54 liter för snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BalsbyMange
    Användare
    • juni 2011
    • 635

    #16
    Ok, har nu köpt in lite ny sand då mitt andra projekt fick all sanden jag hade. Köpte också ett nytt innerfilter Aquael UNIfilter 500.

    Bild1. Limmat klart slimline med den del som ska dölja innerfiltret.

    Bild2. På plats i hyllan där de ska stå.

    Bild3. Fyllt på med sand och lagt i lite sten för att se hur jag vill ha de.

    Nästa steg blir att leta upp snäckskal, vilket visade sig vara svårare än väntat. Inga affärer i Kristianstad hade vinbergssnäckor. Kanske någon som vet om och i så fall vilken affär i malmö som kan tänkas ha detta.
    Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

    Android-appen iOS-appen

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Riktigt snyggt. Går det att fråga restauranger där det går att äta sniglar om de får skal över?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • BalsbyMange
        Användare
        • juni 2011
        • 635

        #18
        Ursprungligen postat av DaRe
        Riktigt snyggt. Går det att fråga restauranger där det går att äta sniglar om de får skal över?
        Aaah, bra ide. Min svåger e ju kock
        Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

        Android-appen iOS-appen

        Kommentar

        • Cronan
          Användare
          • juli 2008
          • 907

          #19
          Citygross på rosengård har köpte själv där. Kommer dock inte ihåg vad jag betalde men det var iaf billigare än att köpa i zoobutik.

          Kommentar

          • BalsbyMange
            Användare
            • juni 2011
            • 635

            #20
            Ursprungligen postat av Cronan
            Citygross på rosengård har köpte själv där. Kommer dock inte ihåg vad jag betalde men det var iaf billigare än att köpa i zoobutik.
            Dem hade. Köpte 2 pkt. Dock tyckte jag att dem va lite små. Ca 3 cm i diameter.
            Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

            Android-appen iOS-appen

            Kommentar

            • BalsbyMange
              Användare
              • juni 2011
              • 635

              #21
              Ok. Dags att beställa fiskar. Hur borde fördelningen se ut? 2+2 eller kanske 3+3.

              Vågar man sätta i alla på en gång? Nästan allt vatten i akvariet kommer att tas från mitt 200 liters vid ett vattenbyte. Helt nytt filter dock.
              Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

              Android-appen iOS-appen

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #22
                Vattnet kan du ta från kranen. Ta inkört filter istället och/eller sand från den inkörda burken. Vattnet innehåller inte de bakterierna du vill få med dig till din nya burk. anledningen till att man byter vatten är ju att vattnet snarare innehåller sånt man inte vill ha i burken.

                Får du igång filtret snabbt genom att lägga i inkört filtermaterial eller genom att ta inkörd bottenmaterial så kan du köra igång med hela gruppen på en gång utan problem. Mata försiktigt i början och håll koll på nitriten. Efter ca 3 veckor har vattnet cyklat och då brukar man kunna mäta nitrit. Om du får igång det nya filtret snabbt så kanske det inte blir några farliga nivåer eller ingen nitrit alls.

                Kommentar

                • BalsbyMange
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 635

                  #23
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Vattnet kan du ta från kranen. Ta inkört filter istället och/eller sand från den inkörda burken. Vattnet innehåller inte de bakterierna du vill få med dig till din nya burk. anledningen till att man byter vatten är ju att vattnet snarare innehåller sånt man inte vill ha i burken.

                  Får du igång filtret snabbt genom att lägga i inkört filtermaterial eller genom att ta inkörd bottenmaterial så kan du köra igång med hela gruppen på en gång utan problem. Mata försiktigt i början och håll koll på nitriten. Efter ca 3 veckor har vattnet cyklat och då brukar man kunna mäta nitrit. Om du får igång det nya filtret snabbt så kanske det inte blir några farliga nivåer eller ingen nitrit alls.
                  Då jag inte har bråttom att få upp karet har jag nu satt i filtret i mitt 200 liters kar, får gå där i tills att det blir dags att starta upp för multisarna.
                  Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                  Android-appen iOS-appen

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #24
                    Klockrent!

