Regani, Compressiceps, Nothophthalmus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RasmusNilsson
    Användare
    • mars 2006
    • 16

    Regani, Compressiceps, Nothophthalmus

    Hejsan CiklidForumet!!

    Jag har lite funderan över " Crenicichla regani , Crenicichla compressiceps och Crenicichla sp. aff. nothophthalmus".

    Ngn som har massa fin information samt erfarenheter ? OCH Framförallt , var kan jag få fingrarna på ngn av dessa fina firrar !?

    MVH / Rasmus
  • RasmusNilsson
    Användare
    • mars 2006
    • 16

    #2
    Jag bor förövrigt i Umeå !

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Du kan höra med Ola Sjödin kanske? Han är duktig på gäddciklider! Om du går in här eller söker upp på din egna lokala akvarieförenings forum så skall strax en i föreningen ner till stockholm och jaga fisk (aejohanson, finns här med), han kanske kan hjälpa dig.

      Roliga arter, hoppas du lyckas få tag på några!

      mvh /O
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Akvarielagret har inne. Bussgods?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • oaken
          Användare
          • januari 2008
          • 269

          #5
          Ursprungligen postat av RasmusNilsson
          Hejsan CiklidForumet!!

          Jag har lite funderan över " Crenicichla regani , Crenicichla compressiceps och Crenicichla sp. aff. nothophthalmus".

          Ngn som har massa fin information samt erfarenheter ? OCH Framförallt , var kan jag få fingrarna på ngn av dessa fina firrar !?

          MVH / Rasmus
          Det har funnits ett par C. regani på Djurmagazinet (det i centrum) i Umeå i drygt ett halvår. Men de kanske redan har blivit sålda? Annars brukar regani finnas att beställa från Imazo. C. compressiceps dyker upp ibland men notophthalmus har jag nog aldrig sett.

          Kommentar

          • Ciklid_Martin
            Användare
            • maj 2011
            • 136

            #6
            Notophthalmus är aggressivast. Regani är väl den som är lugnast av dessa tre Compressiceps har jag ingen aning om. Att blanda dessa tre i samma burk tror jag är en smärre katastrof. Crenichicla rent allmänt är rejält ofördragsamma mot sina artfränder. jag hade sex st Xingu I. och åtta st strigata. Under en natten så rök halva populationen av Strigata, restrerande skänktes bort omedelbart. En ensam Xingu hanne slog ihjäl två poffar under lek på några timmar. Köp runt sex ungfiskar och vaska fram ett lekpar, sälj av resten och köp ett betydligt större Ciklidpar som klarar av hårda tag.
            sigpic

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              Jag har ett par regani och jag har tidigare haft nothophthalmus. Jag har inte sett någonting av de större arternas tuffhet hos dem. Mina regani bor nu i ett avdelat akvarium med måtten ca 55x40x40 och de visar aldrig någon aggressivitet mot de "slaskfirrar" jag har tillsammans med dem - en mosaikgurami (biotopriktigt?) och en Charax gibbosus. Jag tänkte mig några svarta fantomtetror, men det har bara inte blivit av. Jag skulle nog kunna vänta mig en hel del aggressivitet inom arten men ganska lite mot andra arter. Man bör nog inte ha flera arter av dvärggäddor i samma burk. En art skulle förmodligen dominera den andra allt för mycket.
              I ett mindre akvarium kan de säkert bo med ex Laetacara-arter och medelstora tetror och i ett lite större kan jag mycket väl tänka mig dem med ex flaggciklider?

              Kommentar

              • Ciklid_Martin
                Användare
                • maj 2011
                • 136

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                Jag har ett par regani och jag har tidigare haft nothophthalmus. Jag har inte sett någonting av de större arternas tuffhet hos dem. Mina regani bor nu i ett avdelat akvarium med måtten ca 55x40x40 och de visar aldrig någon aggressivitet mot de "slaskfirrar" jag har tillsammans med dem - en mosaikgurami (biotopriktigt?) och en Charax gibbosus. Jag tänkte mig några svarta fantomtetror, men det har bara inte blivit av. Jag skulle nog kunna vänta mig en hel del aggressivitet inom arten men ganska lite mot andra arter. Man bör nog inte ha flera arter av dvärggäddor i samma burk. En art skulle förmodligen dominera den andra allt för mycket.
                I ett mindre akvarium kan de säkert bo med ex Laetacara-arter och medelstora tetror och i ett lite större kan jag mycket väl tänka mig dem med ex flaggciklider?
                Ha, totalt olika erfarenheter på samma firrar. Det kanske blir lugnare i burken med fiskar från andra kontinenter. Är dina VF eller odlade?
                Några vettiga länkar:

                sigpic

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  jag hade ett par C.regani tillsammans med diskus, flaggciklider och div tetror och det fungerade utmärkt. Dvärggäddorna brydde sig inte ett dugg om övriga fiskar.
                  Senast redigerad av Ove Planstedt; 25 september 2011, 22:05.

