Tanganyika i 92 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    citat:Hittade ingen bild på din favurik stilfisk Micke_Noren (leoparddanio)
    Här är en hyfsad bild: http://aquaticvariations.com/images0...nioLeopard.gif

    De ser ut som små öringar, tycker jag, fast det är bara en variant av zebradanio.

    citat:Menar du Tetror som stimfisk eller?
    Visst tetror kan funka. Barber eller rasboror är kanske mer biotopriktigt, men tetror kan funka.

    citat:Gräver dom? så växter å dyl flyter på ytan snarast möjligt?
    Nej, prinsessor gräver knappt alls.

    citat:Käkar Prinsessor Ancistrus yngel?
    Det skulle förvåna mig, men det beror förstås på hur små ynglen är. Riktigt _riktigt_ små yngel som kommer simmande kan de nog hugga.

    citat:Jag har finkorning sand nu, går det bra?
    I och med att de inte gräver så funkar de bra med all typ av sand.

    citat:Annars är det väl som Malawi, stark genomströming högt ph...
    Jäpp.



    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      citat:
      Jag köpte mina dvärgcompressiceps på "åkarp hobbyzoo", av en privat odlare här nere i skåne. Jag har precis fått min första kull yngel så snart har kanske förhoppningsvis även jag en liten drös . Det är en väldigt rolig och lättlekt fisk som jag varmt kan rekomendera!
      Arrgh! Det vore himla kul att få tag på dvärgcompressiceps, inte minst som det tydligen är omöjligt att längre få tag i den snäcklekare jag ursprungligen tänkt mig (N. brevis 'burundi').


      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #18
        En litet inlägg bara !

        Prinsessor är som grävmaskiner. De gräver tills allt är underminerat och botenglaset är nått.

        MVH


        Calle
        Tropheus ikola & moliro
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #19
          hm....

          vem ska man ta till sig faktan av? gräva eller inte gräva?

          Mvh Ola

          ola lindeberg
          ola lindeberg

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #20
            Inläggen
            >>Nej, prinsessor gräver knappt alls.
            och
            >>I och med att de inte gräver så funkar de bra med all typ av sand.

            ... är rena osanningar levererade av någon som helt uppenbart har ingen eller mycket liten erfarenhet av denna art.

            Störtlöjligt,
            hälsar Rasmus

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              citat:
              >>Nej, prinsessor gräver knappt alls.
              och
              >>I och med att de inte gräver så funkar de bra med all typ av sand.

              ... är rena osanningar levererade av någon som helt uppenbart har ingen eller mycket liten erfarenhet av denna art.

              Störtlöjligt
              Jaha, säger du det. Mina grävde iaf mycket litet, endast nära deras grotta, och jag odlade hundratals under sisådär fem års tid. Jag kanske har fel, kanske prinsessor i allmänhet gräver mycket - men mina gjorde inte det, och jag kan bara redogöra för mina erfarenheter.

              Menar du alltså att dina prinsessor t.ex. grävde upp växter?

              "Grävmaskiner" för mig det är fiskar som Neolamprologus multifasciatus eller sebraciklid.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                De "Prinsessan av Burundi" jag haft har grävt en hel del, men enbart i samband med deras revir nära den grotta i det stenröset de haft. De vill gärna gräva en del vid lek, men det är inget som skett utanför röset "på annans mark". Växter har de inte grävt upp.

                Jag har haft tre olika par och alla har haft samma beteende.
                Det som också varit påfallande är att de haft en stor yta som sitt yttre revir och i stort sett jagat bort alla andra i ett hörn. Jag tycker "Prinsessan" är en oerhört vacker Tanganyika, men deras vilja att totalt dominera ett akvarium gör att jag själv inte kommer att ha dessa i ett sällskapsakvarium för Tanganyika mer.

                En tjusning med "Prinsessan" är deras kolonibeteende med yngelvård. Att bara se dessa små ungdjur hjälpa till vid försvar och omvård för nya yngel är väldigt intressant. De är väldigt speciella och jag är glad att fått se detta beteende med egna ögon. Ett par som jag haft var något av den vackraste jag skådat och detta trots sin lite "tråkgråa" basfärg.

