Skygga ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starfighter
    Användare
    • September 2011
    • 108

    Skygga ciklider

    Hej!

    Har lite frågor ang mina Ciklider.
    De arter jag har är följande
    4st Pseudotropheus demasoni - Demasoni
    4st Labidochromis caeruleus - Golden
    2st Ancistrus dolichopterus var av 1 Albino
    2st Melanochromis auratus
    2st Labidochromis sp. ´hongi´
    1st Pseudacanthicus sp. ´L065´ (Katkuspleco, tror jag. Fick av en bekant)

    Jag tycker att de är väldigt skygga, gömmer sig mest när man står framför akvariet.

    Det jag vill uppnå lite är också att kunna mata fiskarna med händerna, alltså kunna hålla i maten så de kommer upp å äter ur ens hand, går detta med de arter jag har eller är de för skygga för sånt? hur gör jag för att "lära" fiskarna att när jag öppnar luckan till akvariet är det dags för mat osv?

    Fick rekomendation ifrån Akvarielagret att de ska matas ungefär 5ggr per dag men jag ligger på runt 3ggr, är det för lite? eller är det för mkt?

    Har haft akvariet i ca 1½ månad, de kanske inte är tillräckligt vana och sånt än, kanske ska ha tålamod?
    man vill ju så mkt i början


    Såg även en tråd här ang Fire fish(Sjukt snygga) där man postat massa olika arter med coola färger osv, såg även att folk verkade avla sådana? ciklidjanne har jag för mig att ena killen hette men han bor i Göteborg, går det att skicka fisk eller måste man köpa från butiker och uppfödare i närheten ut sitt läge?


    Mvh Kenny Starfighter
    Frågar man inget får man inget veta!

    120L Malawi
    54L Kulfisk

    MMA nörd av allra högsta grad!
  • endymion

    #2
    Hur stort är akvariet och vad har du för temperatur?

    Kommentar

    • starfighter
      Användare
      • September 2011
      • 108

      #3
      120L och 25-26 grader
      Frågar man inget får man inget veta!

      120L Malawi
      54L Kulfisk

      MMA nörd av allra högsta grad!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Temperaturen var ju ok. Men karet är i absolut minsta laget. Golden och demasoni går att ha i ett så litet kar i nödfall. Men jag misstänker att auratus och hongi kan leva rövare lite väl mycket. Hade du haft ett större kar hade du kunnat släppa i några Placidochromis phenochiles, Mdoka whitelips. För de är väldigt orädda och då hade det kunnat locka fram de övriga.

        Kommentar

        • starfighter
          Användare
          • September 2011
          • 108

          #5
          Okej, så det är alltså arterna som är skygga i sig?

          Tycker det är demasonina som rör sig mest i akvariet, Hongi'sarna är väldigt lugna, kanske så att Auratus rör på sig mer. Mina golden är väl dom som verkar vara de som tagit rivir så att säga, har en grotta där en ut av mina golden verkligen "puttar" iväg alla som kommer i närheten annars är det ganska fritt i akvariet, men det är just de att de ligger under stenar och i grottor och gömmer sig.

          Lite tråkigt tycker jag, man vill ju se sina fina fiskar
          Frågar man inget får man inget veta!

          120L Malawi
          54L Kulfisk

          MMA nörd av allra högsta grad!

          Kommentar

          • starfighter
            Användare
            • September 2011
            • 108

            #6
            Har tänkte att köpa lite mera grottor så att man får upp dom på höjden, kan detta få dom att kanske komma närmare när de äter?

            Matar dom även med flingor, dessa sjunker ju så de står ju nästan bara och väntar på maten där nere istället för "krigar" om det som man har sett andra göra.

            Har även testat med frysta kuber, dessa brukar tydligen va lättast att få dom att äta ur fingrarna med, men de väntar som vanligt vid botten tills allt lossnar.



            Har en kusin som har 2 stora påfågel ciklider, dessa är uppe vid ytan och äter, äter ur hans hand också men de biter ganska hårt säger han
            Frågar man inget får man inget veta!

            120L Malawi
            54L Kulfisk

            MMA nörd av allra högsta grad!

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Det är väl i så fall Golden som kan få för sig att vara skygga. De andra brukar inte vara skygga. Men att jämföra med en påfågel blir fel det är en helt annan typ av fisk äter från ytan eller i ytskiktet i naturen

              Kommentar

              • starfighter
                Användare
                • September 2011
                • 108

                #8
                Ok, ja får väl testa vidare, de kanske inser tillslut att man vill mata dom när man öppnar akvariet
                Frågar man inget får man inget veta!

                120L Malawi
                54L Kulfisk

                MMA nörd av allra högsta grad!

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Om du har ljus från fönster eller lampa bakom dig när du står framför akvariumet upplever firrarna skuggan som extremt skrämmande. Jag har också märkt att akvarium som står lågt (alltså på en låg bänk) blir mer rädda för rörelser utanför burken än i burkar som står högre. Förmodligen för att man kommer "uppifrån".

                  Sen har du för liten burk för de fiskarna, kan också leda till stress.

                  Burken är nystartad också, det tar tid innan firrarna blir vana vid dig och sin omgivning.

                  Mina tankar kring det hela.

                  Välkommen till ciklid förresten!

                  Kommentar

                  • starfighter
                    Användare
                    • September 2011
                    • 108

                    #10
                    @Erik
                    Har faktiskt ganska mörkt i rummet hela tiden, igendragna mörkläggande gardiner. där emot reagerar jag på att när Tvn är igång är de mkt mer aktiva än när det är mörkt i rummet?
                    I akvariet har jag 1 blått och ett vitt lyse om de skulle göra något vet jag inte?

                    Akvariet står på 2 Ikea Malm byråer strl större med en platta under för att fördela vikten så bra som möjligt och för att inte få några spänningar i akvariet, så de är ungefär i brösthöjd kan man väl säga?
                    Frågar man inget får man inget veta!

                    120L Malawi
                    54L Kulfisk

                    MMA nörd av allra högsta grad!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22831

                      #11
                      Välkommen hit starfighter. Schysst avatar

                      Jag kan uppmärksamma dig på presentationsforumet som man kan använda om man vill för att säga hej här är jag och mina fiskar
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av starfighter
                        @Erik
                        Har faktiskt ganska mörkt i rummet hela tiden, igendragna mörkläggande gardiner. där emot reagerar jag på att när Tvn är igång är de mkt mer aktiva än när det är mörkt i rummet?
                        I akvariet har jag 1 blått och ett vitt lyse om de skulle göra något vet jag inte?

                        Akvariet står på 2 Ikea Malm byråer strl större med en platta under för att fördela vikten så bra som möjligt och för att inte få några spänningar i akvariet, så de är ungefär i brösthöjd kan man väl säga?
                        Ja då kan vi utesluta de två sakerna. Anledningen till att de rör sig mer när TV:n är på är förmodligen för att det är lagom mycket ljus för att de ska känna sig trygga. Är det becksvart brukar det inte vara så mycket aktivitet. Lyset över burken har ingen betydelse.

                        För liten burk/nya fiskar är mitt tips.

                        Kommentar

                        • starfighter
                          Användare
                          • September 2011
                          • 108

                          #13
                          Har en annan fråga
                          När ska akvariet tändas och släckas?
                          Frågar man inget får man inget veta!

                          120L Malawi
                          54L Kulfisk

                          MMA nörd av allra högsta grad!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...