Vattenbyten och Uaru F

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fildur
    Användare
    • april 2005
    • 68

    Vattenbyten och Uaru F

    Hej

    Vid varje vattenbyte så blir mina Uaru alldeles grumliga och slemskiktet lossnar i flak.

    För att motverka det hela har jag börjat med små (20%) vattenbyten varje dag istället för 2 i veckan på 50% men det är exakt lika. Vid vattenbytet tillsätter jag pH sänkande medel så att pH är 6-6.5 + easy life som vattenberedningsmedel.

    Detta fungerade perfekt för mina diskus, inte något problem och jag är lite paff att dessa verkar vara än känsligare. Jag ska byta ut easy life mot något annat vattenberedningsmedel och se om det är felet. Har någon Uaru F eller annan fisk som haft samma problem och hittat en lösning?

    (Till mina andra fiskar, troffar och Argentea kan man byta 80% av vattnet rakt av och allt är lugnt. Det är kommunalt vatten som ur kran har pH 7.4)
    Troffar, centralamerika och sydamerika.
  • Uffe Lindström
    Användare
    • maj 2005
    • 285

    #2
    Ursprungligen postat av Fildur
    Hej

    Vid varje vattenbyte så blir mina Uaru alldeles grumliga och slemskiktet lossnar i flak.

    För att motverka det hela har jag börjat med små (20%) vattenbyten varje dag istället för 2 i veckan på 50% men det är exakt lika. Vid vattenbytet tillsätter jag pH sänkande medel så att pH är 6-6.5 + easy life som vattenberedningsmedel.

    Detta fungerade perfekt för mina diskus, inte något problem och jag är lite paff att dessa verkar vara än känsligare. Jag ska byta ut easy life mot något annat vattenberedningsmedel och se om det är felet. Har någon Uaru F eller annan fisk som haft samma problem och hittat en lösning?

    (Till mina andra fiskar, troffar och Argentea kan man byta 80% av vattnet rakt av och allt är lugnt. Det är kommunalt vatten som ur kran har pH 7.4)
    Jag har precis samma problem med mina. Dom verkar inte må 100 % bra och som dina lossnar mjölkigt slemskick. Dom äter bra och så men det är som de är lite irreterade på sidorna. Jag har testat att byta vatten på olika sätt, jag har enozoniator, jag har torv och boklöv och alla andra fiskar mår hur bra som helst.
    Tyvärr har jag inte hittat någon lösning utan delar bara problemet och det är ett mysterium. Jag har försökt googlat men det är inte lätt att hitta något om det. Kanske är något med vattenbalansen nyckeln...
    www.youtube.com/user/Uffelimpan

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Intressant!

      Hur byter ni vatten? tempererat, kallt, beredningsmedel (ja det hade Fildur i alla fall) Kolfilter? Är det klor eller kloraminer i ledningsnätet? Annat som kan ge ledtrådar?

      Andra med erfarenheter här?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Uffe Lindström
        Användare
        • maj 2005
        • 285

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Intressant!

        Hur byter ni vatten? tempererat, kallt, beredningsmedel (ja det hade Fildur i alla fall) Kolfilter? Är det klor eller kloraminer i ledningsnätet? Annat som kan ge ledtrådar?

        Andra med erfarenheter här?
        Jag har egen brunn på landet, byter med kallt vatten med "överrinningsbyte", men inget kolfilter...
        Jag har provat mediciner i början då jag trodde de var sjuka, Easy Life, Happy Life, you name it... och ingen direkt skillnad. Men det är ju samtidigt så att dom "inte ligger för döden" men mår ändå inte 100...
        www.youtube.com/user/Uffelimpan

        Kommentar

        • Fildur
          Användare
          • april 2005
          • 68

          #5
          Kolfilter vid vattenbyte kanske borde testas. Mina exakt samma som dina, äter som tokar men mår inte så bra som man vill.

          Funderar på att testa och sänka pH värdet ner mot 5, men blir svårt att ha det stabilt där med vattenbyten. Tror inte riktigt själv på det. (Är min plan om/när det blir någon form av lektendens så småningom)

          Nej, jag testar först med kolfilter, återkommer med resultat.

          Man vill ju ha stabila enkla lösningar så att det inte varierar/stressar för mycket.
          Troffar, centralamerika och sydamerika.

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Är det fråga om U fernadezyepezi eller den vanliga? Hur hårt är kranvattnet resp brunnsvattnet? Temperatur?

