Odlade altum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Som vanligt håller jag inte med fullt ut men få jag sitter nere i Düsseldorf har jag inte tillgång till mina bilder. Men det kommer när jag kommit hem.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • zenon
      Användare
      • september 2009
      • 168

      Ursprungligen postat av Erik Åhlander

      Pterophyllum altum beskrevs 1903 av Pellegrin baserat på djur från Río Atabapo (biflöde till Orinoco). Arten finns i övre Orinoco och övre rio Negro (som binds ihop längst upp av Río Casiquiare). Det finns åtminstone beläggexemplar från ungefär mitten av rio Negro (ett biflöde som heter rio Marauiá). Jag vet inte om den finns ännu längre nedströms. Arten har odlats med säkerhet minst en gång utan hjälp av hormoner etc men jag är tveksam till om det gäller de odlade djur som finns till salu nu. P altum har högre kroppsform och fler fjäll än P scalare.
      Lite underligt är det att dessa nutida "altumodlare" inte förmår att fota/filma en av alla dessa lekar de påstår sig ha. Har för mig att en odlare skröt över att ha levererat 10000 ungdjur enbart till Ryssland för något år sedan. Så det måste finnas gott om bra tillfällen för ett förevigande, eller hur? Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag fått se ett kort där två altum står vid en lek-kon och ett kort på en närbild på en romkaka i metylenblått. Och?! Man behöver inte direkt vara konspiratoriskt lagd för att undra vad det sitter fast i

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Ursprungligen postat av kaj.p
        Som vanligt håller jag inte med fullt ut men få jag sitter nere i Düsseldorf har jag inte tillgång till mina bilder. Men det kommer när jag kommit hem.
        Toppen
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          Ursprungligen postat av zenon
          Lite underligt är det att dessa nutida "altumodlare" inte förmår att fota/filma en av alla dessa lekar de påstår sig ha. Har för mig att en odlare skröt över att ha levererat 10000 ungdjur enbart till Ryssland för något år sedan. Så det måste finnas gott om bra tillfällen för ett förevigande, eller hur? Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag fått se ett kort där två altum står vid en lek-kon och ett kort på en närbild på en romkaka i metylenblått. Och?! Man behöver inte direkt vara konspiratoriskt lagd för att undra vad det sitter fast i
          Es handelt sich um echte Altum aus dem Rio Atabapo / Rio Inirida und den Zuflüssen des oberen Rio Orinoco.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • zenon
            Användare
            • september 2009
            • 168

            Ursprungligen postat av kaj.p
            Jo, tror t.o.m. att jag själv länkat dit men jag är mer intresserad av alla dessa asienodlade som dykt upp i svedala senaste åren. Men du kanske har sådana bilder bara du kommer hem Kaj?

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              Ursprungligen postat av zenon
              Jo, tror t.o.m. att jag själv länkat dit men jag är mer intresserad av alla dessa asienodlade som dykt upp i svedala senaste åren. Men du kanske har sådana bilder bara du kommer hem Kaj?

              Alla de asienodlade som finns här hemma kommer från samma odling Tony Tan. Tyvärr för oss har Tony inget intresse för internet så därför finns det inte så mycket om det. Jag besökte odlingen förra året men förra säsongen fick han inte lek på ett endaste par. Så allt jag såg var lek paren samt större yngel så klart har jag foton från det. Föräldraparen kommer fö inte från Atabapo Venuzuela utan Rio Inirida i Colombia som nästan alla ( om inte alla) VF kommer ifrån idag.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Jag tycker jag har rett ut det här tidigare någon gång, men det är tydligen dags för en repetition.

                Det finns tre arter i släktet Pterophyllum, och tvärtemot vad jag kanske gissat tidigare så blir det nog inte så många fler.
                I vilken art vill du ha den här Erik
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander


                  Pterophyllum scalare
                  Mitt i, i närheten av Manacapuru (som ligger en liten bit uppströms rio Negros mynning) finns tydligen en population som är lite rödare på ryggen (men det är tveksamt om det verkligen är vetenskapligt konstaterat) som brukar säljas som "redbacks", "Manacapuru" eller något liknande.


