Från 5mm till 5cm...foderfrågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Från 5mm till 5cm...foderfrågor...

    1. Hur lång tid tar det för ett yngel att bli ca 5-6cm?

    2. Är det någon som vet vilket foder som professionella uppfödare
    använder för att föda upp sina yngel så fort som möjligt
    till "säljbar storlek"?

    Kontroversiell fråga kanske, men jag är endast intresserad av hur olika lång tid det tar för vanliga hobbyakvarister att föda upp kontra professionella uppfödare.

    3. En annan aspekt som jag funderat på är om det via hård uppfödning
    medfört att vissa naturliga faktorer i fiskarnas mag och
    tarmfunktioner ändrats med tidens gång...t ex att Tropheus inte
    längre är så känsliga för ett "fetare" foder än vad arten får i
    naturen. Detta kan ju kanske även medföra förändringar i fiskarnas
    beteende när det gäller att söka och tillgodose sig födan.

    Flera olika frågor i ett och kanske kan någon svara på det ena eller det andra...


    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 105L
    Ungdjur/Yngel
    1st 16L Yngel
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    hej

    Du borde kunna nå 5-6 cm på ca ett år om du matar ordentligt och byter vatten till dom ofta.
    Vatten byten bidrar till snabbare tillväxt och försök mata
    iaf 3 g om dagen till ynglen .
    Om dom blir utan mat under ett tag (kan räcka med en ca3 dagar ibland) kan det få dom att stanna till lite i växten.
    Räkmix blandat med lite torrfoder duger utmärkt till
    att dra upp yngel med.

    Men som sagt frekventa vattenbyten o mata ofta ,var dock noga med att det inte ligger mat kvar i tanken o ruttnar(det förstörvattet kvaliten) .

    Lycka till

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Enligt min erfarenhet så tar det ca. 5 månader för ett yngel att bli 5-6 cm från det att det har spottats ut på naturlig väg och fötts upp på enbart räkmix. Jag har själv aldrig använt nykläckt artemia men enbart hört positiva kommentarer om det. Det vanliga snacket från de odlare jag har snackat med på sistone är dock att priset plus jobbet med att kläcka artemia inte motsvarar de resultat som det borde för att vara lönsamt.

      Om man är inriktad på att odla så kan jag inte heller riktigt förstå vad som är skillnaden på ifall man måste ha sina yngel i 4 eller 6 månader innan man kan avyttra. När man väl har sin odling igång så har man trots allt alltid yngel i alla stadier. Alltså alltid något att sälja direkt, något som är klart om en vecka och något som måste vänta en månad.

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Fredrik H. skrev:

        citat:Om man är inriktad på att odla så kan jag inte heller riktigt förstå vad som är skillnaden på ifall man måste ha sina yngel i 4 eller 6 månader innan man kan avyttra.
        Man får tillbaka på sin investering snabbare. Att snabba upp uppväxten för yngel till säljbar storlek måste ju innebära att man får in mer pengar på kortare tid. Ser du det över en ett års period så får du sälja t ex 3 kullar istället för 2 kullar. Har man stor odling så kan det innebära ganska stora pengar i slutändan.

        Nu är inte detta något som jag direkt är ute efter personligen, men det är lite intressant att veta.

        Stefan, Skövde

        375L Malawi
        2st 105L
        Ungdjur/Yngel
        1st 16L Yngel

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          en centimeter (lr mer) i tillväxt per månad på malawi ?
          Inte illa =)



          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            En kull Metriaclima Estherae (röd zebra) som jag har nu spottades ut den 13 feb. Idag, 7 April, är storleken på ynglen ca 2cm. På nästan 2 månader har ynglen ökat från ca 5mm till 2cm, dvs en ökning med 1,5cm (0,75cm/månad). Jag har matat oftast ca en gång/dag med min räkmix och ca 2 ggr/vecka extra tillskott med cyclops. Vattenbyten har gjorts med ca en veckas mellanrum (max).

            Med den hastigheten bör ynglen gå från storlek 4-5mm till ungdjursstorlek 4-5cm på 6 månader.

            Troligtvis så har storleken på akvariet som man håller ynglen i en ganska stor inverkan. De yngel som fått gå kvar i det stora (375L) har växt fortare än de yngel som går i ett 105L uppfödningsakvarium. Detta trots att ynglen i det mindre akvariet haft lättare tillgång till foder än vad de små ynglen haft i det större då de konkurrerar med vuxna.

