Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Katterna verkar vara nöjda i alla fall.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • december 2012
      • 412

      Ingen som njuter med lite öl i det fina vädret?

      Har avverkar en del.

      Brooklyn Local 1 8/10

      Gouden Carolus Hopsinjoor 7/10

      To Øl Reparationsbajer 7/10

      To Øl Southern Frontier 8/10

      De Dolle Dulle Teve Mad Bitch Triple 8/10

      St Feuillien Bruin 7/10

      Westbrook IPA 8,5/10

      Epic Imperial Red 7,5/10

      Lagnunitas Imperial Red Ale 8/10

      Girardin Gueuze White Label 7/10

      De Struise / Three Floyds Shark Pants 7/10

      Green Flash Palate Wrecker 8/10

      Girardin Framboise 7/10

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        Ursprungligen postat av Getingen
        Ingen som njuter med lite öl i det fina vädret?
        Jorå! Mythos, Heineken (lisensbrygd) och Fix. 😊 👍
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Öl innehåller kalium och är därför bra mot njursten om man har tendens att få natriumstenar.

          Jag sitter i väntrummet nu inför stötvågsbehandling (tredje försöket, hoppas det lyckas) men tänker mest på ölen jag tänker ta ikväll. Gluttony tror jag eller Anchors steam...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Intressant.

            De brygger öl på tusenårigt recept

            KULTURSVEPET Öl på gammalt recept. Rekordpriser väntas på Västernauktion. Svensk-dansk tv-idé i amerikansk tappning. Hjärnskada på film. Filmturism. Playboy i Marfa.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • december 2012
              • 412

              I torsdags gjorde jag min första bryggning, så nu är det att vänta 4-5 veckor. Innan man får smaka och se hur det blev.

              Har även druckit lite öl (såklart)

              Evil Twin Hipster Ale 6,5/10 (den var nog lite gammal)

              Uerige Alt 4/10 (troligtvis defekt så ta betyget med en nypa salt)

              Grebbestads Lunator 5,5/10

              Mont des Cats 6/10

              Troubadour Obscura 8/10

              Napa Smith Hopageddon 7/10 (ölen släpptes i juni och bäst före var april 2013, skumt, smakade helt klart över förväntan ändå)

              De Struise Catso 8/10 (Riktigt god Saison)

              Använder ni Instagram kan ni kolla vad jag dricker, nickar getingen1

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                Ursprungligen postat av Getingen
                I torsdags gjorde jag min första bryggning, så nu är det att vänta 4-5 veckor. Innan man får smaka och se hur det blev.
                Spännande, vad blev det?
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Getingen
                  Användare
                  • december 2012
                  • 412

                  Ursprungligen postat av Micke
                  Spännande, vad blev det?
                  Gjorde en amerikansk IPA humlad med Simcoe, Cascade och Centennial, jäst med Safale US-05, malten bestod av Pale Ale Malt och lite Carapale.

                  Då blir frågan vem som blir nummer tre på ciklid.org som gör sin egen öl?

                  Kommentar

                  • GraTis
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 414

                    Jag hade gärna varit nr:3 men har svårt att få tiden att räcka till.

                    En fråga till er som håller på redan, är det lättare att brygga i liten skala än stor skala. Tycker många så kallade uppstickare inte är något vidare. Visst det går att dricka men egentligen är det för mycket eller för litet av något.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      Får väl kolla om det finns något weissbier recept för hemmabryggare!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Får väl kolla om det finns något weissbier recept för hemmabryggare!
                        Jag tappade en witbier igår som smakade riktigt lovande. Den var kryddad med koriander, apelsin- och pomeransskal. När det gäller wiess/witbier handlar det främst om att använda en bra jäststam, annars är det en relativt enkel ölstil att lyckas med. Även en saison tappades igår, den var ännu mer lovande. Välhumlad med belma-humle som har tydlig smak av apelsin och jäst brett.

                        Hembryggt tycker jag ofta är bättre än kommersiellt öl, men visst det krävs lite mer övning innan man når upp till de bästa mikrobryggeriernas öl.

                        Ikväll avnjuter jag en Oak Aged Yeti från Great Divide Brewing Co.

                        Ett nästintill helsvart öl med lågt beigefärgat skum som sjunker undan långsamt.

                        Doften är kraftig med tydliga toner av vanilj, choklad, torkade frukter och tjära.

                        Smaken är len men samtidigt väldigt komplex. Det finns mycket kakao, vanilj och violpastill. Torkad frukt och värmande alkohol i eftersmaken.

                        En mycket bra öl men inte riktigt lika välbalanserad som tidigare specialutgåvor avYeti om man ska vara petig.

                        Betyg: 8,5/10

                        95,10:- för 650 ml i systembolagets tillfälliga sortimet.
                        Bifogade filer
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Ursprungligen postat av GraTis
                          Jag hade gärna varit nr:3 men har svårt att få tiden att räcka till.

