Kenny här!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starfighter
    Användare
    • september 2011
    • 108

    Kenny här!

    Tjenare!

    Här kommer jag och ska presentera mig
    Har precis införskaffat Akvarie och ja blev mest medlem i forumet för att få hjälp med nybörjar funderingar

    Här är mina invånare
    4st Pseudotropheus demasoni - Demasoni
    4st Labidochromis caeruleus - Golden
    2st Ancistrus dolichopterus var av 1 Albino
    2st Melanochromis auratus
    2st Labidochromis sp. ´hongi´
    1st Pseudacanthicus sp. ´L065´ (Katkuspleco, tror jag. Fick av en bekant)

    har redan skrivit ett inlägg under malawisjön men tänkte skriva de frågor jag inte fick svar på här:

    Såg en tråd här ang Fire fish(Sjukt snygga) där man postat massa olika arter med coola färger osv, såg även att folk verkade avla sådana? ciklidjanne har jag för mig att ena killen hette men han bor i Göteborg, går det att skicka fisk eller måste man köpa från butiker och uppfödare i närheten ut sitt läge?


    ick rekomendation ifrån Akvarielagret att de ska matas ungefär 5ggr per dag men jag ligger på runt 3ggr, är det för lite? eller är det för mkt?


    under vilka tider ska akvariet vara tänt/släckt?


    Hur noga är det att man gör rent gruset i akvariet? börjar bli en del avföring i den nu, kommer inte åt så mkt pga stenar och fake koraller, borde man ta ut alla stenar & dylikt för att göra rent dom? de e lite alger på dessa nämligen



    förövrigt är jag en kampsportstokig 25 åring från Bålsta utanför sthlm, bor ihop med min Sambo sen 1 år tillbaka
    Frågar man inget får man inget veta!

    120L Malawi
    54L Kulfisk

    MMA nörd av allra högsta grad!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit! Du har ju redan varit med i en del trådar och det är kul. Det ska bli mycket trevligt att se mer av dig framöver.

    Ser ut som en trevlig samling fisk.
    Aulonocara "fire fish" kan du se mer av här också. Möjligen kan denna artikel vara av intresse:


    Blir du medlem har du den i pdf direkt på länken ovan.

    Rengörning, ett intressant ämne även här lönar det sig att läsa på en del även om jag själv inte grävt mig ned i alla detaljer som man kan.
    Artiklar av Patrik Rosen kan vara behjälpligt:


    I princip så rengör jag inte gruset annat än det som är synligt. Om du får mycket alger kan det bero på att akvariet inte är fullständigt inkört samt att du matar (övergöder) för mycket. du kan läsa lite om alger i vår FAQ:


    Belysningen är också viktigt för att minimera alger. Lämpligt är att inte gå över 10 timmar och har du få växter kan gott 8 timmar räcka beroende på hur mycket ljus du vill ha fiskarna behöver egentligen inte en lampa om inte akvariet står i ett mörkt rum.

    Räkna med upp till 3 månader innan akvariet helt har satt sig i en balans mellan matning och nedbrytande bakterier som gör att det klarar lite variation i matningen.

    Jag brukar rekommendera detta:
    Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 5 veckor och du kan läsa mer om den här:
    http://www.bestfish.com/newtank3.html
    http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=8806&lopnr=2
    http://sll.bibul.slu.se/html/sll/slu...RV24/TRV24.HTM
    http://www.nyttgrepp.se/akvarie.html:


    Man kan skriva massor men jag nöjer mig här.

    Än en gång välkommen hit!!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • starfighter
      Användare
      • september 2011
      • 108

      #3
      Grymt tack för infon!

      hur är det dock med att handla på annan ort, att frakta fisk osv?
      Om man nu bara som ex skulle köpa fisk från göteborg, skulle de klara sig i en transport till sthlms området?
      Frågar man inget får man inget veta!

      120L Malawi
      54L Kulfisk

      MMA nörd av allra högsta grad!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Några butiker kan skicka med bussgods. Aquarium stockholm ska ju ecentuellt hantera lotterivinsterna med just bussgods.

        Jag vet själv att jag velat detta men då inte fått ok at just bussgods, men det hänger väl på hur man lägger fram det hela.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av starfighter
          Grymt tack för infon!

          hur är det dock med att handla på annan ort, att frakta fisk osv?
          Om man nu bara som ex skulle köpa fisk från göteborg, skulle de klara sig i en transport till sthlms området?
          Det är normalt inga som helst problem. Det gäller bara att fisken packas rätt. Sedan finns det transportkänsliga arter som man bör ta det extra försiktigt med. För några veckor sedan köpte jag fisk i Norrköping, övernattade hos min bror i Västervik och anlände till Blekinge ett dygn efter att fisken hade packats. Alla fiskar klarade det dygnet utan bestående men. Jag kan tillägga att fisken packades utan syrgas.