                    Men kör i lite gammal inkörd sand också så blir det ännu bättre!

                    Kommentar

                    • ph8,2
                      Användare
                      • november 2011
                      • 9

                      #25
                      Ursprungligen postat av BalsbyMange
                      Då jag inte har bråttom att få upp karet har jag nu satt i filtret i mitt 200 liters kar, får gå där i tills att det blir dags att starta upp för multisarna.
                      Grattis med flott kar!
                      Jeg har 3 multis.er i 63 liter-1 hanne-2 hunner
                      Det er en spennende art og holde,de graver nesten hele tiden
                      har lagt 10 cm med sand...de lager store groper,og finner hvert sitt snegle hus
                      man bør ha flere sneglehus enn multis...aldri ett kjedelig sekund i 63 literen
                      min erfaring:flere hunner enn hanner..de er noen små djevlar

                      Kommentar

                      • ph8,2
                        Användare
                        • november 2011
                        • 9

                        #26
                        Ursprungligen postat av BalsbyMange
                        Dem hade. Köpte 2 pkt. Dock tyckte jag att dem va lite små. Ca 3 cm i diameter.
                        Inget problem....bedre med mellom 3 og 5 cm enn stora
                        de føler seg tryggere med disse

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #27
                          Se till att snäckorna fylls med vatten. Har för mig att fiskarna kan fastna i snäckan annars om det finns en luftbubbla kvar i toppen av snäckan. Kanske en skröna?

                          Annars är det lätt att se till att de vatten fylls genom att antingen "skruva" snäckan under vatten i motsatt riktkning som skalet är snurrat åt (om du fattar vad jag menar) eller borra ett litet hål i toppen på snäckan.

                          Är inte helt 100 på att det är nödvändigt men jag gjorde det när jag hade snäcklekare efter rekomendation från butiken jag köpte de i, dumt att chansa tänkte jag...

                          Kommentar

                          • BalsbyMange
                            Användare
                            • juni 2011
                            • 635

                            #28
                            Ursprungligen postat av ph8,2
                            Grattis med flott kar!
                            Jeg har 3 multis.er i 63 liter-1 hanne-2 hunner
                            Det er en spennende art og holde,de graver nesten hele tiden
                            har lagt 10 cm med sand...de lager store groper,og finner hvert sitt snegle hus
                            man bør ha flere sneglehus enn multis...aldri ett kjedelig sekund i 63 literen
                            min erfaring:flere hunner enn hanner..de er noen små djevlar
                            Tackar

                            Sent from my CM7 loaded Light.
                            Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                            Android-appen iOS-appen

                            Kommentar

                            • BalsbyMange
                              Användare
                              • juni 2011
                              • 635

                              #29
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Se till att snäckorna fylls med vatten. Har för mig att fiskarna kan fastna i snäckan annars om det finns en luftbubbla kvar i toppen av snäckan. Kanske en skröna?

                              Annars är det lätt att se till att de vatten fylls genom att antingen "skruva" snäckan under vatten i motsatt riktkning som skalet är snurrat åt (om du fattar vad jag menar) eller borra ett litet hål i toppen på snäckan.

                              Är inte helt 100 på att det är nödvändigt men jag gjorde det när jag hade snäcklekare efter rekomendation från butiken jag köpte de i, dumt att chansa tänkte jag...
                              Funderade just på hur man säkrast fyller dem me vatten, blir väl att snurra tills man tröttnar.

                              Sent from my CM7 loaded Light.
                              Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                              Android-appen iOS-appen

                              Kommentar

                              • ph8,2
                                Användare
                                • november 2011
                                • 9

                                #30
                                Ursprungligen postat av BalsbyMange
                                Funderade just på hur man säkrast fyller dem me vatten, blir väl att snurra tills man tröttnar.

                                Sent from my CM7 loaded Light.
                                Jeg gjorde som Erik Ø...skruade dom nedi vatnet...fastnat dom i sanden
                                ved ett misstag hadde jag sand over ett hus,men det va inga probem for multis,en att grava seg ur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...