Altolamprologus calvus lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yoggi2
    Användare
    • juni 2011
    • 32

    Altolamprologus calvus lek?

    Sedan fem dagar tillbaka har en av mina honor gömt sig i en snäcka. Hon kommer bara ut vid matning men stannar vid öppningen för att äta sen direkt in igen. Hanen låter henne komma ut och äta men han håller sig också nära snäckan och jagar bort alla som kommer för nära.
    Fråga: Kan det vara som så att dom lekt och om så är fallet någon som har tips hur jag ska gå tillväga för att få ynglen att överleva ( Har ett yngelkar på 30l)?
    http://www.mikesfishblogg.com/
  • VisualDarkness
    Användare
    • december 2012
    • 180

    #2
    Ursprungligen postat av yoggi2
    Sedan fem dagar tillbaka har en av mina honor gömt sig i en snäcka. Hon kommer bara ut vid matning men stannar vid öppningen för att äta sen direkt in igen. Hanen låter henne komma ut och äta men han håller sig också nära snäckan och jagar bort alla som kommer för nära.
    Fråga: Kan det vara som så att dom lekt och om så är fallet någon som har tips hur jag ska gå tillväga för att få ynglen att överleva ( Har ett yngelkar på 30l)?
    Mina Compressiceps (iaf köpta som Compressiceps "Yellow") ynglar av sig hela tiden och leken går till precis så som du beskriver det hela. Precis innan rommen läggs blir hanen i mitt kar helt galen, smattrar och rusar runt för att sedan lugna ner sig när ynglen släpps ut.

    Mitt par går ensamma med sina yngel och det går utmärkt för mig. De har t o m flyttat yngel med munnen när de kommit för nära lekreviret.

    Varningens finger för att de tar en evighet att dra upp dessa yngel trots en bra kost. Det finns mängder av filmer på min kanal och i mina trådar på olika forum om du är intresserad.


    Jag har tydligen ingen projekttråd här för mitt kar med ett par Compressiceps och tillhörande yngel. En dålig bild på karet jag tog för att vsa hur det ser ut nu: Hanen (upp-)vaktar honan: Honan vid leksnäckan: En film på ynglen från idag: jFKi9Nz1UhA

    Hej, det börjar nog närma sig att jag får hem karen+hyllan så jag tänkte starta en ordentlig tråd. Info: - 2st 222l (110x45x45) på en hyllställning - Filtreringen är inte helt färdigplanerad men 2st Fluval 4+, Eheim 2260 och Fluval 205 finnas att tillgå. - Preliminär planering säger ena karet Tanganyika och det andra

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Härlig film Visualdarkness!! Kaxig lite rackare, hehe.

      Är det levande artemia som gäller eller ännu mindre mat?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • VisualDarkness
        Användare
        • december 2012
        • 180

        #4
        Jag körde först med artemia för att sedan övergå till mortlade NLS-/Hikkari-pellets. Nu kör jag grovkrossade pellets men de små rackarna stjäl numera föräldrarna pellets och tuggar då på 1mm NLS. Glupska rackare!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          Användare
          • december 2012
          • 180

          #5
          Yngel i snäckan:
          altolamprologus, Compressiceps, breeding, spawning, tanganyika, aquarium, yngel, akvarium, tanganjika, rift, lake


          Yngel som äter artemia (det var länge sedan, de hade nyss blivit frisimmande!):
          altolamprologus, compressiceps, tanganyika, tanganjika, aquarium, akvarium, brine, shrimp, artemia


          Hanen blir minst såhär arg när det vankas yngel. Jag fick lära mig att akta figrarna efter ett hugg:
          Tanganyika, aquarium, akvarium, Altolamprologus, Compressiceps, angry


          De nya kullarna klarar sig inte pga av konkurrensen med storasyskonen och dur är väl det. Jag har ingen ork att driva upp ännu fler superlångsamväxande yngel.

          Kommentar

          • yoggi2
            Användare
            • juni 2011
            • 32

            #6
            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Mina Compressiceps (iaf köpta som Compressiceps "Yellow") ynglar av sig hela tiden och leken går till precis så som du beskriver det hela. Precis innan rommen läggs blir hanen i mitt kar helt galen, smattrar och rusar runt för att sedan lugna ner sig när ynglen släpps ut.

            Mitt par går ensamma med sina yngel och det går utmärkt för mig. De har t o m flyttat yngel med munnen när de kommit för nära lekreviret.

            Varningens finger för att de tar en evighet att dra upp dessa yngel trots en bra kost. Det finns mängder av filmer på min kanal och i mina trådar på olika forum om du är intresserad.


            Jag har tydligen ingen projekttråd här för mitt kar med ett par Compressiceps och tillhörande yngel. En dålig bild på karet jag tog för att vsa hur det ser ut nu: Hanen (upp-)vaktar honan: Honan vid leksnäckan: En film på ynglen från idag: jFKi9Nz1UhA

            http://www.zoopet.com/forum/showthre...ight=aquaterra
            Tack för svaret. Härliga filmer
            http://www.mikesfishblogg.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...