Har Teleocichla försvunnit ur hobbyn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Har Teleocichla försvunnit ur hobbyn?

    Har i två års tid nu hållit koll i grossistlistor efter Teleocichla, och då och då gjort nätsökningar, utan att hitta några. Jag kollade, och det finns inga Teleocichla på listan över arter som får exporteras ut ur Brasilien, kanske för att Teleocichla lever i forsar och därför kan förväntas minska kraftigt pga alla kraftverksdammar som byggs i Amazonas.

    Känner nån till nån som fortfarande har Teleocichla och kanske tillochmed odlar, eller har de, som jag börjat misstänka, redan helt försvunnit ur hobbyn?
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    hade Teleocichla gephyrogramma för många många år sedan. de var riktigt coola. har bara sett dem någon enstaka gång sedan dess. ligger en bild uppe här på artregistret som jag tog, kanske har nåra fler på datorn någonstans.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Jag har haft teleocichlor två gånger, senaste gången sved det ordentligt för de färgade ut och skulle leka så jag gav dem levande mygglarver... och då hände nåt som jag annars bara sett med en inavlad guppy för 30 år sen, och var helt säker på inga 'riktiga' fiskar nånsin gjorde: de åt ihjäl sig. Bägge två åt tills de bokstavligen föll ner döda.


      Annars väldigt trevliga fiskar, och dels skulle jag vilja prova dem en gång till pga att jag har forsakvarium, dels skulle jag vilja hålla kvar dem i hobbyn pga att många av arterna säkert kommer att utrotas inom en snar framtid.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Brukar spana efter dem jag också, men har inte sett något på länge. Inte någonstans... kanske går att få tag i nedåt Tyskland, eller om du kontaktar Imazoo direkt. De bör iaf veta om de går att hitta öht.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Tips är att om nån hittar en säljare så starta ett odlingsprojekt/grupp. Jag kan tänka mig att ha en art t.ex. . Har alltid velat ha dom sen jag såg dom i aqualogen och det skulle vara riktigt tråkigt om dom skulle försvinna helt.

          /O
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • oaken
            Användare
            • januari 2008
            • 269

            #6
            Jag sållar mig också till skaran som hållit utkik efter dem. Var dum nog att inte köpa några när Akvarielagret hade Teleocichla sp. Xingu II (Eller var det I?) inne för några år sen. Det var sista gången jag sett dem i någon butik för övrigt. Jag har för mig att de kom från Imazo den gången.

            Kommentar

            • Rövarprinsen
              Användare
              • augusti 2010
              • 42

              #7
              Jag har kollat efter dom i listor i flera år
              och inte hittat dom heller.
              sigpic

              Kommentar

              Arbetssätt...