Belysningstid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    Användare
    • mars 2011
    • 27

    Belysningstid

    Jag har har kört med en belysningstid mellan 10 ½ - 12 timmar, just nu har jag 10 ½ i alla akvarier. Jag har aldrig funderat så mycket över belysningstiden, men eftersom man hela tiden försöker lära sig mer inom akvaristik och hela tíden söker efter optimala förhållanden för fiskar och växter har jag nu ägnat en del tid åt belysning.

    Jag har 3 st akvarier som skiljer sig åt en del, exempelvis vad det gäller: plats, belysning och akvariets höjd m.m. vilket också borde innebära att man bör ta belysningstiden i beaktning, eller?

    Jag göder med normal dos PMDD en gång i veckan, har normal fisklast och mycket växter.

    Akvarium 1
    840 liter, står i ett ganska mörkt rum, 70 cm högt, T5 4 x 80 W med reflektorer (två växtrör och två "vanliga").

    Akvarium 2
    480 liter, står öppet och ljust i ett stort rum (inget direkt solljus, men lite kvällsol), 75 cm högt, T5 2 x 54 W med reflektorer("vanliga" lysrör)

    Akvarium 3
    280 liter, står i ett mörkt hörn, 70 cm högt, T5 2 x 39 W med reflektorer ("vanliga lysrör")


    Mina tankar:

    Akvarium 1
    Jag har har/har haft en del problem med alger. Eftersom det är rejält med belysning funderar jag på att begränsa belysningstiden till 9 timmar.

    Akvarium 2
    Här har det alltid funkat bra med växter och har aldrig haft problem med alger, tänkte därför köra vidare på 10 ½ timme

    Akvarium 3
    Lite dålig tillväxt på svärdsplantor, anubias som inte är så ljuskrävande växer dock fin fint. Jag tycker det är lite klent med belysning, speciellt som akvariet står mörkt. Funderar på att antingen byta lysrör eller möjligen öka belysningtiden något.

    Någon som har några tankar kring detta?
    /Stefan Lindgren
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag är ingen expert, men jag är rätt säker att 9-10 timmar räcker till de flesta. Det är mycket viktigare med kvaliteten på ljuset. Man kan inte kompensera dåliga lysrör med lång belysningstid (tror jag), men är du inne på PMDD och sånt har du säkert bättre koll än jag på det.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ja hade nog testat att köra 7 timmar i akvarie 1. Alger gynnas av lång brinntid.
      Bytt till nya rör i akvarie 3 o kört 7-9 timmar på karet.

      Sen hade jag köpt mig ett Kh test och om det varit nödvändigt buffrat med bikarbonat.
      Alternativt kört 50%iga vattenbyte 1 gång i veckan för att på så sätt tillsätta karbonater.

      Ja testade ett tag o göra vattenbytena i mörkt kar, så att den tillförda Co2 han gasa ur innan tändning, då tar växterna kolet mera konstant ur karbonaterna och det växte riktigt bra.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Steff777
        Användare
        • mars 2011
        • 27

        #4
        Tack för svaren.
        /Stefan Lindgren

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          5-7 timmar till salt men längre till ciklider, kanske 10-12 timmar lite beroende på vilken typ av ljus som används
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • starfighter
            Användare
            • september 2011
            • 108

            #6
            Har också en fråga där som säkert e helt dum
            men kan man mata fiskarna när akvariet är släckt eller ska man helst inte störa dom under de att det är släckt?
            jag har riktigt lång tid just nu mest för att ja matar dom när ljuste är på.
            så startar de just nu vid 07:00 och det släcks 21:00

            har inga problem alls med alger.

            som sagt frågan är ifall man kan mata dessa när man vaknar men akvariet fortfarande är släckt
            Frågar man inget får man inget veta!

            120L Malawi
            54L Kulfisk

            MMA nörd av allra högsta grad!

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Ursprungligen postat av starfighter
              Har också en fråga där som säkert e helt dum
              men kan man mata fiskarna när akvariet är släckt eller ska man helst inte störa dom under de att det är släckt?
              jag har riktigt lång tid just nu mest för att ja matar dom när ljuste är på.
              så startar de just nu vid 07:00 och det släcks 21:00

              har inga problem alls med alger.

              som sagt frågan är ifall man kan mata dessa när man vaknar men akvariet fortfarande är släckt
              Mina kar tänds med timer kl 13-14 och släcks kl 22-23. Behöver de mat på morgonen så är det inga problem, så länge det är ljust i rummet. Fiskarna behöver kanske 20 minuter att vakna till från helmörker om man tänder en taklampa nu vintertid.

              Kommentar

              Arbetssätt...