Föräldrakontroll, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Föräldrakontroll, tips?

    Någon som har ett tips på ett bra föräldrakontrollprogram som kan begränsa antal timmar dina barn spelar på datorn?

    Den inbyggda stödjer bara kontrol at vilka tider man får vara inloggad, dvs ej summa tid.

    Det kan ju vara så att det är ok att köra sina 2 timmars speltid under vilken del av dagen som helst.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Kan väl egentligen inte påstå att jag tangerat detta ämne så mycket ännu, men är precis i startgroparna, då äldsta dottern nyligen börjat visa ett större intresse för att använda dator mot internet.

    Finns en uppsjö av programvaror som man kan använda, men de kostar oftast en liten peng. Skall sondera marknaden lite mer framöver

    - Filseclab Internet Guardian Angel
    - Net Dog
    - http://time-control.safe-install.com/

    Om det gäller enbart kontroll av access mot Internet, så vet jag att en hel del modem har inbyggd sådan parentel control, där man kan styra ansluten utrustnings väg ut på internet. Mitt Speedtouch har denna möjlighet. Däremot vet jag inte hur bra det fungerar.

    Finns en hel del bra information om det här med barn och internet på
    Surfa Lugnt arbetar för att höja vuxnas kunskaper om barns och ungas vardag på Internet. Syftet är att bejaka det positiva som finns i ungas liv på nätet.


    Snubblar jag över något som fungerar bra i min egen jakt inom området, så delger jag det förstås här.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jag har hitta ett program som är gratis.

      XRools - programvara som bevakar datoranvändning


      lite osäker hur bra det fungerar dock, jag har det installerat, men krångligt att konfigurera och jag upplever det som om min son kan köra mer än jag konfigurerat.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Han kan väl ändra konfigurationen själv!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Antagligen är det precis vad han kommit på. Vet inte hur...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Du får väl fråga honom!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Hehe, han är 11 och en liten luring... Särskilt när det gäller spelande

              Min fru ringde hem en gång och frågade vad han gjorde. Givetvis spelade han och kände på sig att det nog inte var så populärt och sa istället att han var hos en kompisoch spelade pingis.

              Det var bara det att hon ringde till hemtelefonen!

              Ingen vidare lögn...
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #8
                Hmmm? Det bästa är att låta barnet spela av sig när han/hon hittat ett nytt spel, med krav på att läxor etc blir gjort (det kan alltså användas som positiv motivation). När man går in för hårt och begränsar för mycket så blir resultatet ofta tvärt emot det önskade... man når aldrig den tillfredställelsen och sedan normaliseringen/tröttnandet som annars inträffar naturligt efter ett tag, med risk att behovet/begäret blir sjukligt. Egentligen är det väldigt enkelt, man går bara till dig själv och tänker på när en upptäckte vissa saker, använde enormt mycket tid på det i början och vilket nöje det gav en... Som exempel: Nytt Akvarie, Nya fiskar, nya Kvinnor, Golf etc.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jo visst ligger det mycket i det du säger, men jag vill ändå hålla en viss nivå. Våra barn har 1 timme varje dag utom fre+lör då det är två timmar.

                  Med föräldrakontroll slipper man helt tjat. Extremt tydliga regler sim alltid följs utan diskussion, enkelt för barnen att acceptera och rätta sig efter.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Tisse89
                    Användare
                    • januari 2011
                    • 330

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Någon som har ett tips på ett bra föräldrakontrollprogram som kan begränsa antal timmar dina barn spelar på datorn?

                    Den inbyggda stödjer bara kontrol at vilka tider man får vara inloggad, dvs ej summa tid.

                    Det kan ju vara så att det är ok att köra sina 2 timmars speltid under vilken del av dagen som helst.
                    släpp burken i ett utav dina kar!
                    CA

                    Parachromis loisellei
                    Cryptoheros sajica
                    Hypsophrys nicaraguensis

                    SA

                    Pterophyllum altum

                    < 2124L >

                    Kommentar

                    • Rivulatus
                      Användare
                      • december 2002
                      • 811

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Hehe, han är 11 och en liten luring... Särskilt när det gäller spelande

                      Min fru ringde hem en gång och frågade vad han gjorde. Givetvis spelade han och kände på sig att det nog inte var så populärt och sa istället att han var hos en kompisoch spelade pingis.

                      Det var bara det att hon ringde till hemtelefonen!

                      Ingen vidare lögn...
                      Hahaha min dotter är 1,5 år men nästan som man börjar längta till sådana situationer redan . "vi vet nog vad du gör..."
                      SA:

                      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Jo både han och vi garvade gott åt detta.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...