                Var noga med valet av "kompisar" till dessa i akvariet. Jag har haft god erfarenhet av Julidochromis Regani "Kipili" då denna har en aggressivitet som gör "Prinsessan" lite försiktig i sin strävan att dominera varje millimeter.

                Stefan

                375L Malawi
                2st 105L
                Ungdjur/Yngel
                1st 16L Yngel

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #23
                  Hej,

                  Vad kul med så många bra svar!

                  Tricella:
                  Jo det hära med valet till fler invånare i karet är lite svårt.
                  Det hade ju varit kul med lite fler fiskar i karet än endast ett par Prinsessor, men tror du att Julidochromis Regani "Kipili" går bra så kanske man ska testa? Hur stort kar hade du dina i när du hade Jullen också?

                  Grävandet, behöver jag nog inte vara så orolig för efter jag har läst era inlägg, bara dom inte är som Sebracikliden ju (grävmaskin) så är det lugnt.

                  Mvh Ola



                  ola lindeberg
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Jag hade mina "Prinsessor" och "Jullar" först tillsammans i ett 105L, men efter en stund så flyttade de in i ett 375L med frigolitbakgrund.

                    Beteendet var likadant hos båda arterna fast det var så stor skillnad på akvariestorleken.
                    Jag hade ett par av "Prinsessor" och två par av "Jullarna". Senare skaffade jag snäckskalslekare (Ocellatus), men det var verkligen ett dåligt köp då de var "Jullarnas" slagpåsar.

                    Ett par av "Prinsessan" räcker gott då de förökar sig snabbt.

                    Senare skaffade jag "Tropheus sp black pemba" och då fick "Prinsessorna" och "Jullarna" fortsätta sin produktion hos andra akvarister.

                    Lycka till med dina fiskar!

                    Stefan

                    375L Malawi
                    2st 105L
                    Ungdjur/Yngel
                    1st 16L Yngel

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 1232

                      #25
                      Hej,

                      Ska bygga en bakrund till akvariet nu där Prinsessorna ska gå i.

                      Men ska jag testa med någon Julle också?
                      4 st Prinsessor, som parar ut, behåller ett par. 2 par är karet för litet för tror jag?

                      Jullar är ett bättre alternativ än någon Snäcklekare va?
                      ska jag försöka få fatt i en stor Julle såfall, eller det kvittar?

                      Mvh Ola

                      ola lindeberg
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      • sillstryparn

                        #26
                        citat: Att bara se dessa små ungdjur hjälpa till vid försvar och omvård för nya yngel är väldigt intressant.
                        Detta stæmmer inte.

                        Såhær ær det:
                        Nær prinsessyngel væxer bildar de egna små revir inom førældrareviret. Det ær dessa revir som de førsvarar mot yttre hot, vilket i viss mån æven innefattar andra yngel. Detta kan alltså uppfattas som ett "gemensamt førsvar", vilket det egentligen inte ær. Att prinsessyngel skulle sørja før "omvård av nya yngel" finner jag helt befængt. Har man sett en yngelgrupp med prinsessor så mærker man mycket snabbt att det hela tiden ær revirstrider och konkurens, dær de størsta får de bæsta platserna att vara på.
                        Vad som ær klart ær ju att prinsessor uppenbarligen drar nytta av att samla sig i grupp. Men att det ær något utpræglat flockdjur, som flera hær på forumet diskuterat den senaste veckan, ser jag bara som ett barnsligt påhitt. Skærpning!

                        Sillstryparn

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          citat: Prinsessor gräver/gräver inte
                          När jag köpte prinsessor hölls dessa i ett 60-litersakvarium med en lerkruka. Jag har aldrig haft fisk som grävt så mycket. De lade upp sand på kanske 2/3 av frotrutan så fort det bara gick. Spelade ingen roll att jag röjde så att jag kunde se dem. När de sedan fick ett 100-litersakvarium med sten staplad till ytan så flyttade samma individer inte ett gruskorn.

                          citat: citat: "Att bara se dessa små ungdjur hjälpa till vid försvar och omvård för nya yngel är väldigt intressant."

