Foder till (2 dar gamla) yngel av Limia tridens?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    Foder till (2 dar gamla) yngel av Limia tridens?

    Vad matar man nyfödda yngel av limia tridens med? Gulesäcken är nästan helt borta, å på vissa har den försvunnit helt, men de verkar kinkiga med maten. (Är lite svårt att se), men de verkar än så länge rata smulat grönflingor, hårdkokt äggula och "bosmider". De måste ju komma igång med maten snarast tänker jag! (de bor för tillfället i en yngelnätkasse,, så det finns inte så mkt annan "naturlig" mat för dem där som de kan beta på.

    Nån som kan hjälpa mig? I butiken simmade det massa yngel å jag tror de är uppföda på mest på foderrester (små pellets) från de andra fiskarna... Är det kanske bara så att mina är för unga än så länge, eller att de kanske eg. inte bara spottar ut maten utan faktiskt äter lite som jag inte ser? Finsmulad vuxen artemia (alla fiskar älskar ju artemia typ) kanske funkar? Hur är det med liquid fry, tar ynglen det? (det funkar ju till nyfödda svärdbärare tex)
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av Rooster
    Vad matar man nyfödda yngel av limia tridens med? Gulesäcken är nästan helt borta, å på vissa har den försvunnit helt, men de verkar kinkiga med maten. (Är lite svårt att se), men de verkar än så länge rata smulat grönflingor, hårdkokt äggula och "bosmider". De måste ju komma igång med maten snarast tänker jag! (de bor för tillfället i en yngelnätkasse,, så det finns inte så mkt annan "naturlig" mat för dem där som de kan beta på.

    Nån som kan hjälpa mig? I butiken simmade det massa yngel å jag tror de är uppföda på mest på foderrester (små pellets) från de andra fiskarna... Är det kanske bara så att mina är för unga än så länge, eller att de kanske eg. inte bara spottar ut maten utan faktiskt äter lite som jag inte ser? Finsmulad vuxen artemia (alla fiskar älskar ju artemia typ) kanske funkar? Hur är det med liquid fry, tar ynglen det? (det funkar ju till nyfödda svärdbärare tex)

    Nykläckt artemia tar mina Limia perugiae utan problem. Aquatic Natures babyfoder äter de också (jag använder det försnämnda som huvudfoder, och stödmatar med det andra).

    /Jocke

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Jag kör med denna.... skakar ihop den med lite akvarievatten innan jag häller i det till ynglen.
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • Rooster
        NCS Medlem
        • november 2009
        • 473

        #4
        Ursprungligen postat av Banderad
        Nykläckt artemia tar mina Limia perugiae utan problem. Aquatic Natures babyfoder äter de också (jag använder det försnämnda som huvudfoder, och stödmatar med det andra).

        /Jocke
        Ok, hade helst sluppit kläcka artemia då jag inte riktigt har nån bra plats för det å så. Ok torrfodret där lät ju iofs bra, tack för tipset Jocke!

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          #5
          Ursprungligen postat av Bjorn
          Jag kör med denna.... skakar ihop den med lite akvarievatten innan jag häller i det till ynglen.
          Ok, kör du den till limia-yngel eller är det ciklidyngel? Äter (alla) cikilidyngel detta direkt? (hade eg. oxå behövt ett torrfoder som ciklidyngel accepterar direkt). vet du om limior accepterar detta fodret när de är nyfödda? Känner inte igen detta foder, lätt att få tag på? Tack för svaret!

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av Rooster
            Ok, kör du den till limia-yngel eller är det ciklidyngel? Äter (alla) cikilidyngel detta direkt? (hade eg. oxå behövt ett torrfoder som ciklidyngel accepterar direkt). vet du om limior accepterar detta fodret när de är nyfödda? Känner inte igen detta foder, lätt att få tag på? Tack för svaret!
            Limiayngel är ju ganska stora, och inte särskilt kräsna. Så de lär nog äta både NLS och Aquatic natures yngelfoder.

            /Jocke

            Kommentar

            • Rooster
              NCS Medlem
              • november 2009
              • 473

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Limiayngel är ju ganska stora, och inte särskilt kräsna. Så de lär nog äta både NLS och Aquatic natures yngelfoder.

              /Jocke
              ja jo de är ju rätt stora men mina är iaf jävligt kräsna! Har som sagt prövat en massa olika foder... Men jag får la pröva nått av de yngelfodren du nämner. Tack.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Rooster
                ja jo de är ju rätt stora men mina är iaf jävligt kräsna! Har som sagt prövat en massa olika foder... Men jag får la pröva nått av de yngelfodren du nämner. Tack.
                Du kan ju "fulkläcka" artemia. Häll i lite saltvatten i ett glas, släng i en knivsudd artemia, låt stå i 24 timmar, häll ner rubbet i akvariet. min erfarenhet är att kräsna yngel som börjat äta tar det mesta (undantag Crenicichla).

                Annars finns enkla sätt att göra kläckare av en glasskartong och en liten kläckning i läskflaska där man silar i kaffefilter är ju ursimpelt.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rooster
                  Ok, kör du den till limia-yngel eller är det ciklidyngel? Äter (alla) cikilidyngel detta direkt? (hade eg. oxå behövt ett torrfoder som ciklidyngel accepterar direkt). vet du om limior accepterar detta fodret när de är nyfödda? Känner inte igen detta foder, lätt att få tag på? Tack för svaret!
                  Kör det till Ciklidyngel, och har ingen koll på limia tyvärr. NLS är ett välkänt foder, köper det på Akvarie-Leasing i Sthlm.
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  Arbetssätt...