Vad har du lek på idag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BalsbyMange
    Användare
    • juni 2011
    • 635

    #31
    Idag var det dags för mina Tahuantinsuyoa macantzatza att leka, började innan jag ens vara klar med vattenbytet....
    Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

    Android-appen iOS-appen

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Trevligt de verkar riktigt lekvilliga. en sak jag märkt då jag har 2 väldigt kaxiga hannar och en hona som är intresserad av lek. Den fjärde verkar ännu ointresserad av de övriga ?!

      Det jag märkt är att hannarna samlar löv och bygger gärna upp en hög av dessa runt en liten yta och sedan kaxar de upp sig framför honan. Om hennes nyfikenhet väcka så lockar hannen honan mot hans löv imperium där han kan visa upp sin storhet. Honan lekte med en av hannarna 2 gånger men så lyckades den andra få ihop nästa alla löv som jag hade lagt i i en hög och då bytte honan till den hannen. Den gamla hannen försökte visa upp sig men hon tog den nye hannens sida och motade bort sin gamle man. Han har inte gett upp men nu har hon lekt 2 ggr med den nya killen, så vi får se hur det utvecklar sig.

      Intressant att se hur som helst.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #33
        Ursprungligen postat av BalsbyMange
        Idag var det dags för mina Tahuantinsuyoa macantzatza att leka, började innan jag ens vara klar med vattenbytet....
        Grattis! Kul med arter som har lite aktiviteter runt lek och yngelvård utöver själva reproduktionen. Lite bobyggande och planering o så.

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #34
          Ursprungligen postat av DaRe
          Trevligt de verkar riktigt lekvilliga. en sak jag märkt då jag har 2 väldigt kaxiga hannar och en hona som är intresserad av lek. Den fjärde verkar ännu ointresserad av de övriga ?!

          Det jag märkt är att hannarna samlar löv och bygger gärna upp en hög av dessa runt en liten yta och sedan kaxar de upp sig framför honan. Om hennes nyfikenhet väcka så lockar hannen honan mot hans löv imperium där han kan visa upp sin storhet. Honan lekte med en av hannarna 2 gånger men så lyckades den andra få ihop nästa alla löv som jag hade lagt i i en hög och då bytte honan till den hannen. Den gamla hannen försökte visa upp sig men hon tog den nye hannens sida och motade bort sin gamle man. Han har inte gett upp men nu har hon lekt 2 ggr med den nya killen, så vi får se hur det utvecklar sig.

          Intressant att se hur som helst.
          Låter jätte intressant!
          Har det blivit några yngel av alla lekar eller?
          CA

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Yngel vid varje lek. Riktigt duktiga yngelvårdare. Tyvärr har jag några Crenicichla regani dom tar en bunt varje gryning, annars hade de nog dragit upp hela bunten till vuxna. Första leken blev det 30 ägg, nu är det runt 70 per lek.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #36
              Satanoperca sp. redlip

              Lyckades få en bild på det skygga och något överbeskyddande föräldraparet när honan idag släppte yngel. Vanligtvis så ruvar honan efter romläggningen, då hon tar upp rommen genast. Ruvar sedan 11-12 dygn. Hannen håller sig i bakrunden, men ansluter vid honas sida dagarna innan det är dags att släppa ynglen första gången. Då deltar även han i yngelvården. Ofta delar de upp kullen mellan sig. Det är inte långa stunder åt gången som ynglen simmar fritt. Minsta tecken på fara så tar föräldrana upp dem.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                Kul! Låter häftigt.

                Hur länge tar de in ynglen i munnen? Hur stora är ynglen som störst, eller tar du bort dem innan du hinner se det?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #38
                  När de får gå kvar i stora karet utan att jag ingriper, brukar de hålla ut någon vecka. Efter en vecka återstår bara ett fåtal yngel. De är inte så bra på att försvara sina yngel. Har bara tagit hand om två kullar. Första gången flyttade jag honan till eget kar. Inte så lyckat. Hon släppte inte ynglen förrän när nästan två veckor gått. Sedan släppte hon bara ut dem väldigt få stunder. Tror inte den kullen fick så bra start. Födobrist ledde nog till lite underlig kroppsform hos en del.

                  Vill man föda upp yngel är nog det bästa att fånga och tömma honan när hon släppt ynglen första gången. Ska prova vid tillfälle att låta ett par leka i ett eget kar och sedan få gå med ynglen för att se hur länge de bryr sig om dem.

                  Kommentar

                  • aejohansson
                    Användare
                    • maj 2011
                    • 432

                    #39
                    Påfågelciklider..

                    Kommentar

                    • Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • juni 2008
                      • 1882

                      #40
                      Påfågelciklider - en svärm yngel just nu. Ser ut som de snart blir simfärdiga och då är det kört. Men det här paret leker nästan varje vecka. Synd bara att man inte har möjlighet att ta hand om dem.
                      Placidochromis subocularis - en liten hona tuggar sedan någon vecka. Första gången för både hane och hona.
                      Protomelas taeniolatus - en hona tuggar sedan någon vecka. Första gången för denna honan. En annan hona tuggade för några veckor sedan och när hon släppte ut dem blev det en kort och skoningslös jakt.

                      //Kaj

                      Kommentar

                      • aejohansson
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 432

                        #41
                        Mitt förmodade par är det första gången de leker tillsammans, det är två vuxna individer som inte vuxit upp tillsammans och den ena har jag ingen aning om kön på men får anta att det är en hanne (eller en mycket knäpp hona). Får se hur det går och om jag tar reda på dom om jag får några frisimmande.

                        Hur lång tid tar det från putsa sten och gräva grop tills att äggen läggs?

                        Kommentar

                        • Ciklid_Martin
                          Användare
                          • maj 2011
                          • 136

                          #42
                          Dolkstickstetrorna utförde en liten romspridardans sent i gårkväll. Förmodligen redan uppätet men ändå.
                          sigpic

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #43
                            Ursprungligen postat av aejohansson
                            Mitt förmodade par är det första gången de leker tillsammans, det är två vuxna individer som inte vuxit upp tillsammans och den ena har jag ingen aning om kön på men får anta att det är en hanne (eller en mycket knäpp hona). Får se hur det går och om jag tar reda på dom om jag får några frisimmande.

                            Hur lång tid tar det från putsa sten och gräva grop tills att äggen läggs?
                            Grävandet och putsandet kan nog variera från någon dag till ett par veckor. Mina har grävt bort allt runt den här stenen så de putsar en dag eller två och sen är det romläggning. Men i början tog det mycket längre tid och då var det mera uppvaktningsritualer också. Nu är det mera pang på så att säga.
                            //Kaj

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              I samma balja:
                              Paraneetroplus synspila , spotted chiapas
                              Cryptoheros sajica
                              Cichlasoma salvini

                              Hmm hur ska det gå när de blir frisimmare??!!
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • doohan
                                NCS Medlem
                                • augusti 2004
                                • 1607

                                #45
                                Kan

                                med glädje skriva att min vf Tropheus moorii Kasakalawe lekte idag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...