                          Detta stæmmer inte
                          Jo!


                          citat: Nær prinsessyngel væxer bildar de egna små revir inom førældrareviret. Det ær dessa revir som de førsvarar mot yttre hot, vilket i viss mån æven innefattar andra yngel. Detta kan alltså uppfattas som ett "gemensamt førsvar", vilket det egentligen inte ær
                          Jag vet inte hur du definierar gemensamt försvar. Andra prisessor i kollonin får uppehålla sig i storreviret. Fiskar som inte gör det får det inte. Är inte det gemensamt försvar.

                          citat: Att prinsessyngel skulle sørja før "omvård av nya yngel" finner jag helt befængt
                          Varför det? Vad får dig att förkasta all forskning som gjorts på dessa fiskar?

                          citat: Har man sett en yngelgrupp med prinsessor så mærker man mycket snabbt att det hela tiden ær revirstrider och konkurens, dær de størsta får de bæsta platserna att vara på
                          Japp. Det har det också forskats på och det är nog har orsaken till att de hjälper till finns, inte släktskap som man trodde först.

                          citat: Vad som ær klart ær ju att prinsessor uppenbarligen drar nytta av att samla sig i grupp
                          ...dvs. gemensamt försvar?

                          citat: Men att det ær något utpræglat flockdjur, som flera hær på forumet diskuterat den senaste veckan, ser jag bara som ett barnsligt påhitt. Skærpning!
                          Prinsessan är ett utpräglat kollonidjur med en mycket intressant hierarki inom gruppen. Detta har det forskats en hel del på. På sitt sätt finns det likheter med en vargflock. Jag vet inte vad du menar med "barnsligt påhitt" och "skärpning".

                          Mvh.

                          Ola
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 1232

                            #28
                            Hej,

                            Nu blev jag allt lite förvirrad.

                            Jag vill få ut så mycket som möjligt av mitt 92L kar, tyckte att Prinsessan var ett bra alternativ eftersom dom har ett så intressant beteende.
                            Vill ju ha en lättlekt också det är alltid kul ju så prinsessan verkar bra!

                            Ola: du sa att dom gräver grymt mkt, om man lägger massa skiffer på botten? då kommer dom ju int etill att gräva. Kanske kan vara nåt? vem vet

                            Aja inhandlingen av fisk sker efter Påsk, (håller på med bakrund till karet nu) så jag har lite funderings tid kvar=)
                            Skriv gära tips på andra lättlekta ciklider till karet=)

                            Mvh Ola

                            ola lindeberg
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Om du ger dem tillräckligt (=massor) av gömställen så gräver de inte alls. Om du ger dem väldigt få gömställen så gräver de ohyggligt mycket. Det är min erfarenhet.
                              citat: Ola: du sa att dom gräver grymt mkt, om man lägger massa skiffer på botten? då kommer dom ju int etill att gräva. Kanske kan vara nåt? vem vet
                              Att hindra fiskar från att gräva genom att t ex ge dem stort grus anser jag i princip vara djurplågeri. Man ska få dem att inte "vilja" gräva.

                              Mitt råd är att du lägger en tunn frigolitskiva i botten, sedan staplar du försiktigt sten ända upp till ytan i de båda hörnen, eventuellt längs med hela bakrutan. Känn på varje sten, så att den ligger stabilt och inte rasar. När allt är klart så lägger du i gruset. Om du inte lägger frigolit i botten (vilket jag starkt avråder från att låta bli) så är det extremt viktigt att du lägger i stenen INNAN gruset. Om fiskarna underminerar stenarna så spräcks glaset med stor sannolikhet. Det är stenrösen de har som habitat i naturen.

                              Mvh.

                              Ola
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Ola
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 1232

                                #30
                                Hej,

                                Ola, jag bygger en bakrund som kommer ta en del av platsen inne i karet så staplar jag massa stenar upp på kantera så kommer dom inte kunna simma hehe.

                                Man kanske får börja tänka på annan fisk *förvirrad*

                                Mvh Ola



                                ola lindeberg
                                ola lindeberg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...