Guianacara yngel udda färger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Guianacara yngel udda färger

    Jag har en kull på uppväxt och av 40 yngel så är c:a 8 svarta eller väldigt mörka. Dessutom är snittet i storlek mindre för de svarta.

    Det är vildfångade föräldrar.

    Jag kommer givetvis inte sprida dessa svarta, men jag är nyfiken hur de blir när de växer upp.

    Kommentarer?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Jonny
    Användare
    • mars 2010
    • 231

    #2
    Min första tanke e mjölke från ngn annan hane som nått romen. Har hänt mig med texas o synspilum en gång. Vad har du mer i karet som ynglen går i?

    Kommentar

    • Jonny
      Användare
      • mars 2010
      • 231

      #3
      Ps: skulle kanske varit under sydamerika

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #4
        Hej

        Jag har haft yngel av en hel del ciklidarter under åren. Och detta fenomen med små mörka yngel som avviker från de andra är ganska typiskt.
        De är helt enkelt individer som inte klarar av födokonkurrensen eller har defekter/ sjukdomar som gör att de inte hänger med sina syskon.
        Om du siktar på att dra upp högkvalitativa fiskar för försäljning, så rensa bort/ avliva de små "mörka". Den mörka färgen beror helt enkelt på att de inte mår särskilt bra.
        Om du vill försöka dra upp dem ändå, så flytta dem till ett eget akvarium och mata dem rejält ett tag så kanske de hinner ifatt sina syskon.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          De går med Crenicihla regani och Bolivianer. Det konstiga är att jag aldrig haft missfärgade yngel förut av samma föräldrar i samma kar osv.

          Ja de är mer känsliga, jag har haft en del missöden i det karet

          en gång jag tömde vatten så hade jag hakat upp avrinningsslangen på kanten så endast en begränsad del skulle tömmas, men den hade ramlat och min fru sa till när det luktade bränt. Värmaren var frilagd (som normalt ligger ned) och hade spruckit, då var det 0,5 cm vatten kvar . Då rök 4 svarta men inga normalfärgade.

          Trodde jag la ämnet i SA, men nu är det fixat, så pass vet jag i alla fall
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          Arbetssätt...