Apistogramma breitbinden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BalsbyMange
    Användare
    • juni 2011
    • 635

    Apistogramma breitbinden

    Såg för ett par dagar sedan att min lokala handlare hade ett par av dessa och blev helt klart intresserad, tanken är att dem ska gå tillsammans med ett par A. Agassizi i ett 200 l kar och lite tetror. Men jag kan inte hitta nån bra info om dem och undrar därför om någon har erfarenhet av dem? Vill ju inte köpa om dem inte passar i karet.
    Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

    Android-appen iOS-appen
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Apistogramma sp. "Breitbinden"



    Grymt snygga med enorm ryggfena!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Jag hade den får något år sedan fick med den hem från England.
      Tyvärr så blev de något nerkylda under transporten o honan hämtade sig aldrig. Här två bilder när de kom men de har mycket mer o ge färgmässigt.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • BalsbyMange
        Användare
        • juni 2011
        • 635

        #4
        De va just ryggfenan som fick mig att haja tilll när jag gick förbi den. Ska åka förbi idag o boka dem.
        Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

        Android-appen iOS-appen

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • maj 2002
          • 387

          #5
          Ursprungligen postat av BalsbyMange
          Såg för ett par dagar sedan att min lokala handlare hade ett par av dessa och blev helt klart intresserad, tanken är att dem ska gå tillsammans med ett par A. Agassizi i ett 200 l kar och lite tetror. Men jag kan inte hitta nån bra info om dem och undrar därför om någon har erfarenhet av dem? Vill ju inte köpa om dem inte passar i karet.
          Det är en av de mest imponerande Apisto arterna. Har inte haft möjlighet att hålla arten själv, men har sett den i akvarieaffärer utomlands.
          Det är en rätt storvuxen och utpräglad svartvattens art. Rätt långlivad enligt Römer. Han nämner en livslängd 4-7 år.

          Vet du om de är vildfångade? Och om det går att få information i vilket flodsystem de kommer från? DATZ har numrerat arten med fyra A-nummer: A164-A167. Så det förekommer 4 separata geografiska varianter av denna art.

          DATZ graderar arten med svårighets grad 3 i en skala på 1-3. (Borellii är alltså en 1:a) Så det är en av de svårare arterna att hålla.
          Uwe Römer benämner arten som "one of the more delicate aquarium species" i "Cichliden atlas"

          För att lyckas med odling, så rekommenderas ett ph värde mellan 3,5 och 5,5.

          Tyvärr kommer det inte att fungera med Agassizi och Breitbinden tillsammans i ett så litet akvarium. Jag tycker du skulle satsa på en av arterna i ett "art akvarium". Du skulle kunna hålla en en mer neutral ciklid art som Kurvciklid eller nyckelhålsciklid som sällskap. Men personligen så skulle jag bara hålla små tetror och kanske levandefödare som sällskap.

          Lycka till!

          Kommentar

          • BalsbyMange
            Användare
            • juni 2011
            • 635

            #6
            Ursprungligen postat av Pelle
            Det är en av de mest imponerande Apisto arterna. Har inte haft möjlighet att hålla arten själv, men har sett den i akvarieaffärer utomlands.
            Det är en rätt storvuxen och utpräglad svartvattens art. Rätt långlivad enligt Römer. Han nämner en livslängd 4-7 år.

            Vet du om de är vildfångade? Och om det går att få information i vilket flodsystem de kommer från? DATZ har numrerat arten med fyra A-nummer: A164-A167. Så det förekommer 4 separata geografiska varianter av denna art.

            DATZ graderar arten med svårighets grad 3 i en skala på 1-3. (Borellii är alltså en 1:a) Så det är en av de svårare arterna att hålla.
            Uwe Römer benämner arten som "one of the more delicate aquarium species" i "Cichliden atlas"

            För att lyckas med odling, så rekommenderas ett ph värde mellan 3,5 och 5,5.

            Tyvärr kommer det inte att fungera med Agassizi och Breitbinden tillsammans i ett så litet akvarium. Jag tycker du skulle satsa på en av arterna i ett "art akvarium". Du skulle kunna hålla en en mer neutral ciklid art som Kurvciklid eller nyckelhålsciklid som sällskap. Men personligen så skulle jag bara hålla små tetror och kanske levandefödare som sällskap.

            Lycka till!
            Tack för bra info. Dessa är odlade här i sverige.

            Får nog ta en funderare till, vill ju inte gärna kasta ut mina agassizi (konstigt hur man kan fästa sig vid en fisk ) kanske får bli ett art akvarium med agassizi. Hur skulle fördelning hanar hona kunna se ut för agassizi, eller kan man bara hålla ett par som jag har nu i 200 liter, går idag lite pansarmalar o tetror i(kardinal o rödmunnar) i detta kar.

            Får väl helt enkelt få igenom att sätta upp ett kar till här hemma för breitbinden senare
            Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

            Android-appen iOS-appen

            Kommentar

            • Pelle
              Användare
              • maj 2002
              • 387

              #7
              Ursprungligen postat av BalsbyMange
              Tack för bra info. Dessa är odlade här i sverige.

              Får nog ta en funderare till, vill ju inte gärna kasta ut mina agassizi (konstigt hur man kan fästa sig vid en fisk ) kanske får bli ett art akvarium med agassizi. Hur skulle fördelning hanar hona kunna se ut för agassizi, eller kan man bara hålla ett par som jag har nu i 200 liter, går idag lite pansarmalar o tetror i(kardinal o rödmunnar) i detta kar.

              Får väl helt enkelt få igenom att sätta upp ett kar till här hemma för breitbinden senare
              Jag tror att det är ett klokt beslut. Agassizi är en vacker Apisto art och de kan vara en riktig utmaning också. En hane och två honor tror jag blir en bra fördelning. Tänk på att skapa rejält mycket grottor och gömställen. Svärdplantor och rötter fungerar bra som avdelare i akvariet.

              Ett lågt ph kring 6, är ok. Men det viktigaste är vatten kvaliteten. Vatten byte på ca 30% per vecka och bra biologisk filtrering. Låg vatten genomströmning är att föredra.
              Jag har som tumregel att, om växterna trivs bra, så trivs Apistogramma bra också.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Attans Pelle du borde peta in din kunskap i artregistret!!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...