Projekt Kulfisk 54L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starfighter
    Användare
    • september 2011
    • 108

    Projekt Kulfisk 54L

    Har som jag skrivit i andra poster en Fig 8 kulfisk
    Pga att jag har svårt att mata denna ihop med mina Malawisar tog jag och köpet ett nytt akvarium på Akvarielagret.
    Det vart ett Startup kit från Diversa, billigt akvarium som inte är något värsting men det var vad plånboken gick med på så man får arbeta med de man har

    Har dock lite frågor har ca 5kg kvar då jag fick köpa mer än vad jag behövde till mitt andra akvarium, detta är svart och grovt.

    Vet att vi har lite kulfisks experter här på forumet och framför allt en massa som har grymt snygga akvarium.

    När jag kollar på bilder på Kulfiskakvarium verkar alla ha finkornig sand i botten istället för den grövre som jag har 5kg kvar ut av.
    När jag pratade med en på Bromma Zoo marknad så sa denna att när man suger rent i akvariet så kommer sanden följa med upp i hinken och då måste man hålla på att göra rent sanden sen hälla tillbaka det i akvariet.
    Kändes som på tok för mkt jobb för att inte använda de 5kg jag har kvar men är ändå nyfiken, hur gör jag med finkornig sand om jag använder det? för att slippa en sådan procedur?

    Modifieringarna som redan är gjorda är
    *Lackat locket vitt
    *Har suttit på en vit folie film på vänster sida för att skärma av så att den inte lyser för mkt mot våran Tv. Ska kanske sätta på höger sida också men man vill ju kunna kolla in i akvariet ifrån olika vinklar så vi ska se hur det blir med bara 1 sida först.


    Har tyvärr inte bilder på just mitt akvarium just nu utan bara från Diversas hemsida
    Frågar man inget får man inget veta!

    120L Malawi
    54L Kulfisk

    MMA nörd av allra högsta grad!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag har sand och slamsuger inte sanden annat än svävar över för att suga upp skräp.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Kanske inte ska lyssna så mycket på Bromma zoo marknad.

      Har man sand som bottenmaterial så gör man som Dare säger, suger upp det som ligger uppe på sanden. Självklart finns det risk att det åker med lite sand, det är nästan omöjligt att inte några korn slinker med. Men det är knappast något problem. I eller under sanden kommer det inte in någon skit eftersom det blir en kompakt sandbotten.

      Man ska inte röra runt i en sandbotten i onödan. Det som finns där i kan gärna stanna där. Man gör aldrig rent bottenmaterialet, där finns det mest nyttobakterier i hela burken.

      Tänk på att ha lite vatten i burken, typ 10 cm när du fyller på sanden så att du inte får luftfickor under sanden.

      Tvätta sanden noga innan. Det gör du i en hink. Fyll på lite i taget i hinken så blir det lättare. Spola med duschslang på sanden och rör runt sen tömmer du försiktigt ut vattnet. Upprepa till vattnet du häller ut är rent.

      Bra att du fick bort kulan från din malawiburk!

      Kommentar

      • starfighter
        Användare
        • september 2011
        • 108

        #4
        Ok tack för infon!
        Kände mig lite små dum när han sa sådär med lite hånande ton.

        hur är det att mixa lite grövre svart grus med lite ljusare sand?
        Får det lite mer verklighets troget kanske?
        Frågar man inget får man inget veta!

        120L Malawi
        54L Kulfisk

        MMA nörd av allra högsta grad!

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Mixar du grövre grus med sand hamnar gruset överst. Sanden åker in mellan det grövre gruset. Brukar bli snyggare att hålla sig till en sorts sand eller grus.

          Blästersand eller rådasand på bygghandeln kostar inte så mycket.

          Kommentar

          • starfighter
            Användare
            • september 2011
            • 108

            #6
            Nu har det hänt saker i helgen!

            Akvariet är nu på plats, inrett, ifyllt och fisken är i.
            Satte igång akvariet i torsdags med ca 50% av vatten från mitt andra inkörda akvarie. Pratade med Christer på Akvarielagret i söndags medans han hjälpte min bror och han sa att det skulle gå bra att sätta i kulfisken med tanke på att jag hade så mkt vatten från de gamla akvariet och att jag hade kramat ut mitt filter som jag använder till det.

            Köpte även snäckor till det stora akvariet som jag hoppas lägger ägg och ger mig lite sniglar att mata kulfisken med

            Här nedanför kommer lite bilder på akvariet, sniglarna och med fisken i
            Senast redigerad av starfighter; 31 oktober 2011, 07:27.
            Frågar man inget får man inget veta!

            120L Malawi
            54L Kulfisk

            MMA nörd av allra högsta grad!

            Kommentar

            • luppe
              Användare
              • februari 2006
              • 154

              #7
              Om man skär av en halv petflaska, halvliter, och sätter den på slangen alltså drick delen så bildas det ett "virvelområde" i flaskan så att den finkorniga sanden stannar kvar i burken
              /Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...