Vilka arter till mitt första akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Vilka arter till mitt första akvarie

    Hej,

    Jag har planer på att starta upp mitt första akvarie någonsin. Jag har bestämt mig för att börja med Malawi-ciklider. Jag skulle dock behöva ha lite råd angående arter att börja med. Har ännu inte bestämt vilken tank-storlek jag vill börja med. Någonstans emellan 200-400 liter.

    Här är en lista på arter som jag har undersökt och som jag tycker verkar väldigt intressanta, vilka av dessa passar ihop med varandra tror ni? (fler stjärnor = intressantare)

    *** Cyrtocara moorii
    *** Metriaclima sp. 'zebra chilumba'
    *** haplochromis ruby green
    *** Labidochromis hongi "super red top"
    *** Melanochromis auratus
    ** Pseudotropheus demasoni
    ** Pseudotropheus acei
    ** Metriaclima fainzilberi lundu
    ** Metriaclima estherae (Red Zebra cichlid)
    ** Labidochromis sp. "perlmutt"
    ** Pseudotropheus socolofi

    //Johannes
  • Tisse89
    Användare
    • januari 2011
    • 330

    #2
    Ursprungligen postat av 246mag
    Hej,

    Jag har planer på att starta upp mitt första akvarie någonsin. Jag har bestämt mig för att börja med Malawi-ciklider. Jag skulle dock behöva ha lite råd angående arter att börja med. Har ännu inte bestämt vilken tank-storlek jag vill börja med. Någonstans emellan 200-400 liter.

    Här är en lista på arter som jag har undersökt och som jag tycker verkar väldigt intressanta, vilka av dessa passar ihop med varandra tror ni? (fler stjärnor = intressantare)

    *** Cyrtocara moorii
    *** Metriaclima sp. 'zebra chilumba'
    *** haplochromis ruby green
    *** Labidochromis hongi "super red top"
    *** Melanochromis auratus
    ** Pseudotropheus demasoni
    ** Pseudotropheus acei
    ** Metriaclima fainzilberi lundu
    ** Metriaclima estherae (Red Zebra cichlid)
    ** Labidochromis sp. "perlmutt"
    ** Pseudotropheus socolofi

    //Johannes
    375-400 l är trevlig storlek tycker jag.

    6x Cyrtocara moorii
    10x Metriaclima sp. 'zebra chilumba'
    6x Labidochromis hongi "super red top"

    kanske skulle bli snyggt!

    MVH CHristofer
    CA

    Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

    SA

    Pterophyllum altum

    < 2124L >

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Ett hett tips är att välja få arter och skaffa många individer av varje istället för att välja massor av arter och skaffa få individer av varje. Det blir snyggare och ett mer harmoniskt akvarium.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tack för tipsen hörrni! Akvariet närmar sig, jag har tittat ut ett fint på 395 liter (120 läng, 55 höjd, 60 djup).

        Jag har pratat med en akvariehandlare om hur det skulle fungera att blanda malawi och tanganyika-ciklider, och han tipsade om att man isåfall bör välja arter somhar olika beteenden. Så det han tipsade om isåfall var att välja mbumba-malawer och sedan ha ett par Neolamprologus brichardi . Dessa är ju grymt fina, men har hört att dom kan vara arga av sig. Vad tror ni om att lägga i ett par sådana i ett mbumba/haps-akvarie?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Vissa malawi och Tanganyika går säkert att mixa, just dessa vet jag inte hur det är med.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Jag hade en gång prinsessan av Burundi (N. Brichardi) i ett 310L med... Ja a, vad var det nu. Det var rätt länge sen. Men dom tog över HELA karet.

            Sen vet jag inte personligen om jag hade haft Chilumbazebra med C. Moori. Min erfarenhet är att fiskar från Chilumba är av den mer aggressiva sorten. Har dock en kompis som har bara arter från Chilumba i ett 540L och det går väl rätt hyfsat.

            Till ett 395L Malawi skulle jag välja

            10st Cynotilapia afra "edwardi"
            6st Röd Zebra
            4-6st Aulonocara jacobfreibergi

            Kommentar

            • Anna Österman
              Användare
              • mars 2006
              • 282

              #7
              Ursprungligen postat av HenrikV
              Jag hade en gång prinsessan av Burundi (N. Brichardi) i ett 310L med... Ja a, vad var det nu. Det var rätt länge sen. Men dom tog över HELA karet.

              Sen vet jag inte personligen om jag hade haft Chilumbazebra med C. Moori. Min erfarenhet är att fiskar från Chilumba är av den mer aggressiva sorten. Har dock en kompis som har bara arter från Chilumba i ett 540L och det går väl rätt hyfsat.

              Till ett 395L Malawi skulle jag välja

              10st Cynotilapia afra "edwardi"
              6st Röd Zebra
              4-6st Aulonocara jacobfreibergi
              Edwardi-afran är mycket vacker när den färgar ut. Jag förstår känslan angående att vilja blanda men jag skulle börja med en sjö i taget så att säga. Kombon ovan låter bra. Lycka till och fortsätt fråga
              Fiskar är vänner-inte mat!

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Skulle man kunna blanda Moori, Afra och Demasoni tro? Går inte Demasoni in där så kanske Metriaclima estherae är ett bättre val?

                Kommentar

                Arbetssätt...