Stenhård tofsalgsutrotning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Stenhård tofsalgsutrotning?

    Ursäkta att det börjar bli lite tjatigt med tofsar, men:

    Finns det någon som har ett kanontips på vad som kan användas för att effektivt ta död på tofsalger(andra alger också för den delen)i ett fisk- & växtfritt kar?

    Förutsättningarna är följande:

    Jag har ett par tusen liter vatten i ett antal akvarier. Samtliga är ordentligt drabbade av tofsalger iom att fisk flyttas lite hit och dit.

    Skall jag använda mig av antialg-medel blir detta ohyggligt dyrt iom vattenmängden.

    Jag kan flytta omkring fisken en del så jag får ett kar tomt på fisk åt gången och kan således använda mig av hur starka medel/kemikalier som helst förutsatt att det går hyffsat enkelt att skölja bort.

    Alltså, finns det något medel som tar död på tofsarna utan att behöva vara rädd att fiskarna inte tål det?

    En kanske urkorkad tanke är kaustiksoda (jag är ju inte kemist). Det som ev. kan finnas kvar efter användning är natrium- och hydroxidjoner. Hur farligt detta är eller hur svårt det är att skölja av har jag ingen aning om:




    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #2
    hur funkar 5 dl salt per hundra?

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Har testat att mätta vatten på salt med ganska hyffsat resultat. I princip alla synliga tofsar försvinner, men antingen har jag haft otur och fått dem tillbaka med någon sten eller så klarar sig ett antal sporer.



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • april 2002
        • 865

        #4
        citat:
        men antingen har jag haft otur och fått dem tillbaka med någon sten eller så klarar sig ett antal sporer.
        Har du även behandlat all utrustning du använder till burkarna med samma saltbehandling? (slangar, håvar, vattenbytesledningar, filter etc borde innehålla rätt friskt med sporer).

        _@_, www.akvarie.net/defdac/ _@_,
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Mohlin
          Användare
          • maj 2002
          • 139

          #5
          Hej

          Har du pröva den där Väteperoxiden som vi diskuterade i en annan tråd? Jag tycket det verkade smart.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Japp, den testade jag med ganska dåligt resultat. Av någon anledning brydde sig inte tofsarna om väteperoxiden mer än att det bubblade lite från dem.



            mvh

            Tony Lejvell
            Tony Englund

            Kommentar

            Arbetssätt...