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklid_martin
                    ha, totalt olika erfarenheter på samma firrar. Det kanske blir lugnare i burken med fiskar från andra kontinenter. är dina vf eller odlade?
                    vf.

                    Kommentar

                    • RasmusNilsson
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 16

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
                      Notophthalmus är aggressivast. Regani är väl den som är lugnast av dessa tre Compressiceps har jag ingen aning om. Att blanda dessa tre i samma burk tror jag är en smärre katastrof. Crenichicla rent allmänt är rejält ofördragsamma mot sina artfränder. jag hade sex st Xingu I. och åtta st strigata. Under en natten så rök halva populationen av Strigata, restrerande skänktes bort omedelbart. En ensam Xingu hanne slog ihjäl två poffar under lek på några timmar. Köp runt sex ungfiskar och vaska fram ett lekpar, sälj av resten och köp ett betydligt större Ciklidpar som klarar av hårda tag.
                      Jag hade inte tänkt att blanda alla dessa tre i samma tank !

                      Kommentar

                      • RasmusNilsson
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 16

                        #12
                        Ursprungligen postat av oaken
                        Det har funnits ett par C. regani på Djurmagazinet (det i centrum) i Umeå i drygt ett halvår. Men de kanske redan har blivit sålda? Annars brukar regani finnas att beställa från Imazo. C. compressiceps dyker upp ibland men notophthalmus har jag nog aldrig sett.
                        Jag var förbi där å fråga, hon viste inte ens vad det va (mkt amatöraktigt ställe om jag ska vara ärlig) .

                        Men jag får åka dit å kolal själv helt enkelt

                        Tack !

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Ursprungligen postat av RasmusNilsson
                          Jag var förbi där å fråga, hon viste inte ens vad det va (mkt amatöraktigt ställe om jag ska vara ärlig) .

                          Men jag får åka dit å kolal själv helt enkelt

                          Tack !
                          Det är Marianne som kan sånt där (sjukskriven nu..). Såg en singelfisk för ett tag sen men dom verkar vara sålda tyvärr..
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • RasmusNilsson
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 16

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                            Jag har ett par regani och jag har tidigare haft nothophthalmus. Jag har inte sett någonting av de större arternas tuffhet hos dem. Mina regani bor nu i ett avdelat akvarium med måtten ca 55x40x40 och de visar aldrig någon aggressivitet mot de "slaskfirrar" jag har tillsammans med dem - en mosaikgurami (biotopriktigt?) och en Charax gibbosus. Jag tänkte mig några svarta fantomtetror, men det har bara inte blivit av. Jag skulle nog kunna vänta mig en hel del aggressivitet inom arten men ganska lite mot andra arter. Man bör nog inte ha flera arter av dvärggäddor i samma burk. En art skulle förmodligen dominera den andra allt för mycket.
                            I ett mindre akvarium kan de säkert bo med ex Laetacara-arter och medelstora tetror och i ett lite större kan jag mycket väl tänka mig dem med ex flaggciklider?
                            Som någon tidigare nämnde så kanske du kunde hjälpa med detta ? , Som ngn annan skrev så finns Regani på akvarielagret men är nog mer sugen på compressiceps eller nothophthalmus.

                            i en cirkus 300 tank vad skulle vara ett smart "upplägg"? , vad föredrar gäddcikliderna för miljö? surt vatten ? .

                            / Rasmus

                            Kommentar

                            • RasmusNilsson
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 16

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rivulatus
                              Det är Marianne som kan sånt där (sjukskriven nu..). Såg en singelfisk för ett tag sen men dom verkar vara sålda tyvärr..

                              ahh jag förstår, tyckte det va lite udnerligt med en tjej på akvarieavdelningen som inte viste vad en Crenicichla ens va. Men då förstår jag !. ska svänga förbi ändå å hoppas på att dem kan ha regani.

                              Jag kan som iten bestämma mig riktigt

                              / Rasmus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...