Odlade altum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Det finns ju ett par andra man kan undra över:
    Pterophyllum scalare altum blue honey
    Pterophyllum scalare ”redhead” Manacapuru

    Vad är det för varianter? Egna eller bara annat namn för något annat? Framodlade eller vildformer?

    //Kaj

    Kommentar

    • Malme
      Användare
      • maj 2005
      • 38

      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Hmmm.... skulle vara intressant o se hur du trycker ner en 20 cm altum eller en diskus i en ståltermos!
      Men det kanske finns med stor öppning?
      Men blir personalen vid incheckningen inte misstänksam när det ligger en massa ståltermosar som ser ut som granater i kofferten?

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        Ursprungligen postat av Kajjjan
        Det finns ju ett par andra man kan undra över:
        Pterophyllum scalare altum blue honey
        Pterophyllum scalare ”redhead” Manacapuru

        Vad är det för varianter? Egna eller bara annat namn för något annat? Framodlade eller vildformer?

        //Kaj
        Ingen som har något vettigt svar på dessa frågor?

        //Kaj

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Blue honey har jag läst om att det ska vara en tjeckisk produkt.
          Skulle kunna vara en odlingsform av Peru Skalare. De är i alla fall rätt lika!
          Dom jag har påstås vara vildfångade, men men jag undrar om det kan vara sant.
          ”redhead” Manacapuru
          Undrar jag om det bara är ett annat namn för "redback" eller red shoulder.
          Redback ska ju finnas i naturen. Om det är en färgvariant av vanlig skalare vet jag inte.
          Men det är på tiden att ichtyologerna sätter fart på att artbestämma skalarsläktet.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • nanoräkan
            Användare
            • februari 2012
            • 43

            Jag har också hört som Wilhelm, Blue honey ska vara en framodlad färgvariant. Däremot redback (antar att redhead är samma???) ska finnas vild i Manacapuru

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Blue honey har jag läst om att det ska vara en tjeckisk produkt.
              Skulle kunna vara en odlingsform av Peru Skalare. De är i alla fall rätt lika!
              Dom jag har påstås vara vildfångade, men men jag undrar om det kan vara sant.
              ”redhead” Manacapuru
              Undrar jag om det bara är ett annat namn för "redback" eller red shoulder.
              Redback ska ju finnas i naturen. Om det är en färgvariant av vanlig skalare vet jag inte.
              Men det är på tiden att ichtyologerna sätter fart på att artbestämma skalarsläktet.
              Ursprungligen postat av nanoräkan
              Jag har också hört som Wilhelm, Blue honey ska vara en framodlad färgvariant. Däremot redback (antar att redhead är samma???) ska finnas vild i Manacapuru
              Det är uppenbarligen inte lika utrett hur det ligger till med skalarevarianterna som det är utrett kring diskusvarianterna. Lite konstigt att det är så stor skillnad kan jag tycka. Visst, diskusen är en mycket populärare fisk men skalaren är ju ändå inte helt obetydlig inom akvaristiken. Vi har ju inom detta forum så många "nördar" och någon av dessa borde kunna bringa lite mer klarhet i hur det ligger till.

              Blue Honey, Redback/Red Shoulder, Peru-Altum, Manacapuru, och kanske fler...

              //Kaj

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                Blue Honey odlad färgvariant
                Redback/red Shoulder samma fisk men kallas olika
                Peru-Altum finns inte Är ett handelsnamn Skalar Peruvian ska den heta.
                Manacapuru är en ort/by vid Amazonas
                Den information om Skalarer som finns är nog bäst på http://www.finarama.com/tba/
                men den har nog inte uppdaterats på ett bra tag.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Han listar dessa:

                  altum
                  leopoldi
                  scalare
                  scalaer "eimekei"
                  scalare "Peru"
                  scalare "red shoulder"

                  Kanske borde vi ha dessa obeskrivna i artregistret?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Blue Honey odlad färgvariant
                    Redback/red Shoulder samma fisk men kallas olika
                    Peru-Altum finns inte Är ett handelsnamn Skalar Peruvian ska den heta.
                    Manacapuru är en ort/by vid Amazonas
                    Den information om Skalarer som finns är nog bäst på http://www.finarama.com/tba/
                    men den har nog inte uppdaterats på ett bra tag.
                    Om den informationen är den bästa att hitta...ja, då finns det en del jobb kvar att göra för den som kan.
                    På fliken Identification hittar man bilder av olika skalarer för att hjälpa till med identifiering. Finns några bilder på Peruvian Scalare och som bildtext kan man läsa att den heter Pterophyllum altum och lever bl a i Rio Negro...