                  Denna variant som är betydligt rödare än de från Manacapuru kommer från Övre Rio Negro vid gränsen mot Colombia och ett tillflöde som heter Rio Santa isabell. De är inte bara rödare de har också en betydligt markantare knick i pannan än de flesta P scalare och då jag har ett gäng hemma kan jag också säga att de är mer aggresiva än någon annan jag haft.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander

                    Pterophyllum altum beskrevs 1903 av Pellegrin baserat på djur från Río Atabapo (biflöde till Orinoco). Arten finns i övre Orinoco och övre rio Negro (som binds ihop längst upp av Río Casiquiare). Det finns åtminstone beläggexemplar från ungefär mitten av rio Negro (ett biflöde som heter rio Marauiá). Jag vet inte om den finns ännu längre nedströms. Arten har odlats med säkerhet minst en gång utan hjälp av hormoner etc men jag är tveksam till om det gäller de odlade djur som finns till salu nu. P altum har högre kroppsform och fler fjäll än P scalare.
                    När det gäller odling så är det Rio Negro varinaten som många kallar falsk altum som man lyckats odla
                    Citarer Edgar Ruiz
                    The farther North you travel up the Rio Negro comes a stretch where apparently and evidently P. scalare starts to look more and more like P. altum.
                    For many years (actually still today), Venezuelan and Colombian Ichthyologists have considered Pterophyllum of the Rio Negro watershed as P. altum. But are they really?
                    Can a species look so much alike that even the trained eye may be fooled and once submitted to DNA analysis we find they are different? We still do not know. Do we need or want to know if otherwise, they are equally beautiful?
                    Rio Negro altums are hardier, easier to rear and grow, easier to breed…much easier as per reports, and they look so much like P. altum… but they’re supposed to be P. scalare.

                    När det gäller Casiquiare canal så skall den både inne hålla fall o forsar vilket knappast är något skalarer gillar.

                    The Rio Negro, sixth largest river in the world by discharge volume, is part of the Amazon River Basin. It is the largest tributary of the Amazon/Solimoes System. Actually, the Amazon River proper is born from the junction of the Negro and the Solimoes. The Negro itself is born from the waters of the Orinoco and the Guainia. Orinoco waters come down through a 250 mile +/- serpentining river called the Casiquiare, which juts out Southwards over flatlands from a strong bend of the Upper Orinoco at a place where the left bank of the river is continuously overpowered by the swift waters coming from the Guyana Highlands
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • faltaren
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 341

                      Vill så sjukt gärna ha akvarium igen... Grymma scalarer!

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        Sedan finns det både massor med nya odlingsformer o hybrider men det är ju en annan sak
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Denna variant som är betydligt rödare än de från Manacapuru kommer från Övre Rio Negro vid gränsen mot Colombia och ett tillflöde som heter Rio Santa isabell. De är inte bara rödare de har också en betydligt markantare knick i pannan än de flesta P scalare och då jag har ett gäng hemma kan jag också säga att de är mer aggresiva än någon annan jag haft.

                          Dessa röda var riktigt fina. Aldrig sett dom här tidigare. Snyggare än Red Back enligt mig. Odlar du på dom?

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • september 2006
                            • 796

                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            I vilken art vill du ha den här Erik
                            Så länge den inte ligger på museum med etikett så finns den inte

                            Jag måste tyvärr backa när det gäller P altum och rio Negro. Det beläggexemplar jag refererade till håller inte! Jag vet inte var den södra gränsen för altum går.

                            Kaj,

                            Om det dör någon elak rio Negro-scalare får du gärna frysa den åt mig!

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Så länge den inte ligger på museum med etikett så finns den inte

                              Jag måste tyvärr backa när det gäller P altum och rio Negro. Det beläggexemplar jag refererade till håller inte! Jag vet inte var den södra gränsen för altum går.

                              Kaj,

                              Om det dör någon elak rio Negro-scalare får du gärna frysa den åt mig!
                              De fixar jag Erik s klart du skall få fryst fisk
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                Användare
                                • september 2006
                                • 796

                                Ursprungligen postat av kaj.p
                                Denna variant som är betydligt rödare än de från Manacapuru kommer från Övre Rio Negro vid gränsen mot Colombia och ett tillflöde som heter Rio Santa isabell. De är inte bara rödare de har också en betydligt markantare knick i pannan än de flesta P scalare och då jag har ett gäng hemma kan jag också säga att de är mer aggresiva än någon annan jag haft.
                                Leker dom?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...