Bye bye Xingu...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    Med tanke på att de just håller på att genomföra historiens näst största utrotning av djurarter (förstaplatsen är inplanteringen av nilabborre i viktoriasjön) så är det en välförtjänt titel.

    Dammen anses för övrigt hela tiden ha varit avsedd att förse Vales bauxitgruvor med ström, elektriciteten kommer inte att vara till nån nytta för brasiliens befolkning i allmänhet.

    Apropå urbefolkningen:
    A polêmica em torno da construção de Belo Monte foi tema do programa 60 Minutos da Austrália. Neste trecho, o atual presidente do Ibama, Curt Trennepohl, fal...


    Rent svineri. Korruption när den är som allra vidrigast.
    Senast redigerad av Mike_Noren; 29 januari 2012, 14:03.

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #17
      Ola,
      Företaget bakom dammen, Vale har en huvudägare some heter Norsk Hydro som ägs mestadels utav Norska staten som i sin tur varje år ger några miljarder till Brasilien för att bevara regnskogen i Amazonas... lite komiskt eller hur?

      Mike,
      Ingen och jag menar absolut ingen gillar den nya bossen för IBAMA här i Brasilien, det som händer nu är bara början... det som hände tidigare var som en fjärt i rymden mot det som kommer att hända med Amazonas.

      Janne

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Janne E
        Företaget bakom dammen, Vale har en huvudägare some heter Norsk Hydro som ägs mestadels utav Norska staten
        Har du en verifierbar uppgift på det? Jag hittar det inte här http://en.wikipedia.org/wiki/Vale_do_Rio_Doce (Jag vågar inte nämna det i CB utan en verifierbar uppgift.)
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #19
          Vi har redan skrivit det i en artikel för ett år sedan eller så. Den jag översatte.



          texten nedan bör läsas i sin helhet. Det finns risk för politisering med subjektiva tolkningar och inlägg tycker jag:
          We are a leading aluminium and renewable energy company that has created business opportunities for more than a century by developing products, solutions and industries that address global needs and demands. We supply low-carbon aluminium to customers worldwide and offer renewable energy solutions to industries that want to power manufacturing in a greener way.
          Senast redigerad av DaRe; 02 februari 2012, 16:26.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Jag ser inte vad i texten som är relevant i frågan i det andra brevet. När tog Hydro över? 2010? Rent generellt är det ju inte fel att ett skandinavist företag tagit över - det ökar chanserna att protester får effekt/ att inte samma misstag görs om om inte bara för att kontaktytan mot världen ökar.

            Jag vill igen stryka under det Mike brukar påpeka: En damm i Sverige är inte samma sak som en damm i tropikerna (eller Balkan för den delen). Jag har väldigt svårt att se hur detta går ihop med FNs konvention om att bevara den biologiska mångfalden. Det är som att göra ett kalkbrott på Stora Barriärrevet. Nu räknar jag bara. Jag är varken subjektiv eller politisk.

            Jag ska skriva lite om detta i nyheterna (inte Ciklidfronten) och de ska vara objektiva så kommentera gärna objektiviteten när du korrar (och citat från en tidning är förstås närmast per definition objektiva, skriver jag att det var välförtjänt är det subjektivt)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • nicson
              Användare
              • januari 2010
              • 639

              #21
              Ursprungligen postat av Janne E
              Ola,
              Företaget bakom dammen, Vale har en huvudägare some heter Norsk Hydro som ägs mestadels utav Norska staten som i sin tur varje år ger några miljarder till Brasilien för att bevara regnskogen i Amazonas... lite komiskt eller hur?

              Mike,
              Ingen och jag menar absolut ingen gillar den nya bossen för IBAMA här i Brasilien, det som händer nu är bara början... det som hände tidigare var som en fjärt i rymden mot det som kommer att hända med Amazonas.

              Janne
              Nix, Norsk Hydro köpte Vale:s aluminiumverksamhet och betalade med 22% av sina aktier. Det betyder att Vale är Norsk Hydros näst största ägare efter norska staten - inte tvärtom. Aluminiumverksamheten var bara ett litet ben i Vale.

              Kommentar

              • Rövarprinsen
                Användare
                • augusti 2010
                • 42

                #22
                Fy faaan vart är världen på väg...
                sigpic

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Ursprungligen postat av nicson
                  Nix, Norsk Hydro köpte Vale:s aluminiumverksamhet och betalade med 22% av sina aktier. Det betyder att Vale är Norsk Hydros näst största ägare efter norska staten - inte tvärtom. Aluminiumverksamheten var bara ett litet ben i Vale.
                  Jo det var så jag tolkade det också.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Janne E
                    Användare
                    • april 2002
                    • 382

                    #24
                    Nix, Norsk Hydro köpte Vale:s aluminiumverksamhet och betalade med 22% av sina aktier. Det betyder att Vale är Norsk Hydros näst största ägare efter norska staten - inte tvärtom. Aluminiumverksamheten var bara ett litet ben i Vale.
                    Ja och nej, http://www.investmentu.com/2010/May/...ydro-deal.html
                    Working on a story about aluminium? Press releases, photos, stories, facts and figures – you will find everything you need here.


                    Working on a story about aluminium? Press releases, photos, stories, facts and figures – you will find everything you need here.


                    [url]

                    Rent generellt är det ju inte fel att ett skandinavist företag tagit över - det ökar chanserna att protester får effekt/ att inte samma misstag görs om om inte bara för att kontaktytan mot världen ökar.
                    Vi är alla drömmare men verkligheten är annorlunda.

                    Faktum är att Norsk Hydro kontrollerar aluminium produktionen i Paragominas och är huvudägare i denna verksamhet. Belo Monte kommer att försörja den nya anläggningen för aluminium produktion som skulle vara färdig förra året men jag tror att det är försenat som allt annat i Brasilien, nästa faktum är att huvudägaren i Norsk Hydro den Norska staten ger varje år miljard belopp för att bevara regnskogen i Amazonas samtidigt som de är med och skövlar regnskogen i Amazonas.

                    Janne

                    Kommentar

                    • HenkeP
                      Användare
                      • januari 2009
                      • 61

                      #25
                      http://http://www.internationalriver...razilian-court

                      Tillfälligt(?) goda nyheter..

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #26
                        Hittade denna tråden nu. Spännande läsning minst sagt. Har försökt att förstå mig på frågan mer och mer då jag nu har fiskar från området.
                        Men det går väl bara att hoppas att de avbryter bygget, men det känns ju ändå osannolikt.
                        Så vi som har arter därifrån får se till att de förökar sig och frodas vidare i våra akvarier.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...