En fråga till Kjell Fohrman.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jompa
    Användare
    • mars 2003
    • 21

    #16
    Har inte filterburken någon funktion alls?
    Isåfall borde jag nog satsa på en filtermatta.
    tack för hjälpen Fredrik H

    mvh John
    mvh John

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Hur man använder en filtermatta på bästa sätt fanns en artikel om i Ciklidbladet för några år sedan, det finns också en beskrivning i Ciklidboken. Även på denna sida finns en beskrivning - http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198

      Det är inte filterbehållaren i sig som det är något fel på och inte heller det filtermaterial som brukar finnas i dessa behållare (oftast t.o.m. samma som i filtermattor). Det är istället så att det är för lite filtermaterial i behållaren till innerfilter.
      Är filtermattebiten tillräckligt stor så finns det plats för så mycket "nyttobakterier" i den att de hinner med att bryta ner det "skräp" som bildas i ett normalt akvarium och man behöver inte alls (eller mycket sällan - högst en gång om året) göra rent filtermaterialet.
      I den lilla svamp (filtermattebit) som finns i ett innerfilter är filtermaterialet för litet och det finns därför inte plats för tillräckligt med "nyttobakterier" och det blir därför snabbt fullt med "skräp" och man måste rengöra ofta.
      Om man istället använder ett ytterfilter så är ju här filterbehållaren betydligt större än vad den är för ett innerfilter. Därför får man här plats med tillräckligt med filtermaterial för att det man skall slippa rengöra filtret. Jag har just nu 2 ytterfilter igång och de har inte behövt rengöras på 2 år.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #18
        Artikeln är väldigt tydlig och bra men jag tvivlar på att detta faktiskt är "bästa sätt". Enligt mig fungerar det bättre om man sätter pumphuvudets insug i en ficka bakom mattan och ser till så att mattan sluter tätt runt om. Detta skapar ett jämnare drag över hela mattan. Allt vatten måste då passera genom hela mattans tjocklek.

        Detta går att göra på flera sätt. Man kan konstruera en ficka (måste tömma akvariet och limma glasbitar i det).

        Man kan trycka in filter lägst hela gaveln (enkelt och lätt med fullt akvarium utan att ta ur fiskar).

        Man kan också skära till mattan så att den passar i ett hörn (man måste limma fast en bit glas eller plast åtminstone i överkant så att mattbiten sitter på plats. Går att göra genom att bara tömma ut lite vatten ut karet).

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          "men jag tvivlar på att detta faktiskt är "bästa sätt"."
          Det är det säkert inte, men fullt tillräckligt i de allra flesta fall. Jag har kört två sådan filter som redogörs för i artikeln i 700 liters akvarier under 2-3 år utan att behöva rengöra dom en enda gång.
          Handlar det om akvarier där man drar upp yngel och därför matar rätt mycket, samtidigt som dessa ofta innehåller mer fisk så rekommenderar jag definitivt det system som Fredrik förordar.
          Oavsett vilket, det hela förutsätter självklart att man sköter sina vattenbyten - inget filter kan ersätta vattenbyten.
          Ciklidhälsningar
          Kjell



          Kommentar

          Arbetssätt...