          /Jocke

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av starfighter
            Grymt tack för infon!

            hur är det dock med att handla på annan ort, att frakta fisk osv?
            Om man nu bara som ex skulle köpa fisk från göteborg, skulle de klara sig i en transport till sthlms området?

            Man fraktar levande fisk från Afrika till Sverige så klart kan man även skicka fisk från Göteborg till Stockholm.
            Men det är helt klart en fördel om man vill att fisken ska överleva att den packas proffesionelt av personer med kunskap.

            Men varför köpa fire fish från göteborg? Det finns riktigt fina sådana i Stockholm, har jag sett. Kolla våra rabatt butiker vet ja!
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • starfighter
              Användare
              • september 2011
              • 108

              #7
              grym information, tack så mkt
              @Tege
              Okej, nej ska inte köpa fisk i göteborg var mest bara ett exempel ifall man hittar någon som har den där lilla speciella fisken Såg några riktigt coola exemplar i ett forum inlägg förut men hittar det inte igen. De fiskarna som dom la upp där tror jag inte är så lätta att få tag i, så därför undrar jag mest om fiskarna klarar längre transporter
              Frågar man inget får man inget veta!

              120L Malawi
              54L Kulfisk

              MMA nörd av allra högsta grad!

              Kommentar

              • starfighter
                Användare
                • september 2011
                • 108

                #8
                en liten till fråga jag har är
                I helgen såg jag att fiskarna var lutade med munnen uppåt, några var till och med uppe vid ytan, ungefär som att dom chippa efter luft.
                kollade värderna och såg egentligen det ända som stack ut något var PH värdet som låg på 7,2

                Den mätanordningen jag köpte var stickor man stoppar ner för att sen se olika färger och jämnföra, däremot på den jag fick står det inte vilka det är som ok eller inte.

                Jag böt ut ca 1/4 vatten, blandade i "Biotopol" och medel för nitrat, nu simmar fiskarna som vanligt igen.

                Vad kan detta ha varit? vet som sagt inte riktigt vad det är som är Ok på min mätsticka, köper nog nya idag då jag ska iväg till Bromma.
                Frågar man inget får man inget veta!

                120L Malawi
                54L Kulfisk

                MMA nörd av allra högsta grad!

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av starfighter
                  en liten till fråga jag har är
                  I helgen såg jag att fiskarna var lutade med munnen uppåt, några var till och med uppe vid ytan, ungefär som att dom chippa efter luft.
                  kollade värderna och såg egentligen det ända som stack ut något var PH värdet som låg på 7,2

                  Den mätanordningen jag köpte var stickor man stoppar ner för att sen se olika färger och jämnföra, däremot på den jag fick står det inte vilka det är som ok eller inte.

                  Jag böt ut ca 1/4 vatten, blandade i "Biotopol" och medel för nitrat, nu simmar fiskarna som vanligt igen.

                  Vad kan detta ha varit? vet som sagt inte riktigt vad det är som är Ok på min mätsticka, köper nog nya idag då jag ska iväg till Bromma.
                  Det var antagligen syrebrist.

                  Vill du ha fina firefish så finns det antagligen på Aquarium Stockholm eller Akvarielagret. Så slipper du krångel med längre transport.

                  Kommentar

                  • starfighter
                    Användare
                    • september 2011
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Det var antagligen syrebrist.
                    Vad gör man åt det då?
                    Har det något med pumpen att göra? tycker det flödar på bra ifrån den?
                    Frågar man inget får man inget veta!

                    120L Malawi
                    54L Kulfisk

                    MMA nörd av allra högsta grad!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Syrebrist kan bero på nitrit, dvs syret i vattnet kan vara ok. Men fiskarna klarar inte av att ta upp det.

                      Se till att akvariet är rejält inkört så ska du slippa nitrit.

                      Hur länge har akvariet varit igång?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • starfighter
                        Användare
                        • september 2011
                        • 108

                        #12
                        Brorsan har fått nitrit topp i sitt akvarium, då vart det helt grönt å grumligt ungefär. fast då han har labyrint fiskar så klarade sig de flesta faktiskt

                        Akvariet har väl varit igång i ungefär 2-3 månader nu tror jag
                        Frågar man inget får man inget veta!

                        120L Malawi
                        54L Kulfisk

                        MMA nörd av allra högsta grad!

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Nitrit syns normalt inte men han kanske dessutom hade en massa svävaralger eller liknande.

                          Har du alger nu? Matar du mycket, det kan göra att fiskar flämtar även om akvariet är hyggligt inkört.

                          Har du cirkulation på vattenytan?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          Arbetssätt...