Asien resa, norra thailand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Joakim E
    Asien madagaskar?? e det fel tråd om jag ska åka till Thailands norra delar??
    Mej veterligen tillhör nämnda landet asien.
    Huvudrubriken är Ciklider. det är därför den lite udda kombinationen med Asien och Madagaskar. Många av Asiens och Madagaskars ciklider är rätt nära släkt (Etroplus-Indien/Sri Lanka och Paretroplus-Madagaskar bland annat).

    Sedan är ju de som skriver att det inte finns ciklider i Thailand helt ute och cyklar Dessa listas i Fishbase (att de inte hör hemma där är en annan sak):
    Cichlasoma urophthalmum
    Oreochromis aureus
    Oreochromis mossambicus
    Oreochromis niloticus niloticus
    Rocio octofasciata
    Tilapia rendalli
    Tilapia zillii

    Gå in på www.fishbase.se och gå ner till "information by Country/Island. Där får du fram en lista med 840(!) arter sötvattensfisk!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Joakim E
      Användare
      • februari 2010
      • 128

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Huvudrubriken är Ciklider. det är därför den lite udda kombinationen med Asien och Madagaskar. Många av Asiens och Madagaskars ciklider är rätt nära släkt (Etroplus-Indien/Sri Lanka och Paretroplus-Madagaskar bland annat).

      Sedan är ju de som skriver att det inte finns ciklider i Thailand helt ute och cyklar Dessa listas i Fishbase (att de inte hör hemma där är en annan sak):
      Cichlasoma urophthalmum
      Oreochromis aureus
      Oreochromis mossambicus
      Oreochromis niloticus niloticus
      Rocio octofasciata
      Tilapia rendalli
      Tilapia zillii

      Gå in på www.fishbase.se och gå ner till "information by Country/Island. Där får du fram en lista med 840(!) arter sötvattensfisk!

      Tackar, det ska jag göra omg
      Jocke Eriksson
      SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #18
        Vissa är stora i käften och kanske lite plumpa... andra är kännsliga och lättretade... Är det inte bättre att bara strunta i detta nu?

        Jag tycker din resa låter spännande och som jag skrev tidigare så hade jag personligen försökt spana inte Ormhuvuden om jag ändå var i deras hemtrakter =)
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • FINN
          Användare
          • juni 2010
          • 679

          #19
          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Vissa är stora i käften och kanske lite plumpa... andra är kännsliga och lättretade... Är det inte bättre att bara strunta i detta nu?

          Jag tycker din resa låter spännande och som jag skrev tidigare så hade jag personligen försökt spana inte Ormhuvuden om jag ändå var i deras hemtrakter =)
          Du är ju i deras hemtrakter

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #20
            Hehe ja det stämmer ju Framför allt eftersom jag bor typ i Seglora så de är bara 1,5 mil grusväg i mellan

            Men jag är rädd att suget efter att starta upp hobbyn på nytt skulle bli för stor om jag tittade närmare på dem

            Va på g för ca 3 år sedan att skaffa Auranti men när jag såg hur agressiva de var i karet på Åled akvarium så fegade jag ur... kunde inte begripa hur jag skulle våga byta vatten i karet med en sådan arg krabat i
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Du kan säkert lägga till flowerhorn, rödciklid och zebraciklid till listan. Alltsammans är "ogräs" som är mycket destruktiva för de infödda fiskarterna men finns precis överallt i tropikerna pga att de odlas för mat eller släpps ut med flit.
              Alla tilapiorna är f.ö. säkert hybrider och svåra att artbestämma.

              Kommentar

              • Joakim E
                Användare
                • februari 2010
                • 128

                #22
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Vissa är stora i käften och kanske lite plumpa... andra är kännsliga och lättretade... Är det inte bättre att bara strunta i detta nu?

                Jag tycker din resa låter spännande och som jag skrev tidigare så hade jag personligen försökt spana inte Ormhuvuden om jag ändå var i deras hemtrakter =)
                Så är det

                Ormhuvuden låter najs, har inte så stor erfarenhet av dom men någon gång ska ju det ju börjas, så varför inte. får nog googla lite på var mera exakt jag kan hitta på dom, tack för tipset iaf
                Jocke Eriksson
                SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #23
                  Ursprungligen postat av Joakim E
                  Så är det

                  Ormhuvuden låter najs, har inte så stor erfarenhet av dom men någon gång ska ju det ju börjas, så varför inte. får nog googla lite på var mera exakt jag kan hitta på dom, tack för tipset iaf
                  "finn" som skrivit här i tråden kanske har några tipps. Han har en imponerande samling channor vad jag kunnat läsa mig till
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #24
                    Det finns en gammal klassiker om Thailands fiskar från 1945 av HM Smith. Naturligtvis ganska föråldrad. Många arter har upptäckts sedan dess eller bytt namn, men den är trevlig och lättläst. Den finns som pdf på nätet:

                    Kommentar

                    Arbetssätt...