Total Rescape 540 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    #16
    Nu är det mesta klart! Enda som är kvar är städning

    Har dock stött på en rejäl motgång under arbetets gång. Under en av nätterna flippade min doppvärmare ut och när jag vaknade så var alla fiskar döda och tempen visade 43 grader.

    Utanför plastboxen låg tre av jordätarna till synes helt uttorkade. När jag full av sorg skulle plocka upp dem sprattlade den ena till och jag la alla tre i nytt vatten. Alla tre levde fortfarande men var illa tilltyglade. Natten efter dog ytterligare en som antagligen tagit för mycket stryk av hela incidenten.

    De resterande två simmar i "nya" karet och har tom käkat idag så de verkar klara sig. Jag är fortfarande nere av händelsen men samtidigt förundrad och nånstans glad över att dessa två kämpar har klarat sig, ska kanske inte ropa hej än men ändå.

    Här kommer bilder på resultatet.
    från kortsidan:
    [/IMG]
    framifrån


    Nya filterlösningen är hamburgerfilter med 3 cirkpumpar på sammanlagt 1200 l/min i olka riktningar i hörnet som ingen hittills tycker är snyggt men jag gillar det. Blir nog snyggare sen när bakterierna kommer igång och färgar det mörkt.

    Stammarna jag har i flyter fortfarande och kommer nog göra det ett tag till. Sanden är Biltemas finaste som jag inte orkade tvätta då jag bara ville ha färdigt allt så snabbt som möjligt så att överlevarna kan komma till rätta så fort som möjligt...

    Dimman har redan nu på natten lagt sig ganska mycket och det kommer nog bli bra med tiden.

    Ny doppvärmare är införskaffat också så förhoppningsvis håller denna bättre.

    Mer bilder kommer när allt har sjunkit och ser ut som det skall. Rutorna skall få sig en omgång med isskrapan som skall inhandlas också.

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #17
      Ser ut att bli toppenfint detta! Motgångar föder kreativitet.

      Tyvärr var det nog ingen slump att din värmare flippade ur. Att rycka en värmare med rätt effekt för en halv kubik vatten till en hink är som att flytta en Funny Car från Mantorp strip till ett 30-område utanför en skola. Lätt att gasen hänger sig o allt blir så fel...

      Kommentar

      • Big_Sal
        Användare
        • maj 2010
        • 315

        #18
        Ja det är möjligt att det är som du säger... Jag dubbelkollade faktiskt innan jag la mig att den faktiskt hade stängt av, och den var inte på då i alla fall... Men men, en erfarenhet rikare. Lär ju inte göra om det misstaget igen.

        Det är hur som helst riktigt kul att se dessa två kämpar gå loss på den fina sanden, de är nere och "jordäter" som aldrig förr, Mitt förra substrat som jag hade var blandat från mkt finkornigt till ca 1,5 mm. Såklart la sig de stora överst med tiden.

        Denna "Biltemas fina sand" kan starkt rekommenderas till alla med jordätare och andra bottenälskande fiskar!

        Ska låta de gå i karet själva ett tag nu tills allt stabiliserat sig sen är det jakt på nya medlemmar till gruppen som gäller!

        Kommentar

        • jocke.75
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 32

          #19
          Det är lurigt med doppvärmare,har stött på samma problem men jag upptäckte det när det var 34 grader i sa karet så efter den incidenten kör jag doppvärmarna på max med en digital timer som styrning funkar skit bra faktiskt. Jag har ställt in dom så att det blir lite temperatur skillnader mellan natt o dag fiskarna verkar gilla det.
          Mvh.Jocke

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            #20
            Ursprungligen postat av jocke.75
            Det är lurigt med doppvärmare,har stött på samma problem men jag upptäckte det när det var 34 grader i sa karet så efter den incidenten kör jag doppvärmarna på max med en digital timer som styrning funkar skit bra faktiskt. Jag har ställt in dom så att det blir lite temperatur skillnader mellan natt o dag fiskarna verkar gilla det.
            Mvh.Jocke

            berätta gärna mer! Storlek på kar? effekt på doppvärmare, antal doppvärmare? tider på dygnet? temperaturer de olika tiderna?

            låter mycket intressant detta.

            Kommentar

            • Big_Sal
              Användare
              • maj 2010
              • 315

              #21
              Ny uppdatering:
              Diset har lagt sig, har fortfarande inte rengjort rutorna.

              Alla tre jordätarna har tyvärr gått bort, verkar som om hela processen blev för stressig för dem.
              Har karet igång nu igen och skaffade 3 guppyhonor som startpiloter, dessa verkade må bra så jag fyllde på med 10 serpatetror samtidigt som jag beställde 8 st nya Satanopercor, detta var under tiden jag överlevarna kvar och jag ville utöka gruppen, Dessa kom idag och är verkligen pyttesmå.

