Bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mowgli

    Bukvattensot

    Jag är ganska säker på att jag har fått bukvattensot i mitt akvarium. Totalt har ca 6 fiskar dött. 3 demasoni och 3 r zebror. Matvägrar, flämtar, ligger på botten och sen svullnar magen upp.

    Vad tycker ni att jag ska göra, medicinera eller inte? Hur smittsamm är egentligen denna sjukdom? Har läst båda delarna, inte speciellt smittsamt och mycket smittsam, blir lite fundersam om det.

    Funderar på orsaken till att de har fått denna sjukdom. Har för 2 månader sedan köpt 5 nya demasoni och flyttade då över de jag redan hade till samma nyuppstartade akvarium (200 l). Har kollat värdena och de är ok. Matar för övrigt med räkmix och lite pellets. Dock kanske räkmixen består av för lite ärtor och spenat, ca 30%.

    Kan någon vara så vänlig och ge mig råd och tips.

    Tackar på förhand

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag antar att du sett http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=212

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • mowgli

      #3
      Ja visst har jag det. Bra info. Men det som gör mig så osäker på vad jag ska göra, är att i vissa artiklar står det medicinera och i andra att man ska låta bli för att sjukdommen inte är så smittsam.

      Om jag inte medicinerar kommer ev den fisk som är sjuk smitta andra, eller är det bara den sjuka fisken som immunförsvaret är nedsatt på? Hur smittar det?



      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        En bra artikel från Ciklidbladet om sjukdomar hittar du här:


        Emtrylvet som nämns i artikeln finns inte längre att få tag på, istället kan man använda Flagyl som också kräver recept från vetrinär.

        Bukvattensot i sig är inte smittsamt men att fiskar drabbas är ett tecken på att deras immunförsvar av någon anledning är nedsatt. Gör man inte något åt orsaken till att fiskarna fått försämrat immunförsvar är risken stor att alla fiskar i akvariet drabbas.


        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • mowgli

          #5
          Tackar för svaret



          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Däremot lär det vara mycket smittsamt om andra fiskar äter av den sjuka fisken. Ögon och tarmpaket ryker fort. Därför bör man isolera sjuk fisk så fort som möjligt och framförallt ta upp död fisk.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Tascha
              Användare
              • oktober 2002
              • 214

              #7
              Vad jag hört och läst så får Demasoni lätt bukvattensot så det är ju ganska troligt att det är det du har.


              /Roger
              /Roger

              Kommentar

              Arbetssätt...