Boyu WM-2 Wavemaker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Boyu WM-2 Wavemaker

    Min son van en sådan maskin på lotteriet på MAFs akvarieutställning. Vad kan man hitta på för roligt med en sån? Har den överhuvudtaget någon användning i sötvattensakvarium?

    Kom gärna med förslag på roliga uppställningar där man kan använda en sån här vågmaskin/streamer.

    mvh

    olof
    Senast redigerad av olof; 06 november 2011, 21:31.
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    #2
    Du kan använda det till att öka ytvattenrörelsen

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Tack Johansson!

      Det är ju klart.

      Jag vill gärna ha lite roliga förslag på vad man kan hitta på. Vad hade ni gjort i ett akvarium med en sån här pump? Vad hade ni valt för akvarium, fiskar, inredning, biotop?

      mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Pink_Tess
        Användare
        • februari 2011
        • 259

        #4
        Kom och tänka på sewellia arter... hört att en del har specifika strömakvarium till dem (har inte någon kunskap om detta själv). Har ju inte så mycket med ciklider att göra men söta är de allt.

        Finns ju även en del L-malar som uppskattar strömmar... hypancistrus inspector till exempel.

        Men det mest klassiska användningsområdet för streamer pumpar i söttvattensakvarium är väl som cirkulationsökning i malawiakvarier.
        XXX// PINK

        missindecisive.blogg.se

        Kommentar

        • Ciklid_Martin
          Användare
          • maj 2011
          • 136

          #5
          Bygga ett biotopakvarium till ett gäng grenmalar från släktet Sturisoma eller Rineloricaria . Vi vattenbyten och alla andra fiskar ligger och gömmer sig i total panik så blir mina Rineloricaria helt galna av förtjusning över vattenflödet som kommer ur vattenslangen.
          sigpic

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            #6
            trots att jag vanligtvis är rätt insnöad på SA hade jag nog valt ett tanganyikakar, med snäcklekare och hästnosar samt Tanganyika-killi (Lamprichthys tanganicanus). Planterat lite vallisneria som får vaja i vågorna. Helt klart en kul vinst!
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #7
              Å Wofflan är helt klart på rätt spår!

              Silikona in en BTN-skiva (slim line - röd gnejs kanske?) i vänster eller höger bakre hörn. Tilta den 20 eller 30 grader mot både frontrutan och motstående sidruta. Du får kantskära så du får en ngt mindre vinkel än 90 grader. Kul jobb i praktiken. Tanken är att vågorna skall slå in över skivan men när de drar sig tillbaka lämna översta biten vattenfri.

              Limma in några stenar på skivan - ganska platta. Vattnet kommer att bli turbulent kring dem. Hästnosar kommer att älska detta! Under skivan får du en mörk del där Paracyprichromis nigripinnis kommer till sin rätt.

              Hade jag en vågmaskin vore jag redan på väg ut i garaget...

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Vågmaskin låter lite vågat i ett akvarium med siliconfogar, behöver man förstärka en sån burk eller spelar det ingen roll att det går vågor i burken?
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                Arbetssätt...