            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 105L
            Ungdjur/Yngel
            1st 16L Yngel

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Yngel brukar inte växa lika mycket varje månad. Oftast stannar de upp ett tag för att sedan sätta igång igen (om nu inte mitt ögonmått lurar mig).

              Tillväxthastigheten hos rödzebrorna tycker jag dessutom är betydligt snabbare än de flesta andra fiskar. Jämför man tex med saulosi är skillnaden enorm. Sedan är det ju som du säger, att ju större kar dessto snabbare tillväxt med risken att ynglena slutar växa då de hamnar i magen på någon annan





              mvh

              Tony Lejvell
              Tony Englund

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                citat:Hur lång tid tar det för ett yngel att bli ca 5-6cm?
                Det varierar ganska mycket arter emellan (för mig i.a.f). Till exempel så växer Metriaclima etherae ganska bra, senaste kullen jag drog upp för försäljning var mellan 5-7 cm vid en ålder av ca 4 månader (från spottning). Labidochromis caeruleus har jag däremot fått uppfattningen av att vara lite "seg". Har nu provat ett "kraftigare" foder till dem, och det verkar mycket lovande (vad beträffar både tillväxt och färg). Precis som andra påpekar är vattenkvaliteten av MYCKET stor betydelse för tillväxten.

                citat:2. Är det någon som vet vilket foder som professionella uppfödare använder för att föda upp sina yngel så fort som möjligt
                till "säljbar storlek"?
                Inte för att jag anser mig själv vara annat än "amatörodlare", men däremot har jag lite kontakt med mer "professionella odlare", och jag har fått intrycket av att man i första hand ser till tillväxt och färg på sin avkomma. (utan att ta någon större hänsyn till fodrets "uppbyggnad"/lämplighet för arten i fråga) I vissa fall tillsätter man hormoner i fodret av en eller annan anledning. (OBSERVERA att detta inte behöver vara allmängiltigt bland odlare!)
                Snabbare tillväxt = lönsammare odling (förutsatt att foderpriset är någorlunda ekvivalent) Snabbare tillväxt innebär att man kan omsätta "lagret" fler ggr./år (teoretiskt)


                citat:Troligtvis så har storleken på akvariet som man håller ynglen i en ganska stor inverkan. De yngel som fått gå kvar i det stora (375L) har växt fortare än de yngel som går i ett 105L uppfödningsakvarium. Detta trots att ynglen i det mindre akvariet haft lättare tillgång till foder än vad de små ynglen haft i det större då de konkurrerar med vuxna.
                Precis så! Vad det beror på kan diskuteras (och är nog flertalet som påverkar), men en sak som är av avgörande betydelse i det här fallet tror jag är att det antagligen inte blir samma mängd foderrester i det stora karet som när du utfodrar i det lilla karet. Vattenkvaliteten i det lilla karet blir således sämre. (förutsatt att man sköter bägge med samma frekvens)


                citat: Jag har själv aldrig använt nykläckt artemia men enbart hört positiva kommentarer om det. Det vanliga snacket från de odlare jag har snackat med på sistone är dock att priset plus jobbet med att kläcka artemia inte motsvarar de resultat som det borde för att vara lönsamt.
                Må så vara! Jobbet är dock ingen anledning till att låta bli (för oss amatörer, menar jag). Det är inte alls jobbigt/svårt att kläcka/mata med levande artemia. Levande artemia är kanske inte "kostnadeffektivt" om man bedriver professionell odling, men det har många andra trevliga fördlar som vi amatörer kan dra nytta av. Till "nyspottade" är de en riktig "vitamininjektion", som en "boost" i tillväxten. (bara till en början) Jämnare storlek på ynglen är också en nog så god egenskap som artemia ger. Det räcker oftast att mata ett par- tre veckor (gällande malawi) för att de formligen skall explodera i tillväxt, sedan kan man gå över till ett granulat eller vad man nu tycker passar. Jag kan dock förstå att "mängdodlaren" inte har lust att befatta sig med artemia då det för dem kanske blir både mer tidskrävande och dyrare.

                Det finns torrfoder (granulat) som fiskar växer otroligt bra på (har själv prövat), däremot kan man ju ifrågasätta hur "riktigt"/korrekt det är för exepelvis M.estherae (som jag i mitt fall testade på)... Fiskarna har vuxit upp och blivit till synes friska och "normalbyggda" individer, frågan är bara hur tarmarna mår i längden !?!?! Jag tror inte det är bra med ett så kraftigt foder i längden på en dylik fisk.

                Vänliga hälsningar

                F.H.
                /Fredrik

                Kommentar

                Arbetssätt...