Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • december 2012
    • 412

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Tack!
    Sökte på alt bier men inte en enda riktig altbier dök upp!
    Okej, som du ser är det en öl som behöver beställas, jag har inte testat min än men har höga förväntningar. Enligt ratebeer ligger den på 18nde plats över världens bästa altbier. I augusti släpps den som ligger på plats nr 1, ifrån samma bryggeri som gjort denna ölen.

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • december 2012
      • 412

      Red Hook Long Hammer IPA, en bra amerikansk IPA men ganska anonym och inget speciellt. 7/10



      Nynäshamn Bötet Barley Wine 2010 tillsammans med rabarberpaj. Ett bra barley wine i engelsk stil som passade bra till pajen. 8/10



      Widmer Brothers Falconer IPA, en IPA ifrån oregon med ganska kraftig maltbas, tyvärr var den tappad i november och det märks, fortfarande helt ok tack vare maltbasen men det är nog en helt annan öl än vad det var tänkt att vara. 6/10

      Anderson Valley Boont ESB, en lite humligare ESB, god!, 7/10

      La Chouffe Blond, en av de godaste blond jag druckit hittills, 8/10

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Igår bryggdes en klassisk belgisk witbier med det nya amerikanska humlet Belma. Den kryddades med koriander, apelsin- och pomeransskal. Förhoppningsvis är den färdig lagom till sommarens kräftskivor.
        Bifogade filer
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          Ett besök på Mikkeller & Friends resulterade i,



          Three Floyds Alpha King
          Mikkeller Nörrebro Wit
          Magic rock cannonball
          Surly Coffee bender
          Kernel export India porter
          Boxingcat king louie
          Upright #5
          Mikkeller Nörrebro Brown Ale
          Mikkeller/Amager Hr frederikesen veasel brunch
          Mikkeller Nörrebro spontanale
          Surly Darkness
          Mikkeller Mexas Ranger
          Magic Rock Rapture
          Jester King Wytchmaker Rye IPA
          Toccalmatto B Space invader
          Three Floyds Brian Boru

          Grymt ställe, ska ni till köpenhamn måste man stanna till där.

          Kommentar

          • MisterPils
            Användare
            • juni 2013
            • 73

            Med tanke på antalet poster så verkar bira vara precis lika populärt som ciklider!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              Undrar vilket bryggeri som kommer att namnge ett öl efter någon ciklid!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Undrar vilket bryggeri som kommer att namnge ett öl efter någon ciklid!
                Mickes privata bryggeri kanske.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Ursprungligen postat av MisterPils
                  Med tanke på antalet poster så verkar bira vara precis lika populärt som ciklider!
                  Jajjemän
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Undrar vilket bryggeri som kommer att namnge ett öl efter någon ciklid!
                    Ballast point har vad jag vet bara fiskar på sina etiketter. (med något undantag)

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      Senaste brygden, en saison med amerikanskt belma-humle jäst med brettanomyces.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: saison_2013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,8 KB
ID: 686068
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Getingen
                        Användare
                        • december 2012
                        • 412

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Senaste brygden, en saison med amerikanskt belma-humle jäst med brettanomyces.

                        [ATTACH=CONFIG]46388[/ATTACH]
                        Trevligt, ser ut som att bryggeriet går på högvarv. Vågat att använda Brett, har du särskilt utrustning för det för att inte få med det i andra öl sedan?

                        Sedan kan jag också passa på att fråga, har du något bra tips om var man kan köpa en bra gryta för hembryggning (till bra pris)? Jag köpte en på biltema men det visade sig att den inte funkade på induktion, så mina hembryggarplaner har avstannat lite tillfälligt.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          Ursprungligen postat av Getingen
                          Trevligt, ser ut som att bryggeriet går på högvarv. Vågat att använda Brett, har du särskilt utrustning för det för att inte få med det i andra öl sedan?

                          Sedan kan jag också passa på att fråga, har du något bra tips om var man kan köpa en bra gryta för hembryggning (till bra pris)? Jag köpte en på biltema men det visade sig att den inte funkade på induktion, så mina hembryggarplaner har avstannat lite tillfälligt.
                          Nej ingen separat utrustning för brett-jäsningen. Det är Whitelabs Am. Farmhouse Blend så det är bara en del brett. Detta var den trettonde bryggningen på nio månader. Näst på tur står julölet så att det hinner mogna ordentligt, precis som förra året blir det en amerikansk brown ale.

                          Min gryta är köpt på Beer-equipment i Helsingborg, det är samma gryta som finns på humle.se till samma pris. Jag hade läst innan att biltemas skulle funka dåligt med induktion. Humlegårdens gryta är riktigt bra kvalitet till ett rimligt pris. Annars kan jag tipsa om en billig kokpall hos Jula om du vill brygga i din biltema-gryta. Bryggarkompisen är helnöjd med sin.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Getingen
                            Användare
                            • december 2012
                            • 412

                            Ursprungligen postat av Micke
                            Nej ingen separat utrustning för brett-jäsningen. Det är Whitelabs Am. Farmhouse Blend så det är bara en del brett. Detta var den trettonde bryggningen på nio månader. Näst på tur står julölet så att det hinner mogna ordentligt, precis som förra året blir det en amerikansk brown ale.

                            Min gryta är köpt på Beer-equipment i Helsingborg, det är samma gryta som finns på humle.se till samma pris. Jag hade läst innan att biltemas skulle funka dåligt med induktion. Humlegårdens gryta är riktigt bra kvalitet till ett rimligt pris. Annars kan jag tipsa om en billig kokpall hos Jula om du vill brygga i din biltema-gryta. Bryggarkompisen är helnöjd med sin.
                            http://www.jula.se/gaskokare-772178
                            Var ligger Beer-equipment? Har bott i helsingborg hela mitt liv fram tills för 1,5 år sedan då jag flyttade till Halmstad. Men är i Helsingborg nu under sommaren. Googlade namnet men fick inte tag på någon adress.

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              Det ligger vid Norrvalla IP bakom polishuset.

                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                Fick besök av min syster idag och fick leverans av riktig bayersk öl!!!
                                Öl från min födelseort!
                                Öl ska ju helst drickas i goda vänners lag samt i passande ölglas! Då smakar ölen bäst!

                                Ett mörkt fylligt öl som smakar mera! Det vart inte så lyckat med fotograferingen pga ölen, men det syns vad jag menar!
                                Bifogade filer
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...