kippar efter luft?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starfighter
    Användare
    • september 2011
    • 108

    kippar efter luft?

    Idag när jag kom hem från jobbet så vägrade fiskarna att äta, några få var framme och tog några flingor men det var inte mkt med tanke på att de varit utan mat sen 8 på morgonen.


    Sen när jag kollade på akvariet ett litet tag från soffan så såg jag att fler och fler liksom stod stilla i vattnet och kanske 6st låg uppe vid ytan och typ "kippade" efter luft

    vet att någon skrev det förut när jag frågade att det kan vara dåligt med syre i vattnet men utblåset?(heter det så) är ca 5mm ovanför vatten ytan och det blir bubblor i vattnet där det landar.
    jag har ytter filter om det kan vara något som kan göra det?

    har inte tillsatt någon fisk på 3 veckor snart och har inte varit med om att så pass många fiskar ligger vid ytan och de andra rör sig knappt förns man kommer fram till akvariet.

    har även sett att jag har fått små växter som flyter på ytan?

    Någon som vet vad det kan vara? räcker det med att byta ut lite vatten? har inte gjort det på ca 3 veckor nu heller då det borde vara inkört nu? mina 2 olika vatten stickor visar inget fel på vattnet heller, kanske att GH? är lite högt i >21 vet inte riktigt vad det betyder för skiten står ju på tyska......

    Starting to freak out a little bit overhere!
    Frågar man inget får man inget veta!

    120L Malawi
    54L Kulfisk

    MMA nörd av allra högsta grad!
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Om karet bara varit igång i 3 veckor så har du nog nitrit i vattnet, stickor brukar inte vara pålitliga utan köp ett dropptest.
    Byt 50% vatten 3 dagar i rad dag samt sluta mata så ska du se att fiskarna mår bättre.

    Kommentar

    • starfighter
      Användare
      • september 2011
      • 108

      #3
      Nej, de har inte varit igång i 3 veckor snarare runt 3 månader men de e kanske 3 veckor sen ja böt ut något av vattnet
      Frågar man inget får man inget veta!

      120L Malawi
      54L Kulfisk

      MMA nörd av allra högsta grad!

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Hur stort är karet och hur mycket fisk har du? Du bör byta 30% av vattnet en gång i veckan om du har mycket fisk. har du också bara ett ytterfilter kanske du ska komplettera med en cirkulationspump som har utblåset riktat upp mot ytan underifrån så att det blir fart på ytvattnet. Det drar ner syre i vattnet.

        Kommentar

        • starfighter
          Användare
          • september 2011
          • 108

          #5
          Böt ca 30L vatten och sög upp massa avföring samtidigt, verkar ha gjort susen iaf.
          Frågar man inget får man inget veta!

          120L Malawi
          54L Kulfisk

          MMA nörd av allra högsta grad!

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Byt mer vatten!!!

            Gör ett 70% vattenbyte ikväll. Vänta med att mata. Gör ett nytt 50% vattenbyte på söndag. Börja mata igen på måndag, mata inte för mycket!

            Kommentar

            • starfighter
              Användare
              • september 2011
              • 108

              #7
              Kan det va så att vi matar dom för mkt? eller kan det vara pga att de äter ut av Blood maskarna jag försöker ge till min kulfisk?

              Jag kanske måste köpa något nitrit tillskott efter det att jag har bytt så mkt vatten som 70%? hitills har jag bara använt mig ut av Biopol tror jag det heter.
              Frågar man inget får man inget veta!

              120L Malawi
              54L Kulfisk

              MMA nörd av allra högsta grad!

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Blood maskar? Är det röda mygglarver eller?
                Kanske ska köra på fodret de har fått tidigare i butik eller hos uppfödare och sakta vänja över dom till det fodret du har tänkt att köra med. Kan vara problem med vissa arter att byta foder plötsligt.

                Om du vill kan du ju köra en dos av t ex Easylife vid vattenbytet. Det är en typ av flytande filtermedia som binder tungmetaller, kloramin och är bra för fiskarnas slemhinnor. Det är det tillverkaren säger iaf, jag använder det och tycker att fiskarna ser ut att må bättre efter större vattenbyten.

                Det kan ju vara så att du matar för mycket men jag tror nog mer att det beror på att du har bytt för lite vatten i förhållande till hur mycket du matar. Det låter som att nitrit är boven.

                Kommentar

                • starfighter
                  Användare
                  • september 2011
                  • 108

                  #9
                  Det står Bloodworms på förpackningen så var lite svengelsk översättning kanske.

                  Problemet med att jag har en kulfisk i akvariet är att han inte äter flingfodret som jag fick med när jag köpte mina ciklider.
                  därför behöver han matas med dessa mygglarver.

                  ska dock försöka köpa mig ett nytt kar med endast Kulfiskar i framöver, få se vad lönen blir nu på tisdag
                  Frågar man inget får man inget veta!

                  120L Malawi
                  54L Kulfisk

                  MMA nörd av allra högsta grad!

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Om "bloodworms" är röda mygglarver så lär väl det vara direkt olämpligt som föda till malawiciklider, vad jag läst. Svårt för deras tarmar att hantera och dessutom känt att föra med sig föroreningar då de lever i sunkiga miljöer. Eller kan blodmaskar vara tubifex? Samma sak där ihop med malawiciklider.

                    Byt till vita eller svarta mygglarver till kulfisken.

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11
                      Precis!

                      Mbunas käkar mest grönt så ett rent animaliskt foder till dem är inte så bra, Räkmix funkar kanon till dina malawi,(kulfisken?)eller annan animalisk mat till kulfisken ev cyklops.

                      Kommentar

                      • starfighter
                        Användare
                        • september 2011
                        • 108

                        #12
                        Okej, bra att veta!
                        Hon jag fick fisken ut av sa att kulfisken bara åt "blood worms" så kanske ska testa med att byta

                        problemet är ju att malawisarna är så glupska, försöker mata dom så mkt det går med fling foder först så de inte ska äta kulfiskens mat, men det är inte det lättaste
                        Frågar man inget får man inget veta!

                        120L Malawi
                        54L Kulfisk

                        MMA nörd av allra högsta grad!

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          #13
                          Röda mygglarver ska man INTE ge till sina malawiciklider. Jag har bara använt röda mygg till kinkiga diskusar tills de förstått att det finns bättre foder.
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Ursprungligen postat av starfighter
                            problemet är ju att malawisarna är så glupska, försöker mata dom så mkt det går med fling foder först så de inte ska äta kulfiskens mat, men det är inte det lättaste
                            Här har vi nog en del av problemet, först matar du med flingor så mycket det går (vilket innebär hur mycket som helst) sen matar du med röda mygg samtidigt som du inte har bytt vatten på tre veckor.

                            Då blir det oftast problem...

                            Hoppas att du får en bra lön så du kan flytta kulan

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Fryst artemia är bra mat. Även om de flesta av starfighters ciklider är utpräglade algätare så gäller det inte alla malawiciklider. Dra dem inte över en kam.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...