Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • december 2012
    • 412

    Blev att testa hembrygd nr 3 i helgen. En IPA



    Nu börjar det smaka bra, båda nr 1 och 2 blev jag lite besviken på men nu tycker jag det blev riktigt gott även om det fortfarande kan bli ännu bättre.

    Lite dålig utjäsning så jag hamnade på 6,7% när det var beräknat till 7,3% men lär nog bli bättre nästa gång.

    Humlad med, Centennial, Simcoe, Cascade och Amarillo. Denna batchen lär bli uppdrucken snabbt.

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • december 2012
      • 412

      Öppnande nyss en Sigtuna Christmas Scottish Ale, såg väldigt god ut på pappret men nog något som gått fel i bryggningen/jäsningen. Otrevliga dofter och tunn och konstigt. Ska reklamera min flaska. Avråder er ifrån att köpa den då jag skulle gissa att det drabbat alla flaskor.
      Ölvisholt Jolabjor är betydligt bättre om ni vill ha rökig öl. Sen att den är ifrån Island är lite roligt. Blev att öppna en sådan istället.

      Sigtuna Midvinterblot var däremot ganska bra, god men lite mesig sett till alkoholhalten.

      Evil Twin Christmas Eve At A New York City Hotel Room var riktigt god, kanske inte så julig men en bra imperial stout till ett bra pris.


      Det är julölen jag testat hitintills

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        Ursprungligen postat av Getingen
        Öppnande nyss en Sigtuna Christmas Scottish Ale, såg väldigt god ut på pappret men nog något som gått fel i bryggningen/jäsningen. Otrevliga dofter och tunn och konstigt. Ska reklamera min flaska. Avråder er ifrån att köpa den då jag skulle gissa att det drabbat alla flaskor.
        Ölvisholt Jolabjor är betydligt bättre om ni vill ha rökig öl. Sen att den är ifrån Island är lite roligt. Blev att öppna en sådan istället.

        Sigtuna Midvinterblot var däremot ganska bra, god men lite mesig sett till alkoholhalten.

        Evil Twin Christmas Eve At A New York City Hotel Room var riktigt god, kanske inte så julig men en bra imperial stout till ett bra pris.


        Det är julölen jag testat hitintills
        Julöl i november
        Nä det får dröja ett tag till, en som jag kommer ihåg som fin från ifjol var Anchor christmas ale 2012

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          Ursprungligen postat av GraTis
          Julöl i november
          Nä det får dröja ett tag till, en som jag kommer ihåg som fin från ifjol var Anchor christmas ale 2012
          http://www.systembolaget.se/Sok-dryc.../?varuNr=11370
          Man måste ju hårdtesta innan jul så man vet vad man ska köpa då

          Kommentar

          • Getingen
            Användare
            • december 2012
            • 412

            Fortsätter med julöl.

            Mikkeller Via Til Fra, en imperial porter med rejält med humle och en del kryddor, saknar dock kropp och är lite tunn samt maltsmaken är i princip obefintlig, finns en hel del rostat korn däremot. Obalanserad men hyfsat trevlig ändå. En flaska kan vara värd att prova.

            Mikkeller Santa's Little Helper. Väldigt ren i smaken och väldigt smaklös tills den börjar stiga i temp, jag lät min stå framme i 30-40 minuter innan det började hända något med smakerna, då kommer det fram till malt och kryddor samt lite lite estrar i från jästen men mer än så blir det inte. Ganska tråkig öl överlag, ingen jag rekommenderar.

            Dugges Christmas Idjit! Trevliga smaker men väldigt tunn och lättdrucken, jag vill att min stout ska vara fyllig och vara något man sippar på en timme, denna går ner på 20 minuter pga det är så lättdrucken, minuspoäng ifrån mig, vissa vill ha den lättdrucken däremot, så detta kan nog vara personligt.

            Nils Oscar Kalasjulöl, klassisk, halvmörk lager men en del maltsmak. Mer spännande än så blir det inte, välgjord men inte så spännande.

            O'Haras Christmas Velvet Irish Extra Stout, Överkolsyrad tunn stout med en skum doft, åkte i vasken ganska så snabbt. Underkänd!

