Hjälp med Aquael UVC-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    Användare
    • april 2010
    • 306

    Hjälp med Aquael UVC-filter

    Har monterat ett aquael UVC-filter på 11 W i min tank. Men nu har jag några frågor rörande detta filter som någon kanske kan besvara. Hur mycket jag än läst kunde jag inte hitta om det fanns något upp eller ner på behållaren.

    Den har ju två fästen för insug och utblås men det visar inte vilken som är vilken. De ser likadana ut. Spelar det överhuvudtaget någon roll vilken man använder som insug???

    För att kontrollera att lampan fungerar så ska man se ett sken vid inlopp och utlopp. Jag tror jag ser detta vid inloppet men inte vid utloppet, något som är fel?
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    Det spelar ingen roll vilken väg vattnet går igenom filtret.

    Mörklägg rummet och akvariet helt (bäckmörkt) så kommer du se ljuset i plasten vid in- & utlopp. Om du endast ser det i ena ändan spelar ingen roll, det är endast ett ljusrör i filtret så ser du ljuset så funkar det.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • irwin_fletch
      Användare
      • april 2010
      • 306

      #3
      Tack för svaret, då slipper jag ju tänka på det i alla fall.

      Tycker mig se blåaktigt sken vid insugsdelen men i andra delen där lampan färster tycker jag inte att jag ser något.

      Vilken styrka är lagom på pumpen som är kopplad till filtret? Just nu kör jag aquaclear 30, men har inte fullt flöde på. Fullt flöde är 660 L/H.

      Kommentar

      • Suma
        Användare
        • januari 2011
        • 606

        #4
        Här kan du hitta info:

        Information how a TRUE Aquarium, Pond UV Sterilizer/clarifier work. Category A, B, & C Sterilizers. Affect on green water, disease prevention, & Redox
        -------------------
        Mats

        Kommentar

        • irwin_fletch
          Användare
          • april 2010
          • 306

          #5
          Ursprungligen postat av Suma
          Tack för länken suma. Om man läser tabellerna där borde mitt flöde inte vara för snabbt i vilket fall.

          Kommentar

          • Suma
            Användare
            • januari 2011
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Tack för länken suma. Om man läser tabellerna där borde mitt flöde inte vara för snabbt i vilket fall.
            Jag har själv 2 st 11W som jag matar med ungefär 3-400 l/h..
            -------------------
            Mats

            Kommentar

            • irwin_fletch
              Användare
              • april 2010
              • 306

              #7
              Ursprungligen postat av Suma
              Jag har själv 2 st 11W som jag matar med ungefär 3-400 l/h..
              Men du har väl inte dina två 11 W i samma kar?

              Mitt pumphuvud tar max 660 l/h, har reglerat till hälften, sen försvinner väl lite kraft då jag har tät filtermatta i en hylsa. Men får väl vänta några dagar och se om jag är belåten eller om jag ska sänka hastigheten.

              Kommentar

              Arbetssätt...