problem med fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hbgot
    Användare
    • mars 2008
    • 25

    problem med fiskdöd

    jag har i ett års tid kört ett 250l kar med en btn rockybakgrund med filterkuber som experiment inför ett projekt med större kar.
    då jag gillar växter så avyttrade jag mina Malawi och införskaffade fjärilsciklider ett stim kardinaltetror och asiatiska algätare. samt pansarmalar.
    jag har kört med PMDD växtnäring alternativt Easylife profito samt Easylife easycarbo för koldioxidtillskott. växterna är det grymt bra tryck i men jag har vid ett par tillfällen råkat ut för stor fiskdöd där 30-40% av beståndet dött inom en vecka. jag vet att det komunala vattnet där jag bor har PH 7,5 där de tillsätter kalcium för att spara ledningsnätet jag har aldrig haft under PH7,5 i akvariet heller när jag mätt. dosering av näring sker enl instruktion med 25% vattenbyte per vecka.
    är det någon som har ideer på vad som orsakat detta?
    får jag inte ordning snart så går jag väl tillbaka till Malawi igen där dör ju bara fisken när de jagar ihjäl varandra.
  • Ciklid_Martin
    Användare
    • maj 2011
    • 136

    #2
    har du gjort några tester när du har haft fiskdöd, nitrit?

    Vilka fiskar har dött? Kardinaler kan vara jävligt känsliga. Neon sjukan har knäckt många kardinaler över åren.

    Mikrogeophagus ramirezi ska ha ett vattenvärde runt 5,5 i ph så om du inte kan få ner ph't under 7,5 så är det inte underligt att dom går och dör. Vildfångade fiskar brukar vara mycket känsligare än odlade som kanske överlever i högre Ph men inte mår så bra av det..

    Corysar brukar inte ha så stora krav på vattenvärdet bara det är rent, har bra cirkulation, ett antal gömställen och att det finns foder på botten av akvariet så brukar dom vara så nöjda att de lever och mår bra.

    Om vattnet är så basiskt så kanske Osmos eller destillerat vatten är en tanke. Då kan du också preppa vattnet med alkottar eller torv innan du pyttsar ner det i burken.
    sigpic

    Kommentar

    • hbgot
      Användare
      • mars 2008
      • 25

      #3
      jag har inte gjort några tester vid de perioder som jag haft problem.
      det har dött fiskar av alla sorter tom en ansistrus vilket jag trodde nästan var omöjligt. kardinalerna har jag provat 3 ggr köpt 20 st /gång men har nu bara12-14 kvar. fjärilarna är av svensk odling. jag vet att affären i Värnamo kör med kolfilter till sina kar för att minimera problem.
      vilka tetror är av mer tålig sort om jag skall prova något annat?
      har även funderat på odlade scalarer även om karet är i minsta laget.
      när det gäller corysarna så hittade jag ett yngel en gång som klarade sig en till två veckor innan det försvann, detta tog jag som ett gott tecken men någon månad senare dog de.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Har du liggunderlag eller andra material i akvariet som kan vara tveksamma?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • hbgot
          Användare
          • mars 2008
          • 25

          #5
          nej jag har endast produkter avsedda för akvarieändamål.

          Kommentar

          • Ciklid_Martin
            Användare
            • maj 2011
            • 136

            #6
            Jag misstänker någon form av förgiftning om inte vattentesterna visar spikar av nitrit. Byt ut rötter och sand. Har du gamla doppvärmare eller pumpar som står och slår av och på? Någon form av kortslutning? Fiskarna verkar leva och må bra till en viss punkt och sedan en burst av fiskdöd. Detta signalerar förgiftning, lever och njurar pressas under en kortare period och för sedan kollapsa.

            Har du köpt alla fiskar på samma ställe? Högst osannolikt att alla olika arterna skulle vara av dålig kvalitet.
            Senast redigerad av Ciklid_Martin; 19 november 2011, 00:28.
            sigpic

            Kommentar

            • hbgot
              Användare
              • mars 2008
              • 25

              #7
              kan det va så att växtnäring och CO2 tillskott ger för höga värden av något?
              detta är ju till stor del restprodukter från fisken så jämvikten kanske har rubbats?

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Har du provat med vattenberedningsmedel som tar hand om klor och liknande,kan hjälpa.Kan varit något arbete på vattenledningarna någonstans.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • hbgot
                  Användare
                  • mars 2008
                  • 25

                  #9
                  första gången det inträffade var på semestern förra året då misstänkte jag semestervikarie på vattenverket. jag började då med Easylife FFM vattenberedningsmedel andra omgången med fiskdöd var under en period då jag använde detta medel,slutade sedan med detta då det inte hjälpt andra omgången.
                  om jag nu skall rensa ut rötter och sand för att få bort eventuell förgiftning hur skall jag då göra med de tärnade filtermattan jag har bakom bakgrunden skall man koka eller bara skölja?

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Rökar du?Har du målat om något hemma eller använt några kem.artiklar typ doftmedel?
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Ciklid_Martin
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 136

                      #11
                      BTN bakgrunder kan vara riktiga nitritbomber och måste skötas minutiöst. Rensa ur riktigt ordentligt. Jag tror inte filterkubarna håller för kokning. Jag skulle inte chansa så byt ut dom. Efter utrensningen så måste du mjukstarta med lite fiskar och väldigt lite mat. Det gäller även gödning och Co2 och sedan öka belastningen stegvis. Har sanden någon form av kalkhalt eftersom du har så svårt att få ner Ph värdet? Köp teststickor och kontrollera vattenvärdena några gånger i veckan. Hur mycket av gödsel och co2 du kan pyttsa ned i burken hittar du bäst HÄR på detta forum.
                      Senast redigerad av Ciklid_Martin; 19 november 2011, 00:26.
                      sigpic

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej.
                        Nitrat är väl ofarligt,nitrit är farligt eller har jag fel?Sen en sak som jag undrar över är att koka alla grejor tar väl ej bort giftiga saker,endast levande bakterier.
                        mvh Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          [QUOTE=Ciklid_Martin;855817]BTN bakgrunder kan vara riktiga nitratbomber och måste skötas minutiöst. Rensa ur riktigt ordentligt.

                          Det får du utveckla med lite fakta ........ hur tänker du nu
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Ciklid_Martin
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 136

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats
                            Hej.
                            Nitrat är väl ofarligt,nitrit är farligt eller har jag fel?Sen en sak som jag undrar över är att koka alla grejor tar väl ej bort giftiga saker,endast levande bakterier.
                            mvh Mats
                            Mats du har alldeles rätt, dumstrut på.

                            Ett grymt bra text om hur kvävecykeln fungerar i en damm eller akvarium.

                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
                            BTN bakgrunder kan vara riktiga nitritbomber och måste skötas minutiöst. Rensa ur riktigt ordentligt.
                            Det får du utveckla med lite fakta ........ hur tänker du nu
                            Jag tänkte väl mer att kontrollen av filtret är svårare och ytan med filter material är svåråtkomligt eftersom allt sitter längst bak i akvariet. Varken mer eller mindre.
                            Senast redigerad av Ciklid_Martin; 19 november 2011, 00:32.
                            sigpic

                            Kommentar

                            Arbetssätt...