                    Att Manacapuru är ett geografiskt namn på en plats i Amazonas var jag medveten om, men vilken skalar-typ är det man finner där? När någon säger att han har VF manacapuru-skalare, då är det en...ja, vaddå?

                    Osv osv...många frågetecken för den kunnige att räta ut bland oss okunniga.


                    //Kaj

                    Kommentar

                    • nanoräkan
                      Användare
                      • februari 2012
                      • 43

                      Är inte Pterophyllum scalare och eimekei samma art då? Jag har alltid trott att eimekei bara varit ett tidigare namn.
                      Både zoopet och wikipedia skriver att eimekei är ett gammalt namn och att det riktiga numera är ptreophyllum scalare
                      Zoopet och Wikipedia
                      Sen är det ju inte alls säkert att dessa har rätt...

                      Manacapuru-scalarerna tror jag är den vanliga Pterophyllum scalare , dock med ett rött område på ryggen. Alltså en lokal "färgvariant"

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        Jag tycker jag har rett ut det här tidigare någon gång, men det är tydligen dags för en repetition.

                        Det finns tre arter i släktet Pterophyllum, och tvärtemot vad jag kanske gissat tidigare så blir det nog inte så många fler.

                        Pterophyllum scalare upptäcktes först och beskrevs redan 1823 från Amazonasflodens nedre del, sannolikt från trakten av Belém. Arten finns sedan längs hela Amazonas huvudfåra (som egentligen byter namn några gånger, men ni förstår vad jag menar) tvärs egenom Brasilien långt in i Peru. Det är ett stort utbredningsområde där man möjligen kan särskilja olika populationer, men knappast så tydliga att man kan dela upp det i arter (åtminstone med det museimaterial som finns tillgängligt). I västra delen av utbredningsområdet är de ibland lite prickiga och möjligen lite högre. Det är de som säljs som "Peru-altum" och liknande namn. Mitt i, i närheten av Manacapuru (som ligger en liten bit uppströms rio Negros mynning) finns tydligen en population som är lite rödare på ryggen (men det är tveksamt om det verkligen är vetenskapligt konstaterat) som brukar säljas som "redbacks", "Manacapuru" eller något liknande. 1855 beskrevs scalaren en andra gång, den här gången under namnet Plataxoides dumerilii. Även denna gång baserades namnet på djur nära flodens mynning. Det är alltså en yngre synonym och inte ett giltigt namn. Det användes dock i handeln i början felaktigt när spetsnosscalaren dök upp. Mer om detta nedan. Tredje gången scalaren beskrevs vetenskapligt var 1928. Då var det Ernst Ahl i tyskland som kallade den Pterophyllum eimekei, baserat på djur som han antog kom från rio Negros mynning. Jag säjer "antog" för Ahl baserade de flesta av sina beskrivningar på akvariedjur med osäkra data. Manaus var en viktig exportort för akvariefisk. Även Jack Dempseyn ansågs länge komma därifrån(!). P. scalare förekommer huvudsakligen i vitvatten eller grumligt svartvatten med eller utan vegetation.

                        Pterophyllum altum beskrevs 1903 av Pellegrin baserat på djur från Río Atabapo (biflöde till Orinoco). Arten finns i övre Orinoco och övre rio Negro (som binds ihop längst upp av Río Casiquiare). Det finns åtminstone beläggexemplar från ungefär mitten av rio Negro (ett biflöde som heter rio Marauiá). Jag vet inte om den finns ännu längre nedströms. Arten har odlats med säkerhet minst en gång utan hjälp av hormoner etc men jag är tveksam till om det gäller de odlade djur som finns till salu nu. P altum har högre kroppsform och fler fjäll än P scalare.

                        Pterophyllum leopoldi beskrevs 1963 av Jean-Pierre Gosse från ett litet område ca 9 mil uppströms Manacapuru. Den är lägre i kroppsformen än P. scalare och mycket lägre än P. altum. Den säljs oftast under namnet spetsnosscalare eller ibland (felaktigt) P. dumerilii (se ovan). Kanske finns den bara inom detta lilla område.

