Kan man söka statliga bidrag för att odla ovanliga arter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Kan man söka statliga bidrag för att odla ovanliga arter??

    Alternativt för att starta ett "akvarie center"?

    Är sugen på att försöka föda upp de större Crenicichlorna å då helst Marmorata som ju är en mkt ovanlig art i handeln. Är de någon som vet om de går att få någon form av bidrag eller finansiering via olika fonder för detta?
    MVH

    Kristofer
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Socialbidrag
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Crenicichla
      Alternativt för att starta ett "akvarie center"?

      Är sugen på att försöka föda upp de större Crenicichlorna å då helst Marmorata som ju är en mkt ovanlig art i handeln. Är de någon som vet om de går att få någon form av bidrag eller finansiering via olika fonder för detta?
      Bortsett från NCS-stipendierna så är studiecirkel är det enda jag kan tänka mig om det inte är ett del i ett forskningsprojekt.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Socialbidrag
        Skickar en ansökan omedelbart
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Att bli delaktig i ett forskningsprojekt är inget man gör i en handvändning förmodar jag?
          Studiecirkel är ju ett alternativ... vill bara till att träffa ett gäng som är villiga att låta mig ha kar å fiskar hos mig
          Hmm eller se till å få en plats i en odlingslokal! Bara att gjuta ett 3m*2m*1m
          (b*d*h) å sen införskaffa fiskarna


          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Bortsett från NCS-stipendierna så är studiecirkel är det enda jag kan tänka mig om det inte är ett del i ett forskningsprojekt.
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • endymion

            #6
            De 10000 kr du skulle kunna få från ett stipendie täcker "ingenting". Det lär gå åt sexsiffriga belopp om du ska satsa lite. Ska du sälja lär det gå åt bra kontakter också. Typ åka runt hos flera av Europas stora grossiter så du kan bli av med din fisk.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Att bli delaktig i ett forskningsprojekt är inget man gör i en handvändning förmodar jag?
              Nej, särskilt inte om det går ut på något som aldrig gjorts och som inte har tydligt vetenskapligt värde. Men skulle du lyckas intressera någon som Frank Kirschbaum som talade på Akvariets Dag i Haninge 2010 och lyckas bli doktorand hos den personen så visst. Som doktorandprojekt i Sverige är det otänkbart.

              Är någon seriöst intresserad på master eller doktorandnivå så finns det möjlighet att luska fram om och hur en fältstudie i Brasilien skulle kunna genomföras. (OBS, inte finansieras, det är knepigare.)
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Hmm eller se till å få en plats i en odlingslokal! Bara att gjuta ett 3m*2m*1m
                (b*d*h) å sen införskaffa fiskarna
                Det lär inte räcka. Något i miljön måste simuleras för att få dem i lek. Läs Oliver Lucanus artikel i CB 1/2010. Hos mormyrider är det sänkning i salthalt, hos många fiskar och amfibier från tempererade områden (ex. spigg) en köldperiod och hos vissa malar kanske ljudet av regn.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Helt klart en nöt att knäcka med andra ord....


                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Det lär inte räcka. Något i miljön måste simuleras för att få dem i lek. Läs Oliver Lucanus artikel i CB 1/2010. Hos mormyrider är det sänkning i salthalt, hos många fiskar och amfibier från tempererade områden (ex. spigg) en köldperiod och hos vissa malar kanske ljudet av regn.
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Hade ju vart grymt att kunna leverera odlade Marmorata! Men de kräver både pengar och kontakter precis som du säger... Drömma bör man


                    Ursprungligen postat av endymion
                    De 10000 kr du skulle kunna få från ett stipendie täcker "ingenting". Det lär gå åt sexsiffriga belopp om du ska satsa lite. Ska du sälja lär det gå åt bra kontakter också. Typ åka runt hos flera av Europas stora grossiter så du kan bli av med din fisk.
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Nu har jag för mig att just maromorata är "lättodlad" jämfört med de andra dvs. det blir lek då och då. Gissningsvis är de andra i lugubrisgruppen http://pikecichlid.com/art-lugubris.html ungefär lika svårt som altum men knäcker någon "altumkoden" så ska man nog testa samma metod.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ciklid_Martin
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 136

                        #12
                        När det gäller lugubrisgruppen så verkar flera saker spela in. Jag pratade med Kullander och han kallade tex Xingu ettorna mera socialt avancerade. Inte bara att vattenkvalitén måste vara tipp topp tillsammans med enorma mängder av varierat foder det måste finnas rätt typ av sten, sand, rötter och växter. Jag hade ett par i en 1800l burk tillsammans med två gigantiska segelfensplecos. Jag matade med special gjord räkmix och stora mängder foderfisk, bytte 50% vatten två gånger i veckan och honans röda buk lyste i mörkret efter varje vattenbyte. Honan och hannen gick tillsammans och honan visade upp lek beteende med de vanliga skakattackerna. Så mycket längre kom jag aldrig, hanen slog ihjäl honan och dog själv kort senare.
                        Senast redigerad av Ciklid_Martin; 01 november 2011, 20:06.
                        sigpic

                        Kommentar

                        • jojon80swe
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 57

                          #13
                          Ja att få ngn form av bidrag för att odla fisk vore trevligt. Nu sysslar jag inte arten du beskriver utan enbart Malawi. Mest mbunas som säljs i varenda zooaffär. Inte ens där går det att få det gå runt. F-skattesedel krävs av de flesta butiker. Du måste odla på det som säljs dvs färggranna mbuna. Att odla på udda arter är intressant och dessutom lyckas med det är enorm givande som akvarist men det går aldrig i världen tjäna pengar på udda arter. Rätta mig om jag har fel.
                          jojon80@spray.se

                          Kommentar

                          • jojon80swe
                            Användare
                            • januari 2011
                            • 57

                            #14
                            Förlåt för stavfel och osammanhängande menignar. ( iPhone)
                            jojon80@spray.se

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Nu har jag för mig att just maromorata är "lättodlad" jämfört med de andra dvs. det blir lek då och då. Gissningsvis är de andra i lugubrisgruppen http://pikecichlid.com/art-lugubris.html ungefär lika svårt som altum men knäcker någon "altumkoden" så ska man nog testa samma metod.
                              Det är väl så det är Få fixar förutsättningarna speciellt när det gäller survattenfiskar.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...