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Är det fråga om U fernadezyepezi eller den vanliga? Hur hårt är kranvattnet resp brunnsvattnet? Temperatur?
              Det är U fernadezyepezi enligt tidigare forumstrådar.

              Kommentar

              • Jonny
                Användare
                • mars 2010
                • 231

                #8
                Tror nog det beror på för högt ph på inkommnde vatten, kan man inte ha ngn form av torvfilter det går igenom ist för kolfilter.

                Kommentar

                • Fildur
                  Användare
                  • april 2005
                  • 68

                  #9
                  Jag ska ta ordentliga prover på hårdhet på måndag, det är lite för gamla tester för att det skall vara tillförlitligt.

                  Jo kanske att pH in på vattnet är för högt, men när jag bara byter så lite som 20% blir det ingen större svängning, så jag tror är något annat men absolut ej säker.

                  Ja det är Uaru F det gäller.

                  På Fishbase har de inte så tydliga vattenvärden för Uaru F (pH 5 - ? och dh0-?) Är det någon som har tillförlitliga mer exakta vattenvärden från fångstplatsen?

                  Jag kör just nu pH 6.5 och temp 30 grader. Skall kolla hårdheten.
                  Troffar, centralamerika och sydamerika.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Vore ju toppen om något av detta kommer in i artbeskrivningen.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      pröva att byta med uppsaltat osmos vatten och se om det blir skillnad
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Fildur
                        Användare
                        • april 2005
                        • 68

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        pröva att byta med uppsaltat osmos vatten och se om det blir skillnad
                        Jag har aldrig använt osmos vatten. Hur gör man rent praktiskt? Köper ett osmosfilter och fyller något 200l akvarie t ex och byter med det? När jag tittar på osmosfilter verkar de bara tillverka 200l/24h, det är väldigt långsamt eller missförstår jag?

                        Kan någon säga hur man rent praktiskt får ihop det så att när väl det hela är igång är det smidigt? (eller länka till någon bra tråd där det redan belysts)
                        Troffar, centralamerika och sydamerika.

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          Användare
                          • september 2006
                          • 796

                          #13
                          Ursprungligen postat av Fildur
                          Är det någon som har tillförlitliga mer exakta vattenvärden från fångstplatsen?

                          Jag kör just nu pH 6.5 och temp 30 grader. Skall kolla hårdheten.
                          Mätvärden brukar vara tagna under torrtid och är därmed inte så representativa för vad fiskarna verkligen vill ha. Uppgivna värden jag har hört talas om kan vara pH 4, DH 0, och 30 C. Jag tror det är svårt att få pH-värdet så lågt om det finns kalk i vattnet med bara torv och löv.

                          Det här är sånt som jag har väldigt lite egen erfarenhet av. Jag vet att killi-folket sänker pH med fosforsyra inför vattenbyten, men det kan man inte göra med fisk i. Vattnet bör stå något dygn innan man kollar vattenvärden och sedan gör vattenbyte.

                          Kan ju också finnas en möjlighet att det är en sekundär effekt av tarmparasiter, men då borde det kanske inte visa sig bara vid vattenbyten??

                          Det här är inga lösningar, bara förslag på var man skall börja leta. Åsså, googla! Speciellt på tyska sidor, dom brukar vara bra. Har man svårt för tyska är det ju bara ett klick för att få det översatt till svenska även om det kan bli lite svårbegripligt!

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Diskusvatten
                            Filtreringens ABC
                            Kopparförgiftning
                            För diskusentusiasten - en vattenprepareringsguide

                            Två av dessa finns i PDF och du som medlem har access till dem, kanske kan de hjälpa.

                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Fildur
                              Användare
                              • april 2005
                              • 68

                              #15
                              Erik: Tack för svaret. Ujuj dH 0 och pH 4 det är inte det lättaste att behålla stabilt känns det som. Dessutom kan det vara så som du säger att någon sjukdom är i grund, de är inte "perfekta" mellan vattenbytena heller men det blir klart värre då.

                              DaRe: Tack för länkarna!

                              Jag inser jag har gjort ett tankefel. Jag tänkte att jag kör som med mina odlade diskusar, vilket var enkelt: bra mat, rent och kontinuerliga vattenbyten. Detta är nog mer som att hålla vildfångade diskusar kanske.
                              Troffar, centralamerika och sydamerika.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...