                          En fråga till er som håller på redan, är det lättare att brygga i liten skala än stor skala. Tycker många så kallade uppstickare inte är något vidare. Visst det går att dricka men egentligen är det för mycket eller för litet av något.
                          Nu är jag ju nybörjare men om jag ska uttala mig så har jag fått uppfattningen om att det är lättast att brygga i lagom storlek. Jag har en gryta på 24 liter och fick ut nästan 12 liter öl, dock använder jag en metod som heter Brew in a Bag vilket gör att jag förlorar lite vätska och kan inte utnyttja grytan till 100%, men det tycker jag inte gör något. Att hamna kring 10 liter tycker jag det finns många fördelar med, dels att grytor är dyrt och desto större desto dyrare blir det, sedan blir det ju självklart billigare också, men man kommer ändå upp i tillräckligt stor mängd för att ölen inte ska bli allt för känslig för fel, precis som ett akvarium, där oftast rekommenderar nybörjarstorlek är 100L.

                          Sedan kan man ju alltid köpa utrustning som är kapabel till att brygga större mängder och inte uttnyttja hela storleken till en början.


                          Man kan ju också göra det olika svårt för sig, det som gjorde att det tog ett tag innan jag testade att brygg egen öl är att varje moment i ölbryggningen kan utföras på så många olika sätt därför tog det ett tag att sätta sig in och vad som är vad, för och nackdelar osv. Men när man väl kommit över det är det inte särskilt svårt eller tidskrävande, jag la 6h på min bryggdag och lite förberedelser tidigare med att diska flaskor. Sedan är det mest väntetid. Är ni sugna så rekommenderar jag att köpa Brygg öl skriven av Henok Fentie och Karl Grandin, bra bok som riktar sig främst till nybörjare, skriven på ett väldigt enkelt och lättförståeligt vis. Sedan rekommenderar jag även How to Brew av John Palmer som är mer övergripande, där det är lätt förklarat men där det också finns möjlighet för djupdykning. Dock är layouten inte särskilt tilltalade och boken är på engelska vilket gjorde att det tog ett tag innan jag orkade öppna den, Brygg öl är mkt lättare att ta till sig tycker jag.


                          Absolut enklaste sättet att brygga öl är nog att köpa "Det lilla köksbryggeriet" http://www.koksbryggeriet.se/ , Nackdelen med är att möjligheten till att expandera och göra det mer avancerat är begränsad. Men å andra sidan är det en väldigt bra möjlighet att prova på att brygga öl innan man går vidare.

                          Kommentar

                          • Getingen
                            Användare
                            • december 2012
                            • 412

                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Får väl kolla om det finns något weissbier recept för hemmabryggare!
                            Du kan brygga din egen Weistephaner om du vill. Billigare än vad den är på bolaget (efter ett par bryggningar) och lika färsk som direkt ifrån bryggeriet.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              Hittade detta recept http://mariestadsnyabryggeri.wordpre...eol/weissbier/
                              Verkar vara jobbigt!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                Ursprungligen postat av Wilhelm
                                Hittade detta recept http://mariestadsnyabryggeri.wordpre...eol/weissbier/
                                Verkar vara jobbigt!
                                Här är receptet på min witbier. Inte alls jobbigt men räkna med att avsätta 5-6 timmar

                                Recipe Specifications
                                --------------------------
                                Boil Size: 24,07 l
                                Post Boil Volume: 20,28 l
                                Batch Size (fermenter): 19,00 l
                                Bottling Volume: 17,50 l
                                Estimated OG: 1,050 SG
                                Estimated Color: 6,8 EBC
                                Estimated IBU: 17,2 IBUs
                                Brewhouse Efficiency: 72,00 %
                                Est Mash Efficiency: 73,9 %
                                Boil Time: 65 Minutes

                                Ingredients:
                                ------------
                                Amt Name Type # %/IBU
                                1,90 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 45,2 %
                                1,25 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 2 29,8 %
                                0,75 kg Wheat, Torrified (3,3 EBC) Grain 3 17,9 %
                                0,25 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 4 6,0 %
                                0,05 kg Oats, Malted (2,0 EBC) Grain 5 1,2 %
                                5,00 g Belma [12,10 %] - Boil 60,0 min Hop 6 7,8 IBUs
                                15,00 g Coriander Seed (Boil 15,0 mins) Spice 7 -
                                10,00 g Orange Peel, Bitter (Boil 15,0 mins) Spice 8 -
                                15,00 g Belma [12,10 %] - Boil 10,0 min Hop 9 8,5 IBUs
                                5,00 ml Protafloc (Boil 10,0 mins) Other 10 -
                                0,50 tsp Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins) Other 11 -
                                15,00 g Belma [12,10 %] - Boil 1,0 min Hop 12 1,0 IBUs
                                1,0 pkg Belgian Wit Ale (White Labs #WLP400) [35 Yeast 13 -


                                Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
                                Total Grain Weight: 4,20 kg
                                ----------------------------
                                Name Description Step Temperat Step Time
                                Protein Rest Add 15,95 l of water at 52,8 C 50,0 C 20 min
                                Saccharification Add -0,00 l of water and heat to 65,0 C 65,0 C 60 min
                                Mash Out Heat to 77,0 C over 10 min 77,0 C 5 min
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...