Redigeringsgrad av fototävlingsbilder.
Kollaps
X
-
Finns det något som är rättvist igentligen?? Wilhem varför ska dom som e duktiga på att redigera en bild straffas för det? (inget man lär sig över en natt)
själv bryr jag mig inte varken om en bild är redigerad lr inte gillar jag en bild så gillar jag den. Något som är kul när man ser en bild gillar tex i denna fototävlingen här på ncs, så är det ju att få veta hur fotografen gått tillväga dvs redigering osv.
Om man klipper ut en fisk och lägger på svart bakgrund för att det är för mycket störande i bakgrunden blir ju inte bilden lika intressant som ett foto där det finns fler saker med i bilden som andra fiskar osv. Det blir ju svårare att få till en sån bild än en bild där man bara tar bort det som man tycker förstör bilden.
Men alla behöver inte tycka lika, därav den här trådenLämna en kommentar:
-
Jag anser att alla manipulerade bilder, fotomontage i bildredigeringsprogram inte ska få delta i fototävlingen.
Till slut är det bara de som är duktiga "photshoppare" som placerar sig i toppen.
Vanliga fotografer har ingen chans längre!
Det är väl en fototävling och inte en bildtävling, eller hur?
Dela i så fall upp fototävlingen i oredigerat och redigerat...Lämna en kommentar:
-
Finns det något som är rättvist igentligen?? Wilhem varför ska dom som e duktiga på att redigera en bild straffas för det? (inget man lär sig över en natt)
själv bryr jag mig inte varken om en bild är redigerad lr inte gillar jag en bild så gillar jag den. Något som är kul när man ser en bild gillar tex i denna fototävlingen här på ncs, så är det ju att få veta hur fotografen gått tillväga dvs redigering osv.Lämna en kommentar:
-
-
Exempelvis så här: http://www.fotosidan.se/cldoc/info-unmanipulated.htm
För som Wilhem säger, det är väl en fototävling och inte en bildtävling? Så naturliga bilder som möjligt tycker jag är mer intressanta än bilder där man redigerat kraftigt för att få fram den bild man vill förmedla.
Jag tror inte på att blanda olika typer av redigeringsgrad i samma tävling. Jag tror heller inte att det finns så pass stort intresse att det går att ha fler olika tävlingsformer.Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
...och detta är ingenting nytt. Då jag stod i mörkrummet kunde jag mörka eller ljusa upp områden med pjatt, lägga i olika filter för att förändra kontrast, tona bilder med olika kemikalier etc. Jag valde även filmer utefter vilka mättnader jag ville ha i mina bilder.
Det är inga konstigheter alls. Att däremot göra montage eller att få något att se helt onaturligt ut är en helt annan grej och detta bör en fotograf informera omLämna en kommentar:
-
lite OT men endå till ämnet, man måste vara NCS medlem för att vara med men alla registrerade får rösta? då kan ju hela min familj som tycker om fiskar och alla jag känner gå in o rösta på min fina bild, blir det partiskt då eller? jag tycker att man ska vara medlem för att få rösta också. vad gällande redigering, hoppas jag att alla försöker återspegla verkligheten så bra man förmår, en del är duktiga på photoshop eller liknande program andra har hum mycket pengar som helst och har en kamera för 100k vad är mest rättvist , ja jag vet inte men håller med om vad som skrivits sätta tydligare regler/att men skriver vad som är gjort med bilden alternativet är att att kör analog"riktig ;D" fotografering och skickar in negativen så får vi se vem som har skills super bra analog utrustning går att köpa billigt , då blir det rättvist. [;D]Lämna en kommentar:
-
-
Att skärpa en bild på rätt sätt kan vara betydligt mer avancerad redigering en att kopiera in en fisk från en annan bild. Ska man beskriva både vad som är "normal redigering" och "avancerad redigering" kan texten bli så lång att ingen orkar läsa allt, dessutom är risken stor att man missar något.
Därför tror jag att det är bättre att nöja sig att ange vad som är "normal" efterbehandling. Allt annat är manipulering/avancerad redigering/extrem redigering eller vad man vill kalla det.Lämna en kommentar:
-
-
För mig blir det bara komplicerat att ha olika grader av redigering när det räcker att berätta var som är godkänd redigering/efterbehandling.
Antingen håller man sin inom ramarna, eller så kryssar man i att man gjort större förändringar i bilden. Det gäller att avdramatisera det hela så att folk vågar vara ärliga och berätta vad de gjort.Lämna en kommentar:
-
Jag tycker det. I sammanhanget (jämfört med "normal") tycker ju jag ordet "extrem" antyder att det är lite suspekt. Godkänner vi fotomontage så gör vi det och det är helt OK att skicka in. Men som sagt detta är inte viktigt och vad det kallas spelar ingen större roll.Lämna en kommentar:
-
Man kan ju helt enkelt ha en ruta där man skriver vad man gjort så kan alla bedöma som de vill.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: