Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Helsingborgs kaffestout på 8,5% smaksatt med nyrostade kaffebönor.Ett djupt rödbrunt, nästan helsvart öl med normalhögt beigefärgat skum.
    Stor doft med tydliga rostade toner och en del rök.
    Smaken träig och svagt syrlig. Jag hittar inga kaffetoner. Spretig obanlserad eftersmak där sura toner dominerar.
    Det här var inget vidare. Långt ifrån så len och balanserad som en bra kaffestout ska vara.
    29:- för 33cl i systembolagets lokala sortiment.
    Betyg 3/10
    Bifogade filer
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      Har ni sett TV programmet om den danske bonden som gjorde eget öl?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Har ni sett TV programmet om den danske bonden som gjorde eget öl?
        Ja, jag såg avsnittet där han bryggde härom veckan.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          Jag har enbart kollat på avsnittet om ölen.

          Idag meddelade systembolaget vad som släpps nästa månad. Ser ut att bli ett riktigt monstersläpp. Väldigt mkt bra och roliga grejer (och dyra, plånboken gråter och jag jublar)

          Vad som släpps 1 juni går att hitta på denna länken

          Portersteken är en ölblogg med recensioner, artiklar, listor, recept och mycket annat, sedan 2010

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            Tjockhult Tjinook från Nynäshamn Ångbryggeri, en modern ljus lager brygg på pilsnermalt och en aning karamellmalt, humlad med Chinook och Citra.

            Ett klart gyllengult öl med högt gräddvitt skum som sjunker långsamt och lämnar rikliga rester på glaset.

            Citrusfrisk doft med blommigt humle.

            Lätt ren smak med lätt men tydlig beska. Friskt med toner av citrus och aprikos. Lång efterbeska.

            En härligt lättdrucken och bra lager, det kommer att passa fint till sommarens grillningar. Sänks priset lite kan det bli en riktigt storsäljare, en bra introduktion till lite mer humlat öl än traditionell lager.

            Betyg 7/10

            33,30:- för en halvliter i Systembolagets tillfälliga sortiment. Varunummer 11096.
            Bifogade filer
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              Finns i Linköping Gyllentorget, Repslagaregatan 25-27 86 st
              Precis där de flesta A lagare handlar! Ska se om jag platsar där o får tag i en flaska! Gillar bra skummande öl!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Getingen
                Användare
                • december 2012
                • 412

                Testade lite öl idag.

                Poppels American Pale Ale - Lite för lite smak och lite väl tunn, ingen speciellt och jag hade hoppats på mer. 6/10
                Eskilstuna Nelson Sauvin Single Hop - Tråkig maltsmak med avsaknad av humle, väldigt tråkig öl, jag är besviken, otroligt lik deras Chinook Single Hop. 5/10
                (Spendrups) Brutal Brewing Summer Edition. Ganska bra öl sett till priset men ingen höjdaröl 6/10.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  Ursprungligen postat av Getingen
                  Eskilstuna Nelson Sauvin Single Hop - Tråkig maltsmak med avsaknad av humle, väldigt tråkig öl, jag är besviken, otroligt lik deras Chinook Single Hop. 5/10
                  Var det en färsk flaska? Nelson Sauvin är en av de mest lagringskänsliga humlesorterna som klingar av väldigt snabbt.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Ursprungligen postat av Micke
                    Var det en färsk flaska? Nelson Sauvin är en av de mest lagringskänsliga humlesorterna som klingar av väldigt snabbt.
                    Det var en nyhet i lokala sortimentet denna månaden, så förhoppningsvis var den väl färsk. Det jag däremot funderar lite kring är att bästföredatum var 2014-02-16. Undrar hur många månader dom sätter. Är det 12 månader så var den ju inte så färsk men har svårt att tro att dom skulle ha den i lager så länge utan att lansera den.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      Maris Otter Vintage Ale 2011 en strong ale från brittiska Stroud Brewing.

                      Ett ljusorange lätt köldgrumligt öl med lågt ljusorange skum som sjunker undan snabbt. Ordentlig jästfällning i flaskan.
                      Doften lätt söt med karaktäristiska brittiskt blommiga humletoner.

