Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse G
    NCS Medlem
    • november 2013
    • 235

    Om ni får tag på Litauisk öl kan jag garantera att ni blir glatt överraskade. Eller så är jag grymt törstig varje gång är där.
    Kalnapilis och Svyturys är riktigt goda.

    Kommentar

    • GraTis
      Användare
      • januari 2013
      • 414

      Såg att bryggeriet djävelbryg fanns i beställningssortimentet igen, Gudlös är en favvo från förr så det var bara att beställa några igen.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Ursprungligen postat av Bosse G
        Om ni får tag på Litauisk öl kan jag garantera att ni blir glatt överraskade. Eller så är jag grymt törstig varje gång är där.
        Kalnapilis och Svyturys är riktigt goda.
        tack för tipset!

        Gratis, det såg spännande ut!!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          Tar även ett smakprov på den här. Snacka om läckert skum!

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Trevligt men inget stort intryck
            Bifogade filer
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Jo den gjorde stort intryck. Riktigt riktigt god. Lite för snabb där. Denna kan jag definitivt tänkamig köpa igen!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Narwhal, imperial stout. Luktar Sierra Nevada. Känner igen den goda grundtonen och detta är nog den godaste stouten jag provat.
                Bifogade filer
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Getingen
                  Användare
                  • december 2012
                  • 412

                  De Struise Pannepot årgång 2011. Ligger på plats 28 över världens bästa öl. Utöver det så är den ju lagrad i 2 år. Förväntningarna var höga minst sagt.
                  En "belgisk strong ale" på 10,0% med kryddor. Tyvärr uppfylldes inte förväntningarna. Väldigt "enkel" och lättdrucken, dock med bra smak men hade förväntat mig så mycket mer. Efter lite efterforskning ska tydligen allt efter 2009 vara dåliga årgångar. Fortfarande en bra öl helt klart, men jag har druckit många som är bättre. Avslutade med att ge denna 7,5/10.



                  Därefter blev det The Lost Abbey Mayan Apocalypse Judgement Day. En öl som på pappret ser väldigt liknande ut. Fast denna är ifrån ett amerikanskt bryggeri men är fortfarande i belgisk stil med kryddor på 10,5%. Bryggd inför den beryktade domedagen 21 december 2012 som namnet anspelar på. Cirka 1 år gammal, inköpt på systembolaget i april.

                  Ölen fick ett stort, poröst och fult skum. Nästan så man skulle tro att den innehöll brett eller var infekterad. Men den smakade och luktade bra. Grundölen är mer anonym jämfört med pannepoten, aningen fylligare och mer framträdande kryddor. Gillar kryddorna bättre i denna, annars vinner pannepot överlag. 7/10 får denna.

                  Två små besvikelser även om det fortfarande är bra öl.

                  Skål! Vad har/ska ni dricka/druckit i helgen?

                  DaRe, 3 Sierra Nevada öl är bekräftade inför våren på systembolaget
                  Celebration kommer i februari och i mars kommer Beer Camp IPA och Beer Camp Imperial Red Ale.

                  Senast redigerad av Getingen; 14 december 2013, 16:49.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Tack för heads up!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • december 2012
                      • 412

                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Tack för heads up!
                      Så lite så och förutom dom släpps det totalt 35 öl i februari, helt sjukt. Brukar komma runt 20. Känner på mig att det inte lär bli billigt.

                      Tänkte dela med mig av fler öl som dracks i helgen.

                      Först ut The Monarchy Methusalem, en sour altbier även kallad adambier, en nästan helt utdöd tysk ölstil som var populär under 1800-talet. Spännande att testa, men lämnade inga större avtryck. Men alltid kul att få ta del av lite ölhistoria. Luktade som en oud bruin och smakade som en dubbelbock eller altbier. Bryggeriet fokuserar i princip enbart på att brygga gamla ölstilar som är mer eller mindre utdöda.



                      3 Fonteinen Oude Gueuze, nästan två år gammal, lagom funkig och förhållandevis sur, en av de bästa gueuze jag druckit. Inköpt i Danmark. Perfekt dryck till en räkmacka



                      La Rulles Cuvée Meilleurs Voeux, en belgisk mörk stark öl med lätt kryddning. Väldigt välgjord och kryddningen är ytterst tillbaka dragen vilket jag gillar. Inget att klaga på men utmärker sig heller inte jättemycket. Men för 65kr för 75cl, vill jag ändå rekommendera den.



                      Stronzo Coffee Badger, en Double Imperial Espresso Honey Stout på 17,5%, drack denna på ölmässan i Göteborg i våras, då klassade jag den som en av de bästa öl jag druckit. Var sedan på jakt efter denna i Danmark i somras, men tydligen fanns den inte, anledningen enligt en butiksägare var att dom hade haft problem med att framställa den, mer exakt än så vet jag inte. Nu i december kom den på bolaget i begränsad mängd. Fortfarande väldigt cool och udda, men absolut intel lika god som jag minns den, tror faktiskt att det är ölen som smakar annorlunda och inte minnet som luras. Inget fel på den, men för 95kr för 33cl så lämnade jag tillbaka flaska nummer 2. Då den helt klart inte vara lika bra som i våras.

                      Senast redigerad av Getingen; 16 december 2013, 17:45.

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        Lapin Kultas vanliga biror är ju som känt inget vidare (renpiss), men nu har de kommit ut med ett ekologiskt julöl. Nice, tycker jag.Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20131222_004 - Copy.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,7 KB
ID: 689238
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Bosse G
                          NCS Medlem
                          • november 2013
                          • 235

                          Hoppsan!
                          En liten höjdare.............
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Getingen
                            Användare
                            • december 2012
                            • 412

                            Igår dracks denna, Baladin Xyauyù Etichetta Oro 2009 (Golden Label), ett italienskt barley wine på 14%, görs i extremt små upplagor.

                            Väldigt unik och spännande öl, smakar inte som nåt annat jag druckit, väldigt mycket vanilj och torkad frukt helt utan kolsyra, tjock med en kort söt eftersmak. Väldigt roligt att testa, en öl man sippar på länge, tog mig 2h att dricka halva. Och en hel flaska (50cl) är lite mycket till en person, så lagom att dela på 2 eller fler.

                            Släpptes ett fåtal 100 flaskor på bolaget i våras för priset 199kr.


                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20140102_001 - Copy.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,2 KB
ID: 689378

                              Sköljde ner lunchen med denna igår. Verkligen i min smak.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Getingen
                                Användare
                                • december 2012
                                • 412

                                Fick hem en låda öl i fredags innehållandes dessa. Sjukt nöjd!



                                Kommentar

                                Arbetssätt...