              Var lite orolig att jag skulle överbefolka karet för snabbt med så mycket fisk men dessa småttingar är i storleksordning mindre tetra för tillfället så det borde inte vara någon fara så länge jag matar sparsamt första veckorna.

              se om jag kan få in ett filmklipp här:


              Postar även en bild på inkoppningen:
              Senast redigerad av DaRe; 12 november 2011, 16:31.

              Kommentar

              • Big_Sal
                Användare
                • maj 2010
                • 315

                #22
                gick inte riktigt med filmen här kommer en länk i stället



                /Salle

                Edit: ok så allt efter = skall in där mellan ][
                Senast redigerad av Big_Sal; 12 november 2011, 17:22.

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #23
                  Det blir fint det här! Har märkt att även min aGeophagusar tycker om att gå i stim när de är små men det upphör när de blir könsmogna.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Vilka satanopercor blev det?

                    Jag editerade ditt filminlägg klicka edit så ser du hur man gör.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Big_Sal
                      Användare
                      • maj 2010
                      • 315

                      #25
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Vilka satanopercor blev det?

                      Jag editerade ditt filminlägg klicka edit så ser du hur man gör.
                      Köpta som S.leucsticta men för tidigt för att se ännu tror jag, ser inte riktigt några ljusa prickar runt gälarna än, eventuellt jurupari då men det visar sig, de är odlade så det bör bli rätt känns det som...

                      tack för hjälpen med filmen.

                      nicson: Det blir fint det här! Har märkt att även min aGeophagusar tycker om att gå i stim när de är små men det upphör när de blir könsmogna.
                      Filmen är tagen några min efter inkoppning därav det täta stimmet, nu är det mer "lösa grupper" som gäller. Intressant är att jag såg de två största läpp-greppas och spela för varandra så trots så tidig ålder börjar de redan köra rangordning och liknande, bådar gott! Ska bli jäkligt kul att följa dessa från att de är så här små.

                      Kommentar

                      • Big_Sal
                        Användare
                        • maj 2010
                        • 315

                        #26
                        Update!

                        Allt gick åt pipan, jordätarna dog en efter en, tror akvariet var för nystartat... händelseförloppet var som sådant att en i taget slutade äta, låg nere på botten och flämtade sen efter någon dag hittades denna liggandes med uppspärrad mun... Sjukt frustrerande att se detta ske en efter en utan att veta vad man ska göra för att stoppa det...

                        Införskaffade efter att akvariet var inkört 4 st Cichlasoma cf ornatum i stället och då blev mina serpatetror uppätna en efter en i stället...

                        Då aggressionerna mellan dessa fiskar var relativt stor köpte jag 4 st Amatitlania nigrofasciata samt 6 st Puntius mahecola som aggrodämpare, detta har fungerat över förväntan med ett problem, att jag har ca 15 st centimeterstora zebrayngel som vägrar bli uppätna.

                        Här kommer tre nytagna bilder (under dagtid, ursäkta reflektionerna)

                        Är riktigt nöjd med utseendet på karet som det ser ut nu, mer kvistar ligger på tork och har precis hällt i lite sten också. Väntar bara på att två stockar skall sjunka också de har flutit sen nystarten.

                        Höger sida:


                        Vänster sida:


                        Från kortsidan:


                        PS har även 4 brochis splendens där i som får plocka lite matrester.
                        Funderar lite löst på att eventuellt köra i lite javaormbunke för att få det lite grönt med gillar ändå det här icke gröna...

                        Filtrering i karet är en filterhörna med ca 1100 l/h fördelat på 3 cirkpumpar +
                        en aquael unimax 700 som drar genom filtermattan och blåser ut i motstående hörn.

                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          Användare
                          • maj 2010
                          • 315

                          #27
                          glömde nämna att jag har beställt en kinablixt till systemarn så bättre bilder kommer förhoppningsvis efterhand...

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #28
                            Ser riktigt trevligt ut. Naturligt.
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              helsnyggt, du kanske skulle fundera på någon bakgrund nu ser man igenom burken eller hur. Det har iofs sina fördelar men jag tycker nog det blir snyggare med någon bakgrund.
                              Bli melem och ös på med lite bidrag i artregistertävlingen så kan du vinna en, hehe. Ledsen för att jag är så enkelspårig...
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Big_Sal
                                Användare
                                • maj 2010
                                • 315

                                #30
                                Jag hade moduler innan men litade dels inte på filtreringen till max, dels tog det en hel del plats, tycker inte att svårt bakgrund stör så mkt... Det är rätt nice, sen när jag i framtiden uppgraderar belysningen till led ska det framför allt lysa framtill och då tror jag det kan vara en fördel att ha lite mystiskt mörker i bakgrunden... Får se det är ett work in progress...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...