                      Stabil maltbas i smaken, tydliga brödtoner och lätt beska. Friska, lätt syrliga frukttoner med gröna äpplen, svarta vinbär och lite pepprig avslutning. Kort eftersmak med lite alkohol. Lätt kolsyra.

                      Inget dåligt öl men det är inte riktigt min grej, bra maltbas men lite för lite kolsyra och dominerande syrliga toner. Ett extra plus för att det är ekologiskt.

                      Betyg 5,5/10

                      35,90:- för 33 cl i Systembolagets tillfälliga sortiment varunummer 11712
                      Bifogade filer
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        Jämtlands Baltic Stout är trots namnet en baltisk porter på 7,0%.

                        Ett mörkt rödbrunt öl åt det svarta hållet. Normalhögt till högt beigefärgat skum som sjunker undan efter en stund utan att lämna några direkta rester på glaset.


                        Doften sött maltig, tillsammans med lätta lakritstoner.


                        Smaken är fyllig och len. Mörkt bröd, kaffe och mörk choklad, balanserat av en trevlig beska. Lite torr avslutning.


                        En enkel men välgjord baltisk porter. Bra hantverk som vanligt från Jämtlands bryggeri.

                        Betyg 7/10

                        28,20:- för en halvliter i Systembolagets tillfälliga sortiment, varunummer 11095.
                        Bifogade filer
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Achel Blond, en belgisk blond, väldigt god tyckte jag. Jag köpte min flaska i Prag men den går att beställa på systembolaget dessvärre med kollikrav



                          Slottskällan Dubbel IPA, en favorit i repris för mig, väldigt god svensk dubbel IPA, rekommenderas, finns i lokala sortimentet och kan beställas styckvis för 26,10kr



                          Slottskällan Vit, en veteöl med krusbär, gillade denna riktigt mkt, veteöl är ingen favoritstil men denna gillade jag. Rekommenderas, finns i lokala sortimentet och kan beställas styckvis för 19,90kr

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            Sommaren har kommit och sommarölet är klart, det är bra att vara hembryggare

                            Klicka på bilden för större version

Namn: sumer_pa_2013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 436,5 KB
ID: 685536

                            Nu ska jag inspireras av recepten i den nya boken och planera ölen till årets kräftskivor.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: brygg_ol.jpg
Visningar: 1
Storlek: 510,9 KB
ID: 685537
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              Oppigårds Ekporter 2011, en porter på 8% som lagrats med ekchips i 6 månader.Ett i princip helsvart är med normalhögt till högt ljust rödbrunt skum som sjunker långsamt.

                              Doften är inbjudande med tydligt rostade toner, vanilj och lite vinösa toner.

                              Smaken speglar doften väl med en bra bas av rostad malt tillsammans med vanilj, mörk choklad, kaffe och torkade frukter. I eftersmaken finns en behaglig beska och torr sherry.

                              Inte mycket att anmärka på här. Rund fin smak samtidigt som det finns bra bett med tydliga vinösa toner. En porter helt i min smak, som förmodligen skulle vinna på ytterligare en tids lagring. Testad flaska var lagrad i 15 månader.

                              43,90:- för 33cl i Systembolagets tillfälliga sortiment februari 2012, varunummer 11668.
                              Bifogade filer
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                Jag lägger upp lite bilder från dagens bryggning. Det blev en helt oplanerad bryggning eftersom jag fick en fråga om jag ville brygga ett öl till ett bröllop i början av juli. Eftersom det är så kort tid fick det bli de ingredienserna som fanns hemma. Det ska passa till sill och nubbe. Flying Dogs Doggy Style Pale Ale fick bli förebild, med tillsats av munchnermalt för att få lite brödighet. En klassisk amerikansk Pale Ale med massor av citrus och grapefrukt. Eftersom bruden heter Dagmar blir namnet Dagmar Style Pale Ale. Receptet är gjort i programmet BeerSmith.
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Micke; 18 maj 2013, 11:32.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...