Filterfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rochan
    Användare
    • juli 2011
    • 24

    Filterfråga

    Hej. Jag har ett innefilter i mitt 450l som består av ett svart filter (kolfilter) ser ut lite som skumgummi...ni vet vad jag menar.
    Det är alltså inget filter som sitter i en plastbehållare som innehåller olika typer av filter tex partikelfilter osv...nu till saken att mitt vatten ofta ser lite dimmigt ut med massa små små partiklar som fimmar omkring, säkert en miljon. Var i akvarieaffären och dom påstod att det filter jag har ej räcker utan att jag bör köpa en filtermodul (typ Juwel) som innehåller 4 olika filter och somtar bort alla dessa minsta partiklar. Stämmer detta eller är det bara försäljningssnack. Jag har ju sett i tex nol där manbara har svarta filterkuber med en pump nedtryckt i dom, sm jag har, men dom kanske har så små kar så man inte ser allt dam? Är det därför vattnet är lite dimmigt, för att filtret inte tar bort de minsta partiklarna? Pumpen är på 2000l / timme
  • laestander
    Användare
    • april 2009
    • 71

    #2
    är karet nystartat ? Kan va så att du fått infusioner pga av att det inte är balans i karet och byter man vatten så blir dom fler. mörklägg karet några dar och sen tar du det lungt med matning samt ljus så ska det nog bli bra om det är det du åkt på. Uv ljus är också väldig bra men det kostar ju nån tusing och lite jobb att installera. Men har du lite tålamod borde det få bort dom men ett uv skyndar på processen. lycka till

    Kommentar

    • Rochan
      Användare
      • juli 2011
      • 24

      #3
      Tack för tipset men jag tror inte jag har infusioner då det kommer och går lite från dag till dag. Akvariet var begagnat och jag har haft det ca ett halvår och det har nästan alltid varit lite dimmigt vatten, till och från, så kommer ett bättre filter med en del bestående av partikel omger hjälpa. Jag har massa hälaren, korall kross och grus

      Kommentar

      • Rochan
        Användare
        • juli 2011
        • 24

        #4
        Hata iPad stavningsfunktion. Partikelfilter, massa hälaren ska det vara

        Kommentar

        • Rochan
          Användare
          • juli 2011
          • 24

          #5
          Hålsten, ej hälare....suck

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Hehe, man känner igen en del fel som blir även från androidvärlden.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ciklid_Martin
              Användare
              • maj 2011
              • 136

              #7
              Har du gjort några vattentester? Utan dessa så kan vi endast spekulera.

              Vad har du för fiskar som går i burken?
              Är akvariet över eller underbelastat(antal fiskar)?
              Vad har du för vattenvärden direkt ur kranen?
              Har du kommunalt vatten eller har du borrad brunn?
              Alger?
              Viken typ av belysning?
              Vilken typ av sand och stenar har du?
              Senast redigerad av Ciklid_Martin; 11 september 2011, 15:50.
              sigpic

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                2000 liter i timmen till den typen av fitermedia känns lite startk, hade du haft en svagare pump på ca 1000L/T hade nog partiklarna fastnat bättre i filtret.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag läser noggrant, jag tror jag fick en ahaupplevelse med att det kan vara för högt tryck jämfört med visst filtermedia.

                  Finns någon tabell.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...