Vattenbyte under lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • mars 2011
    • 119

    Vattenbyte under lek?

    Mina Sajicaciklider har lagt rom. Törs jag genomföra ett vattenbyte?
    Hur känsliga är de för störningar under den här tiden och senare då romen kläckts?
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Ursprungligen postat av Rogli
    Mina Sajicaciklider har lagt rom. Törs jag genomföra ett vattenbyte?
    Hur känsliga är de för störningar under den här tiden och senare då romen kläckts?
    Jag brukar undvika vattenbyten i sådana här lägen, men de gånger jag har gjort det (i samband med att jag inte vill spara eventuella yngel) har jag inte märkt någon skillnad. Sedan kan avfällningar från nya kopparrör och så givetvis påverka. Vissa nykläckta centralaryngel är ganska känsliga för koppar har jag märkt, men äggen tar nog ingen skada vad jag vet. Jag kan väl tillägga att jag tror det är koppar i alla fall som har påverkat yngel. Fräscht kolfilter samt beredningsmedel hjälper i alla fall. Det skulle kunna vara klor med....

    /Jocke

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Föräldrarna brukar inte vara så himla känsliga för mindre störningsmoment som detta. Det beror iof på hur rutinerade paret är. Min erfarenhet av just Cryptoherosarter är att de är riktigt bra föräldrar, men det kan säkert variera från par till par.

      /Jocke

      Kommentar

      • Rogli
        Användare
        • mars 2011
        • 119

        #4
        Ok, tack.
        Det här paret har ingen rutin alls eftersom det är deras första lek. Men de tycks ta väl hand om romen och jagar duktigt bort andra fiskar från platsen.
        Då kanske jag trots allt kan göra ett vattenbyte om jag är extra försiktig. De håller ju till i ett hörn och akvariet är två meter långt. Lite trixande med slangar i det andra hörnet kanske går.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ändrade vattenbute til vattenbyte!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Rogli
            Användare
            • mars 2011
            • 119

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Ändrade vattenbute til vattenbyte!
            Låter bättre

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Finns vissa fiskar, särskillt oerfarna par, som kan reagera på vattenbyte, då offtast i form av att hanen kan bli aggressiv mot honan, men i detta fall gäller det ju en rätt lekvillig art, så även om det kan bli problem just nu, så lär dom leka ganska snart igen Lycka till.
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              Arbetssätt...