                        Sedan finns P. scalare rapporterad från rio Branco, Essequibo och Oyapock. Vi får väl se vad som möjligen kan hända med dessa.

                        Det kan givetvis inte uteslutas att det dyker upp flera arter - kanske från helt nya områden, men det mesta som dyker upp i handeln lär vara olika odlingsformer.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Grymt informativt som alltid Erik. Stort tack!!!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            Tack Erik
                            ett enkelt glasklart svar utan omsvep
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • nanoräkan
                              Användare
                              • februari 2012
                              • 43

                              Tack så mycket för ett mycket bra svar!

                              Kommentar

                              • Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • juni 2008
                                • 1882

                                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                                Jag tycker jag har rett ut det här tidigare någon gång, men det är tydligen dags för en repetition.

                                Det finns tre arter i släktet Pterophyllum, och tvärtemot vad jag kanske gissat tidigare så blir det nog inte så många fler.

                                Pterophyllum scalare upptäcktes först och beskrevs redan 1823 från Amazonasflodens nedre del, sannolikt från trakten av Belém. Arten finns sedan längs hela Amazonas huvudfåra (som egentligen byter namn några gånger, men ni förstår vad jag menar) tvärs egenom Brasilien långt in i Peru. Det är ett stort utbredningsområde där man möjligen kan särskilja olika populationer, men knappast så tydliga att man kan dela upp det i arter (åtminstone med det museimaterial som finns tillgängligt). I västra delen av utbredningsområdet är de ibland lite prickiga och möjligen lite högre. Det är de som säljs som "Peru-altum" och liknande namn. Mitt i, i närheten av Manacapuru (som ligger en liten bit uppströms rio Negros mynning) finns tydligen en population som är lite rödare på ryggen (men det är tveksamt om det verkligen är vetenskapligt konstaterat) som brukar säljas som "redbacks", "Manacapuru" eller något liknande. 1855 beskrevs scalaren en andra gång, den här gången under namnet Plataxoides dumerilii. Även denna gång baserades namnet på djur nära flodens mynning. Det är alltså en yngre synonym och inte ett giltigt namn. Det användes dock i handeln i början felaktigt när spetsnosscalaren dök upp. Mer om detta nedan. Tredje gången scalaren beskrevs vetenskapligt var 1928. Då var det Ernst Ahl i tyskland som kallade den Pterophyllum eimekei, baserat på djur som han antog kom från rio Negros mynning. Jag säjer "antog" för Ahl baserade de flesta av sina beskrivningar på akvariedjur med osäkra data. Manaus var en viktig exportort för akvariefisk. Även Jack Dempseyn ansågs länge komma därifrån(!). P. scalare förekommer huvudsakligen i vitvatten eller grumligt svartvatten med eller utan vegetation.

                                Pterophyllum altum beskrevs 1903 av Pellegrin baserat på djur från Río Atabapo (biflöde till Orinoco). Arten finns i övre Orinoco och övre rio Negro (som binds ihop längst upp av Río Casiquiare). Det finns åtminstone beläggexemplar från ungefär mitten av rio Negro (ett biflöde som heter rio Marauiá). Jag vet inte om den finns ännu längre nedströms. Arten har odlats med säkerhet minst en gång utan hjälp av hormoner etc men jag är tveksam till om det gäller de odlade djur som finns till salu nu. P altum har högre kroppsform och fler fjäll än P scalare.

                                Pterophyllum leopoldi beskrevs 1963 av Jean-Pierre Gosse från ett litet område ca 9 mil uppströms Manacapuru. Den är lägre i kroppsformen än P. scalare och mycket lägre än P. altum. Den säljs oftast under namnet spetsnosscalare eller ibland (felaktigt) P. dumerilii (se ovan). Kanske finns den bara inom detta lilla område.

                                Sedan finns P. scalare rapporterad från rio Branco, Essequibo och Oyapock. Vi får väl se vad som möjligen kan hända med dessa.

                                Det kan givetvis inte uteslutas att det dyker upp flera arter - kanske från helt nya områden, men det mesta som dyker upp i handeln lär vara olika odlingsformer.
                                Det var verkligen ett klarläggande svar! Tack!

                                //Kaj

                                Kommentar

                                Arbetssätt...