Einstein hade fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Einstein hade fel

    Detta är riktigt förvirrande "Partikel rörde sig snabbare än ljus" http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/p...abbare-an-ljus Jag utgår från att de har accelererat en partikel från under ljushastighet till över ljushastighet vilket enligt Einstein skulle kräva oändligt mycket energi. Går inte tiden baklänges i neutrinon också om den har högre hastighet än ljuset? Fast det är förstås enligt teorin som säger att det är omöjligt...
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Det har under många årtionden kommit in rapporter om information som färdas snabbare än ljuset ännu har inget fått laga kraft då att säga, men teorier har ju reviderats förr. Detta är mitt område om jag blir riktigt sugen att läsa artikeln noggrant.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Det har under många årtionden kommit in rapporter om information som färdas snabbare än ljuset ännu har inget fått laga kraft då att säga, men teorier har ju reviderats förr. Detta är mitt område om jag blir riktigt sugen att läsa artikeln noggrant.
      Detta är ju inte mitt område milt uttryckt. Finns det inte partiklar som färdas i överljushastighet men som enligt teorin skulle kräva oändligt med energi för att bromsas under ljushastighet? Eller är detta de hypotetiska tachyonerna? http://en.wikipedia.org/wiki/Tachyon
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Detta är mitt område om jag blir riktigt sugen att läsa artikeln noggrant.
        Det är inte publicerat vetenskapligt som jag förstår det men här kan man vänta sig mer detaljer än DN samt läsa kommentarerna http://www.nature.com/news/2011/1109....2011.554.html
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Jag har funderat på om inte tid är flerdimensionell. Dock har ingen av de fysiker jag föreslagit det för helt kunnat avfärda det.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Kan du fördjupa tanken där med tiden, låter intressant.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Om man definerar tiden som sönderfall och värmeutjämning så kan en partikel ha negativ tid men då måste den väga nästan noll. O om vikten tilltar vilket borde vara fallet med negativ tid så är ju en sådan partikel mycke kortlivad. Mao så fort den får vikt så faller den sönder och tiden går framåt.

              Men visst Hawking visade ju att svarta hål sänder ut energi o menar att det finns vita hål så visst är det lite förvirrande.
              En rolig bok i ämnet är Svarta hål och universums framtid. Ganska lättläst om man har lugn och ro runt sig.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Annars tycker jag att Brainteorierna är mycket tilltalande, ja gillar iden, det är liksom lite förtrollande och trevlig teori.
                Det gick en bra programserie på kunskapskanalen såg ni den?
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Med denna delen av fysikens får man aldrig glömma att det är ett väldigt interaktivt arbete som i mångt och mycket är baserat på en teori och när den inte helt stämmer måste modellen ändras och ofta kräver det att nya "partiklar" måste finnas med vissa egenskaper. Sedan söker man bevis för att partikeln verkligen finns. Sedan går detta vidare på samma sätt.

                  När man talar om ljuset som den maximala hastigheten är det inte partiklar man menar utan ett vidare begrepp i form av information.

                  Heisenbergs osäkerhetsrelation i kvantmekaniken har öppnat för möjligheten till information som färdas med oändlig hastighet, men då kommer frågan om vad information egentligen är.

                  Man kan tänka sig det som energi i vågor dom ibland tar ut varandra enligt superpositionsprincipen. Dvs även om ingen energi/information kan mätas så har den redan färdats dit så att sägs.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jaha så kul fick man kanske inte ha, men en glappande fiberkabel är väl ändå att ta i? Fast hoppet är det sista som lämnar människan. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4980008
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Nu är det fastslaget. Einstein har fortfarande rätt http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/n...bare-an-ljuset
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...