Kompisar till Påfågelciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jev
    Användare
    • november 2011
    • 3

    Kompisar till Påfågelciklider

    Hej, jag har påfågelciklider och undrar vilka andra ciklider de trivs med.
    Har ett 720 akvarium inrett som påfåglar gillar det, har just nu 7 st påfåglar mellan 7-11 cm men ska bara behålla ett lekpar. Andra inneboende är 2 prakbotia, 2 L240 och 1 Segelfenspleco
    Senast redigerad av jev; 28 november 2011, 20:13.
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    #2
    Vill du ha något som stimmar i karet så funkar silverdollars exempelvis. Jag skulle även köpa fler botior då de är stimfiskar. Väldigt mycket funkar, jag har mina med fengäddor, c.myersi, en koi, och lite annat. Så länge de inte går in i munnen och är lite tuffare men inte för tuffa så går det bra.

    Kommentar

    • jev
      Användare
      • november 2011
      • 3

      #3
      Tackar

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Det går nog att ha påfåglar med de flesta större ciklider från SA som kräver samma vattentyp. Äkta papegojciklid. Hantlar. Jag skulle dock inte ha dem med Jordätare förutom från barasiliensis komplexet. Påfåglar är inte elaka med ganska burdusa och glupska så det bör vara ciklider som kan hänga med i tempot.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Jag hade en gång vuxna påfåglar och Tanichthys micagemmae. Det gick utmärkt. Kardinalfiskarna var för små och för snabba för påfåglarna. Fast med så små påfåglar går det nog inte.

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            #6
            Tuppkammciklid och hantelciklider körde jag med för några år sen.

            Kommentar

            • jev
              Användare
              • november 2011
              • 3

              #7
              Ok, jag funderade på hantlar men även flagg eller regnbågsciklider, vad tror ni om det? Har även haft tankar på salvini...tack för all hjälp

              Kommentar

              • salmberg
                NCS Medlem
                • oktober 2007
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av jev
                Ok, jag funderade på hantlar men även flagg eller regnbågsciklider, vad tror ni om det? Har även haft tankar på salvini...tack för all hjälp
                Flaggciklider kanske kan fungera. Rengbågsciklider blir mat så det hadde jag skippat.
                Salvini är en centralamerianare men kan fungera bra. Finns många centralare som kan gå bra tex Hypsophrys nicaraguensis , Rocio octofasciata , Parachromis loisellei , Thorichthys meekii mf..

                Kommentar

                • Jaggan
                  Användare
                  • november 2006
                  • 61

                  #9
                  Ursprungligen postat av jev
                  Hej, jag har påfågelciklider och undrar vilka andra ciklider de trivs med.
                  Har ett 720 akvarium inrett som påfåglar gillar det, har just nu 7 st påfåglar mellan 7-11 cm men ska bara behålla ett lekpar. Andra inneboende är 2 prakbotia, 2 L240 och 1 Segelfenspleco
                  Hantlar
                  Uaru
                  chokladciklid
                  jordätare
                  listan går göra ganska lång...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...