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Ikväll ska det bli en god öl i alla fall! Vad får vi se.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • fragster
                Användare
                • januari 2013
                • 85

                Julöl var det...

                mohawk blizzard, winter edition 2013
                mörk, intensiv, stoutlik. Ok, men inte så julig. Med sina 9,7% levererar den dock viss form av avslappnat julmys ganska fort.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Denna blir intressant
                  Bifogade filer
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Denna blir intressant
                    My god vilket blaskigt elände! Lågvatten enligt mig!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      Köpte Trooper igår. Jag gillade den, även om det finns öl som är betydligt billigare som är minst lika goda. Dock blir det ju ett extra värde om man är Iron Maiden-fantast

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          My god vilket blaskigt elände! Lågvatten enligt mig!
                          Drack deras Mirror Pond Pale Ale och Inversion IPA i somras och tyckte inte dom var särskilt imponerande, så jag hoppande den du postade när den kom på bolaget. Deras Black Butte Porter tycker jag var riktigt bra däremot och vad jag har förstått ska alla deras porter och stouts vara riktigt bra.

                          Idag inledde jag kvällen med denna, Mohawk Blizzard Imperial Porter. Testade aldrig den förra året, riktigt bra imperial porter, smakrik och trevlig, ganska välhumlad med men i detta fallet tycker jag det passar, blir nog att köpa minst en till.

                          Helt klart en av de bästa julölen.

                          Kommentar

                          • Getingen
                            Användare
                            • december 2012
                            • 412

                            Ölsläpp på måndag samt nya öl i fasta sortimentet, detta släpps

                            2013-12-02
                            T5 11419 Fuller’s Past Masters Storbritannien 500 34,60
                            T5 11909 St Bernardus Christmas Ale Belgien 750 69
                            T5 11941 Samichlaus Bier Österrike 330 39,70
                            T5 11942 Innis & Gunn Karlsson’s Choice Storbritannien 330 26,90
                            T5 11953 Great Divide Yeti Oatmeal Imperial Stout USA 640 96,40
                            T5 11954 Nils Oscar Vinter Edition Sverige 500 49
                            T5 11922 Nynäshamns Ångbryggeri Valsviken Vinterporter 2013 Sverige 250 42,30
                            T5 11923 Left Hand Fade to Black Volume V USA 355 29,90
                            T5 11949 Sierra Nevada Narwhal USA 350 38,90
                            T5 11955 Corsendonk Christmas Ale Belgien 250 21,90
                            T5 11309 Anchor Big Maple Leaf Red Ale USA 355 24,90
                            T6 11005 Left Hand Warrior Fresh Hop India Pale Ale USA 650 84.3 129.69 3.180
                            T6 11924 Smuttynose Big A IPA USA 650 78.9 3.480
                            T6 11925 Mikkeller Ris a la M’ale Danmark 375 57.9 4.000
                            T6 11926 Stronzo Coffee Badger Danmark 330 94.9 1.500
                            T6 11927 Stronzo Honey Badger Danmark 330 89.9 1.500
                            T6 11943 La Rulles Cuvée Meilleurs Voeux Belgien 750 65 1.980
                            T6 11944 Brasserie Dupont Avec les Bons Voeux Belgien 375 50 3.060
                            T7 11067 Monarchy Methusalem Tyskland 500 64.4 800
                            T7 11236 Ola Dubh 30 Special Reserve Storbritannien 330 93.7 1.200
                            T7 11804 BrewDog Abstrakt 14 Storbritannien 375 129 1.500


                            Nyheter i fasta sortimentet
                            11910 Mohawk American Barley Wine Sverige 330 29,90
                            11911 Lagunitas Maximus IPA USA 355 23,90
                            11912 S:t Eriks Rauchbier Sverige 330 23,90
                            11913 BrewDog Dead Pony Club Storbritannien 330 17,90
                            11914 BrewDog Mix (Cocoa Psycho, Dead Pony Club, Jack Hammer, Libertine Black Ale) Storbritannien 4×330 99,60
                            11915 Little Valley Stoodley Stout Storbritannien 330 16,90
                            11916 Sinebrychoff Koff Porter Finland 330 19,90
                            1450 Falcon Koppar Sverige 330 11,90
                            1491 Pistonhead Flat Tire Sverige 330 7,90
                            1500 Celt Dark Age Storbritannien 500 23,90
                            1547 Sigtuna Organic Ale Sverige 330 14,90
                            1617 Staropramen Unfiltered Tjeckien 330 15,90


                            Har druckit Coffee Badgern tidigare och tyckte den var grymt bra, annars tror jag att St Bernardus och Sierra Nevadas öl är bra, dom brukar vara det nämligen

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Tack för tipset
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Getingen
                                Användare
                                • december 2012
                                • 412

                                Först ut att testas idag blev Sierra Nevada Narwal, en imperial stout på 10,4%, mycket smak av choklad och kakao och lite kaffe, väldigt god. Köpte 3 flaskor idag men kommer köpa fler inom det närmsta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...