Sjuka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MvL
    Användare
    • mars 2011
    • 9

    Sjuka fiskar

    Hej,

    Har lite bekymmer i mitt 375 liters SA kar. En Scalare har en stor invändig böld på bakre delen av kroppen. Kroppen buktar ut på båda sidorna. Från och till får den svårigheter att simma riktigt. Problemet har funnits i ca 6 månader, ingen av de övriga Scalarerna är påverkad. Utöver detta har en av mina Bolivianska fjärilsciklider något som ser ut som ett svårare eksem, eller hur man nu ska beskriva det, på bakfenan. Det är vitt och bryter ner fenan och finns nu även en bit på bakkroppen. Är inte "luddigt", ser inte ut som svamp. Fisken har varit drabbad 3 - 4 månader. Ingen av de övriga 6 Bolivianska fjärillscikliderna är drabbad. Till sist är även några svarta neontetror påverkade av något. På den ene står ett öga ut och på en annan är buken kraftigt uppsväld. Samtliga fiskar äter normalt.

    Min hypotes är att det är frågan om någon form av bakteriellt betingad infektion. Jag har nu lyft över dessa fiskar till ett litet 50 liters kar och påbörjade igår medicinera med Bactopur Direkt samt Kåvepinin (hade detta hemma), 500mg till 50liter vatten. Har samtidigt kopplat in ett UVC i det stora karet. Vad tror ni om detta?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Alltid svårt med sjukdomar, jag har tyvärr inga råd. Men undrar hur det är med scalaren nu? Lever den?

    Sköter du vattenbyten som du ska är akvariet inkört och stabilt?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • MvL
      Användare
      • mars 2011
      • 9

      #3
      Scalaren och den Bolivianska fjärilscikliden har gått hädan. Medicinkuren var lite av ett experiment. Hade inga större förhoppningar att de skulle klara sig. Scalaren var en av två som jag köpte för ca 3 år sedan. Det som är lite märkligt är att den andra dog av samma orsaker för ca 1 år sedan. (Övriga Scalarer, Peruanska, har jag haft i ca 6 år och de är stora och friska). Uppfattar inte att det är frågan om någon sjukdom i bemärkelsen av att det är smittsamt, inga andra fiskar i karet har drabbats av detta. (Hypotes: Kan ha varit frågan om cysta/tumör. När denna har vuxit i storlek har den pressat på simblåsan varvid fisken har fått svårigheter att simma riktigt). Fjärilscikliden är också borta. Här är jag dock mer fundersam över orsaken. Såg inte ut som svamp, (inte luddigt), så jag medicinerade utifrån att det var bakteriellt, (bakfenan och en bit in på kroppen var täckt av något vitt exemliknande). Funderade även kring någon form av hudparasit. Å andra sidan har jag har ytterligare 7 fjärilsciklider i karet. Ingen av dessa är påverkad.

      UVC satte jag in utifallatt det fanns något "otrevligt" i akvarievattnet.

      Har väl nu landat i att fiskar emellanåt dör av olika skäl såväl i ett akvarium som i naturen. Så länge inte fler fiskar uppvisar liknande symptom så får jag väl betrakta det som att de "avlidit av naturliga orsaker".

      Karet är på 375 liter och väl inkört, (varit igång i drygt 3 år). Filtrering sker via ett Eheim 2250 ytterfilter. Vattenbyte sker varannan vecka, byter då ca 30% av vattenvolymen. Vattentemperaturen är 27 - 28 grader, ph ca 7, kh 4.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hej

        Det du beskriver på fjärilen brukar man enkelt kunna fixa med några stora vattenbyten samt lite salt, men din beskrivning av skötsel tyder egentligen inte på detta. UV samt att fortsätta med vattenbytena bör göra att du inte får det igen.

        Svamp måste inte vara luddigt men det du beskriver låter som bakterier. Ofta angrips fisken pga. att den inte mår bra av andra orsaker.

        Ps.

        Använd inte antibiotika (kåvepenin) till fiskarna om du inte fått en detaljerad beskrivning samt utskrivet av en veterinär. Penicillinkurer ska ju fullföljas och jag vet inte vad detta innebär i akvariet. Vi vill ju inte ha mer resistenta bakterier i samhället. Du har dessutom ingen aning om dosen. I inrett akvarium vill du inte döda bakterierna i filtret och gruset.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • MvL
          Användare
          • mars 2011
          • 9

          #5
          Hej,

          Medicineringen skedde inte i det stora karet, utan i ett separat litet oinrett 50 liters kar. Som du påpekade bör man i det längsta undvika att medicinera med bakteriedödande preparat i huvudkaret. I.o.m att man då slår ut nitrifikationsbakterierna så genererar detta ofta mer problem än vad man hade från början.

          Vad gäller antibiotika så håller jag i princip med dig, detta är väl något man bör undvika i det längsta. (Jag tycker att man i allmänhet bör vara restriktiv med all medicinering). Kåvepenin är väl egentligen inget lämpligt preparat i det här sammanhanget, då det endast slår mot vissa bakterier. Ville dock av ren nyfikenhet testa i.o.m att det fanns hemma. I vissa fall kan jag dock tycka att det kan var motiverat att använda antibiotika eller annan medicinering och det är när risken är påtaglig för att samtliga fiskar stryker med och bra alternativ saknas, t.ex vid bukvattensot.

          Har tidigare använt metronidazole (Flagyl), utskrivet av veterinär, vid bukvattensot i ett av mina Malawikar. Detta fungerade, förlorade endast två fiskar. (Doserade då 400mg/100 liter vatten i 7 dagar. Vatten byte dag 4 och . Metronidazole slår inte ut bakterier som kräver syre, aeroba bakterier, t.ex nitrifikationsbakterier. Dock så får man ofta problem med förhöjda nitritnivåer när preparatet bryts ner, ungefär som vid kraftig övermatning, därav vattenbytena).

          Jag har väl landat i att så länge inte det är frågan om parasiter eller något annat som är påtagligt smittsamt så undviker jag att medicinera. Om någon fisk dör då och då får man kanske se som naturligt. Bakterier som är mer eller mindre nyttiga finns hela tiden i akvariumet. Så länge fisken är i god kondition, klarar vanligtvis deras immunförsvar av att hantera detta. De individer som av något skäl är försvagade stryker med, vilket man väl får se som ”naturens gång”.

          Kommentar

          Arbetssätt...