Vattenbyte och vattentemp - hur gör ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #31
    Ursprungligen postat av Nasso
    Intressant med kolfilter som suma använder. Är det fler som använder sånna?

    Det har ungefär samma syfte som vattenberedningsmedel och gör att man inte behöver använda det senare? Tar det klor och kloraminer?

    Kostade ju inte alls mycket på jula...

    Det finns inget som säger att det måste vara fastmonterat? Händer inget om man flyttar runt det?
    Jag kör med ett sånt och byter oftast runt 30% och byter med kallvatten, gör ungefär 2-3 graders skillnad i karet då.

    Mitt kolfilter är inte uppskruvat på någon vägg utan jag har det i en hink och plockar bara fram det när det är dags att byta vatten.

    Anledningen att jag använder det från början var att det skulle tabort kloraminer men nu har jag hört att det inte är säkert att det gör det men har inte hittat nått bevis som varken är för eller emot om det funkar men kol tar bort massa andra saker så har valt att behålla det ändå.

    Vattenberedningsmedel använder jag ibland om jag ser obehag hos fiskarna, efter vattenbytet, då häller jag ner det i karet bara.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Tisse89
      Användare
      • januari 2011
      • 330

      #32
      Byter 25-30%, byter med kallt vatten, kastar i vattenberedningsmedel varje gång. Byter
      1-2 gånger i veckan.

      MVH
      CA

      Parachromis loisellei
      Cryptoheros sajica
      Hypsophrys nicaraguensis

      SA

      Pterophyllum altum

      < 2124L >

      Kommentar

      • Suma
        Användare
        • januari 2011
        • 606

        #33
        Kolfiltret tar klor,kloraminer och andra organiska och oorganiska föroreningar så länge mängden aktivt kol inte är förbrukad.Jag byter insatsen varje halvår, byter vatten ca 500L/vecka.Tidigare hadde jag filtret stående i en hink utan problem. Använder bara vattenberedningsmedel vid hastig uppstart av kar.
        -------------------
        Mats

        Kommentar

        Arbetssätt...