Hur hållbara är era akvariesetups ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Hur hållbara är era akvariesetups ?

    Ja när man skapar ett nytt akvarium så planerar man ju inredning,växter fisk
    osv. Ja sen så kan det ju gå lite olika. Ibland kan ju vissa ciklider totalt möblera om på en dag. Med växter så växer vissa så det knakar och andra tynar bort. Så åtminstone för mig så är många setups väldigt kortlivade, det blir nåt helt annat än jag tänkt mig.
    Ibland när man ser bilder på utställningsakvarier, tex nanos så funderar jag direkt om de växter som finns i dessa verkligen klarar av att växa i den i sammanhanget svaga belysningen ?. Nåja utställning är väl utställning och något krav på att burken ser likadan ut om ett år finns väl inte.
    Så hur är det för er, blir era setups långlivade ungefär som ni tänkt det eller ?
  • irwin_fletch
    Användare
    • april 2010
    • 306

    #2
    Kan ju inte säga att det alltid blir som jag tänkt mig men hela min fisk och växtuppsättning utgår från att karet skall kunna rulla på utan massa jobb och förändrigar. Nybörjare pillar hela tiden (jag gjorde likadant), vilket kan leda till stressade fiskar och växter som aldrig tar sig.

    Jag har testat mycket växter och mycket fisk. Det som passar mig är att ha fiskar som är lagom elaka, inte gräver för mycket och ger fan i växterna.
    De växter jag har får inte vara för snabbväxande, för det leder till ansning varje vecka. Jag vill heller inte ha växter som är mycket ljuskrävande för då finns risken att algerna tar över.

    Kort och gott - karet skall rulla på utan att jag petar för mycket med det. Är växter och fiskar för krävande så kommer jag inte orka ha det så många år som jag tänkt och vill. 30 % vattenbyte/vecka (pmdd) och matning är lagom för min del.

    Men det är hur jag jobbar. Många tycker nog att det låter för tråkigt. Jag tillbringar istället mer tid till att sitta och verkligen titta på mina fiskar.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Beror på fokus. Bygger jag upp en burk för att bli långlivad så blir den det. Inte exakt som jag planerade den, helt säkert, men någorlunda. Gillar burkar som är lättskötta och kan "puttra på" utan några större insatser.

      Många utställningskar är ju byggda direkt från scratch och bara tänkta att sas klara utställningen, inget mer. En hel del nanos är dock tänkta lite annorlunda, de är så enkla att flytta med all inredning kvar - och ska växterna se riktigt bra ut bör de få växa till sig i burken. Hur och när man ska trimma växterna för att få till något bra är dock en vetenskap i sig.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...