hjälp!? sjukdom/skada?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kungkiwi
    Användare
    • maj 2011
    • 6

    hjälp!? sjukdom/skada?

    Min hanne röd terror ciklid har en elak skada/svamp på/runtom ena ögat.
    har behandlat med saltbad i hela karet men det verkar bara bli värre med ögat.

    va kan det vara,vad anser ni att ja ska göra?
    har möjlighet att ta ut han å sätta han i ett 120 l kar för behandling

    ideer?

    Han e störst i karet och jag har svårt att tro det uppkommit i en fight då han e väldigt mycket större än dom andra + att han e den som bossar i karet.

    Han har grävt en hel del sista tiden då dom verkar ha en ny kull på g.kan han ha fått den skadan om nått ratat på han tro? nån vass sten ände eller rot?
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Svårt att exakt säga vad det är men jag skulle tro att det är någon typ av bakterieangrepp, inte helt ovanligt på stora ciklider.

    Jag hade först behandlat med hög dos Aquafuran i en hink, enligt anvisningar. Sedan så hade jag flyttat den till 120 liters karet och tillsatt aqua furan även där. Sedan så hade jag gjort om samma behandling efter ca 1 vecka. Om detta botar din fiska kan jag inte lova men så hade jag gjort.

    Kommentar

    • kungkiwi
      Användare
      • maj 2011
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
      Svårt att exakt säga vad det är men jag skulle tro att det är någon typ av bakterieangrepp, inte helt ovanligt på stora ciklider.

      Jag hade först behandlat med hög dos Aquafuran i en hink, enligt anvisningar. Sedan så hade jag flyttat den till 120 liters karet och tillsatt aqua furan även där. Sedan så hade jag gjort om samma behandling efter ca 1 vecka. Om detta botar din fiska kan jag inte lova men så hade jag gjort.
      Ok Tack för snabbt svar.ja ska köra på din ide genast.
      snacka om att vara oförberedd.....hehe ja har ju inte ens en tillräckligt stor håv..haha. Blir nog underhållande jakt.

      Kommentar

      • kungkiwi
        Användare
        • maj 2011
        • 6

        #4
        Så. Har nu fått över min Cichlasoma festae hanne i ett 60 l kar.
        har doserat ner Myxasin och salt enl dosering på 60 liter, 30 l från gamla karet och 30 l kranvatten.

        Låter han gå i mörk belysning i ca 25 grader.
        Nu är det bara att vänta å se.

        Jag återkommer med slutresultat ifall nån anna kommer i samma sits.

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          Ok jag vet ej vad den aktiva substansen i Myxasin är men jag såg att det ska vara en "broad spectrum bactericide" vilket även Aquafuran är, så det är nog likvärdigt. Lycka till hoppas din fisk tillfrisknar å de snaraste.

          Kommentar

          • kungkiwi
            Användare
            • maj 2011
            • 6

            #6
            Har nu gjort allt jag kan för han.Hoppas att hans fighting spirit som han dominerade karet med kan hjälpa han nu...
            Jävlit jobbot å se hans hona som går kvar i stora karet verkar förvirrad å ensam.
            Min hanne ligger ju runt 20-25 cm och är helt underbar när han mönstrar upp under lek eller fight..blir svårt att hitta en ersättare.

            Kommentar

            • kungkiwi
              Användare
              • maj 2011
              • 6

              #7
              Han lämnade in i dag.
              Så synd.
              Nu står man här med e ensam hona.
              tur att jag fortfarande har deras senaste kull på tillväxt.Ska sortera ut en prakthanne där förhoppningsvis.

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Trist

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Tråkigt att höra.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...