Bolivianska fjärilsciklider som mår dåligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • maj 2011
    • 432

    Bolivianska fjärilsciklider som mår dåligt

    Har fått avsluta livet för en av mina bolivianer ikväll när den bara låg på botten utan att kunna röra sig. Nitrit 0, temp 26 grader, PH ?.

    Det jag dock uppmärksammade var att det såg ut att vara några tarmproblem hos de andra.

    Enda skillnaden jag gjort de senaste dagarna är att det går en fengädda där som behöver biffa på sig lite och den har fått laxpellets och räkor istället för bara nls som de brukar få i karet.
  • Moving Waves
    Användare
    • maj 2011
    • 45

    #2
    Ser starkt misstänkt ut som camallanus, en elak inälvsparasit som kan vara lite besvärligt att bli av med. Sera nematol är det som funkar som finns hyfsat lättillgängligt. För dig extremt lättillgängligt, jag har hemma så det är bara att komma förbi.
    Har nämligen själv dragits med det förra hösten och det är lite lustigt att du har exakt samma förlopp som mig, att en bolivian tacklar av precis så vilket gör att man upptäcker det.

    Kommentar

    • Moving Waves
      Användare
      • maj 2011
      • 45

      #3
      Har förresten en kompis som också fått det på bolivianer, man kan anta att det kommer från samma sändning fisk, hon köpte sina ungefär samtidigt som du.

      Kommentar

      • aejohansson
        Användare
        • maj 2011
        • 432

        #4
        Hur påverkar medicinen övriga fiskar? Är det bråttom att medicinera så jag måste hämta asap? Har scalarer och fengäddan jag är väldigt rädd om

        Kommentar

        • aejohansson
          Användare
          • maj 2011
          • 432

          #5
          Smittsamt?

          Kommentar

          • irwin_fletch
            Användare
            • april 2010
            • 306

            #6
            Ledsen jag blir när jag ser detta. Mina bolivianer har dött på samma sätt. Har nu tre kvar och vågar inte köpa några fler. Jag har köpt 12 fiskar sammanlagt, köpta vid tre olika tillfällen (olika butiker men imazo som grossist). Samtliga fiskar har haft detta och det är som Moving Waves säger svårt att bli av med. Några fiskar dog under behandlingen, men tre överlevde. Körde Sera nematol...

            Kommentar

            • irwin_fletch
              Användare
              • april 2010
              • 306

              #7
              Vet inte om det är smittsamt men hos mig var det endast bolivianerna som haft det, men jag har ju behandlat när jag sett det.

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • maj 2011
                • 432

                #8
                Då tar jag ut fisken som ska behandlas så inte medicinen skadar övriga och sen håller jag koll?

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  Användare
                  • april 2010
                  • 306

                  #9
                  Låter som en bra idé. Men läs gärna om det på nätet först så det inte är så att du måste behandla hela karet. Jag minns inte riktigt hur det var med den saken. Jag skulle antagligen ha stressat ihjäl mina fiskar om jag skulle försöka fiska upp dem i mitt 720 så jag behandlade hela karet. Inga andra fiskar tog någon skada.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 45

                    #10
                    Jo du måste medicinerna hela karet. Verkar vara en trend att bolivianer kommer med det. Tror dock att butiken vi köpt från tar från a-teknik. Både hos mig och min vän så försvann det på första medicineringen, sedan måste man upprepa efter några veckor. Hos mig dog bara en kull relativt unga nyckelhålsciklidyngel, i övrigt mådde alla bra.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 45

                      #11
                      Det är förresten extremt smittsamt, följer med håvar och så. När jag väl upptäckte det fanns det redan i 3 kar, varav ett ett räkkar där de aldrig kunde leva i nån fisk men ändå frodades i bottensubstratet. Medicinerade inte det som experiment för att se om de överlevde utan värddjur under en längre tid och de blev sjukt många.

                      Kommentar

                      • aejohansson
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 432

                        #12
                        aj fan, tur att jag inte vart där och håvat på ett par dagar...

                        Hämtar medicin imorgon, när är du hemma?

                        Ska bara kolla så fengäddan tål medicinen

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          Användare
                          • maj 2011
                          • 45

                          #13
                          Är hemma nångång efter 17, hör av mig.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...