Tuggande Hongi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starfighter
    Användare
    • september 2011
    • 108

    Tuggande Hongi!

    Skrev ett inlägg innan som hette Sjuk Hongi?

    Men det verkar som om i själva verket att en hona har blivit på smällen!

    Då har jag bara lite frågor om hur man går tillväga med yngel osv.

    *De finns ju yngel nät och yngel kar, är det något man ska inhandla?
    *Hur är det sen med att mata honan som tuggar?
    *Just nu håller hon sig borta medans de andra blir matade, äter de ingenting medans de tuggar?
    *Om man verkligen vill behålla yngeln ska man egentligen köpa ett helt nytt kar till dessa? typ 50-60L?


    De va lite frågor, mer kommer nog senare.
    Frågar man inget får man inget veta!

    120L Malawi
    54L Kulfisk

    MMA nörd av allra högsta grad!
  • Mr.Mange
    Användare
    • september 2011
    • 40

    #2
    Ursprungligen postat av starfighter
    *De finns ju yngel nät och yngel kar, är det något man ska inhandla?
    *Hur är det sen med att mata honan som tuggar?
    *Just nu håller hon sig borta medans de andra blir matade, äter de ingenting medans de tuggar?
    *Om man verkligen vill behålla yngeln ska man egentligen köpa ett helt nytt kar till dessa? typ 50-60L?
    De va lite frågor, mer kommer nog senare.
    Vill du att dina yngel "garanterat" ska klara sig så bör du ha ett extra ca 50 liters akvarium som du lägger över honan i efter ca 3 veckor, så hon kan få "spotta" ut ynglen i lugn och ro.

    En hona som ruvar brukar hålla sig lite avsides från den andra gruppen för att få lugn och ro.

    Honan kommer inte att ät något speciellt under hela tiden som hon ruvar, så det kommer att märkas på hennes kroppsform (blir väldigt slank), men detta är ingen fara för hennes hälsa.
    Hon kommer att få tillbaka formen efter ett par dagar när hon väl har "spottat".
    Ibland kan en ruvande hona mycket väl äta lite grann, men det brukar bara vara småpartiklar från tex räkmix som åker runt i akvariumet (jag matar med räkmix)

    Det är inte helt säkert att du kommer att få yngel på en hona som ruvar för första gången.
    Vissa honor spottar ut äggen eller helt enkelt bara sväljer dom när hungerskänslan tar över för mycket eller att dom eventuellt känner sig stressade av dom andra fiskarna i akvariet.

    Hmm, undrar du mer så bara fråga på

    Kommentar

    • starfighter
      Användare
      • september 2011
      • 108

      #3
      Om man nu inte har plats för ett nytt akvarium(Tjejen säger nej ) kan man lyckas fånga in yngeln med en håv för att lägga dessa i ett yngelkar?
      Frågar man inget får man inget veta!

      120L Malawi
      54L Kulfisk

      MMA nörd av allra högsta grad!

      Kommentar

      • Mr.Mange
        Användare
        • september 2011
        • 40

        #4
        Ursprungligen postat av starfighter
        Om man nu inte har plats för ett nytt akvarium(Tjejen säger nej ) kan man lyckas fånga in yngeln med en håv för att lägga dessa i ett yngelkar?
        Yngel är väldigt små och snabba om, så om du kommer att försöka håva upp dessa i ditt akvarium kommer dom säkert att bli uppätna av dom andra fiskarna du har.

        Ett annat alternativ är att du ser till att ynglen har massor av riktigt små gömställe att kunna vara på i ditt akvarium under tiden som dom växer upp.

        Jag har själv just nu en kull på 5st som blev spottade i ett av mina stora akvarium av misstag.
        Dom har överlevt i ca 2 veckor nu utan att jag har gjort något speciellt, men det räcker med att dom sticker ut huvudet från stenrösen så kommer dom andra fiskarna och vill äta upp dom, men jag håller tummarna att dom klarar sig.

        Kommentar

        • starfighter
          Användare
          • september 2011
          • 108

          #5
          Blir att köpa lite småsten och göra ett litet stenras kanske där dom andra inte kommer in...
          Frågar man inget får man inget veta!

          120L Malawi
          54L Kulfisk

          MMA nörd av allra högsta grad!

          Kommentar

          • Lars Danielsson
            Användare
            • februari 2009
            • 5

            #6
            Hej. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter av hongi.
            Jag fick ett par st av min vän dr Hård. snygga fiskar som jag givetvis tog yngel av och födde upp. Men jag märkte med tiden att det blev fler och fler fast jag inte tog yngel, så de förökade sig som kackerlackor. vilket blev ett problem tillslut. försökte att separera på hanar och honor i olika akvarier. men det var alltid nån som jag missa så det bara fortsatte.
            var nere vid den lokala ciklidaffären och försökte att ge bort alla men han ville inte veta av några hongi "har du inget annat" sa han.
            Det slutade med att jag tröttnade och då förstår du ju vad som hände.
            som sagt snygg fisk men helt okontrollerbar.

            Kommentar

            Arbetssätt...