Mina fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Nej vad tråkigt! Hur länge har de gått i karet nu? Har de ätit som de ska?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • oaken
      Användare
      • januari 2008
      • 269

      #32
      Columnaris?

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        #33
        haft dom ca 2v utan problem sen började det i fredags var jag nere greja lite såg 2 vita fläckar på 2 av altum scalarerna(bara dom) sen igår var alla 5 angripna stod tryckte i ett hörn jäkligt snabbt förlopp.Idag på morgonen var 3 döda sista 2 var helt förstörda så jag avliva dom knappt några fenor kvar hemskt att se,, aldrig varit ut för något sånt här innan.Är det Columnaris som Oaken tror vad gör man åt det ifall det händer igen? hade ingen kamera hemma så bilder kunde jag inte ta tyvärr
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #34
          Fy va hemskt! Konstigt att bara altumen drabbades! Undrar vad det kan vara.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #35
            Mina T.asfraci drabbades av något som jag tror var columnaris. I mitt fall så kunde jag inte se att fenorna var angripna. Det började med att ett fjäll eller två på sidan av fisken "satt snett" sedan gick det mycket fort efter 2-3 dagar var där ett stort och djupt köttsår med fiskdöd som följd. Medicinering med hög dos Aquafuran i separat hink i 1h botade fiskar med lindriga symptom. Tyvärr så var det återkommande och fiskarna blev aldrig helt botade utan dem dog en efter en. Konstigt nog så drabbades inga andra fiskar.

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #36
              Bara bita ihop komma igen,finns inte så mycket att göra tyvärr kanske mitt vatten passar dåligt till Altum vad vet jag....kollade noga ikväll så det inte var någon fisk som stressar scalarena men det är verkligen lugna gatan i karet iaf när det är tänt men samtidigt finns det inga skador på övriga så lite märkligt är detta olycksfall...
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • oaken
                Användare
                • januari 2008
                • 269

                #37
                De gånger jag har haft vad jag åtminstone tror var Columnaris hade fiskarna ungefär samma sjukdomsförlopp som dina. Jag vet dock inte om det faktiskt går att bota på något vettigt sätt. När det har gått så pass långt att de börjar få såren på kroppen så tror jag att det redan är för sent. Det smittade vissa andra fiskar men inte alla.

                Jag tror åtminstone att du kan räkna bort dåligt vatten, för även om vattnet hade varit olämpligt för den så tror jag inte att du hade sett de här symtomen.

                Kommentar

                Arbetssätt...