Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Har Micke slutat upp med att dricka öl?
    Helt torrlagd
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      Faan jag saknar dina ölprovningar, fastän jag inte gillar själva ölen sådär värst!! Har du druckit upp allt ditt hemmagjorda?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Faan jag saknar dina ölprovningar, fastän jag inte gillar själva ölen sådär värst!! Har du druckit upp allt ditt hemmagjorda?
        Okej, här är några av de senaste jag testat. Alla får betyg 3/10, blaskiga tråkiga men fungerade som törstsläckare.

        Klicka på bilden för större version

Namn: tiger.jpg
Visningar: 1
Storlek: 363,5 KB
ID: 684673Klicka på bilden för större version

Namn: leo.jpg
Visningar: 1
Storlek: 345,9 KB
ID: 684674Klicka på bilden för större version

Namn: chang_export.jpg
Visningar: 1
Storlek: 351,0 KB
ID: 684675Klicka på bilden för större version

Namn: archa.jpg
Visningar: 1
Storlek: 477,2 KB
ID: 684676
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          I Thailand så krävs törstsläckare!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            Lite vardagslyx med Old Guardian Belgo Barley Wine Style Ale årgång 2011 från amerikanska Stone Brewing. Källarlagrad sen hösten 2011 när den fanns i Systembolagets tillfälliga sortiment för 82,20:- (650 ml.). Ett välhumlat Barley Wine med belgisk jäst. Bra beska och angenäma humletoner och en trevlig ton av belgisk jäst i eftersmaken. Fantastiskt gott och passar utmärkt till en bit Gruyere. De 12%-en är väl dolda.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Micke; 13 mars 2013, 20:13.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Ser härligt ut med tilltuggen också!!

              Vad passar egentligen till öl? De du har där får mig att tänka på vin. Vad ska man tänka på?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                Ursprungligen postat av DaRe
                Vad passar egentligen till öl? De du har där får mig att tänka på vin. Vad ska man tänka på?
                Det går inte att säga vad som passar till öl eftersom det finns en sån enorm variation av öl. Men det finns öl som passar till all mat. Några exempel på bra kombinationer; Barley Wine eller IPA och Gruyere eller andra smakrika hårdostar, Porter (gärna med chokladton) och Chili Con Carne, Imperial Stout och chokladpudding, Witbier och asiatiskt, Lambik och välkomstsnacks.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Ahh trevlig lista. Jo det är ju klart att variationen måste tas hänsyn till.

                  Jag gjorde en mixad grönsakssoppa med rotfrukter, bland annat rotselleri och chili. Och det satt riktigt skönt med en kall Torpedo till den. Men den ölen kan man ha till allt hehe
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Ahh trevlig lista. Jo det är ju klart att variationen måste tas hänsyn till.

                    Jag gjorde en mixad grönsakssoppa med rotfrukter, bland annat rotselleri och chili. Och det satt riktigt skönt med en kall Torpedo till den. Men den ölen kan man ha till allt hehe
                    Jag tycker många kombinationer är väldigt individuella, men sen är det klart att det finns en hel del klockrena kombinationer som går hem hos dom flesta, ost och choklad går ju att ha till det mesta, men när det gäller specifika maträtter mer än ingredienser så är det bara att testa. Personligen gillar jag IPA tillsammans med asiatisk mat eller IPA till hamburgare, sen är ju stout och barley wine till desserter en klassisk kombo. Även belgisk dubbel tycker jag kan funka till vissa desserter.

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • december 2012
                      • 412

                      Nu är det helg och det måste märkas i tråden! Vad har ni druckit/ dricker ni?

                      Jag har testat Sierra Nevada Northern Hemisphere Harvest Wet Hop Ale 2012, denna har ju varit omnämnd tidigare och jag kan bara hålla med om att den var riktigt bra. Som vanligt så leverar Sierra Nevada riktigt bra öl! I juni ryktas det om att Bigfoot och Ruthless kommer, hoppas att detta stämmer!



                      Sedan har jag testat en av ölen jag tog med mig hem ifrån Prag, tyvärr var denna riktigt dålig, drack en IPA på plats ifrån samma bryggeri som var helt okej, detta var en APA som tycker var riktigt dålig. Har även en rököl ifrån samma bryggeri, får hoppas att den är bättre.



                      Sedan hämtade jag ut en beställnings igår på lite nyheter för mars. Uinta Baba Black Lager (längst till höger), drack jag igår och den var riktigt bra så det blev att beställa 3st till idag, innan möjligheten försvinner, var bara runt 1000 flaskor som kom totalt och det finns cirka 250 kvar. Rekommenderas starkt!

                      En av de mer intressanta ölen var också La Trappe Quadruple Oak Aged Batch #12 som jag nämnde för ett tag sedan, fick tag på 1 av 300 flaskor där , tänkte testa den mot den vanliga Quadruplen för att se hur fatlagringen påverkat ölen. Skål och trevlig helg.

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        Ursprungligen postat av Getingen
                        En av de mer intressanta ölen var också La Trappe Quadruple Oak Aged Batch #12 som jag nämnde för ett tag sedan
                        Jag har en likadan från batch #7 på lagring i källaren, det kanske börjar bli dags att testa den. Annars har jag hembryggd IPA i glaset i kväll. Senare blir den en North Coast Old Stock Ale 2012, och kanske någon Imperial Stout.
                        Bifogade filer
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Ursprungligen postat av Micke
                          Jag har en likadan från batch #7 på lagring i källaren, det kanske börjar bli dags att testa den. Annars har jag hembryggd IPA i glaset i kväll. Senare blir den en North Coast Old Stock Ale 2012, och kanske någon Imperial Stout.
                          Okej, jag har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra med eventuell lagring. Har du smakat resultatet av någon tidigare lagring av Quadrupeln, med eller utan fat?

                          Jag har hört att fat-smakerna tonas ner med tiden, men att den blir mer balanserad och rundare och mindre spretig. I mitt fall hade hade jag velat se hur fatlagringen påverkar ölen, samtidigt vill jag ju också ha en så god öl som möjligt. Beslutsångest! hehe.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            Den går säkert utmärkt att dricka direkt. Min har mest blivit stående eftersom det har funnits mycket annat som gått före och Quadrupeln tål lagring.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Getingen
                              Användare
                              • december 2012
                              • 412

                              Ikväll blev det först Eskilstuna Chinook Single Hop Ale, en nyhet i beställningssortimentet i mars, men som jag har förstått det är ett egentligen ingen nyhet, det är bara Eskilstuna som byter namn på sina öl samt etiketter och gör små justeringar i recepten, och komme omlansera alla sina produkter under våren.

                              Tyvärr blev jag lite besviken på denna, den har en otroligt trevlig doft med massvis av humle, denna humlen är sedan i princip helt borta i smaken, bara massa malt + beska. Frukten som fanns i doften är helt frånvarande, så slutresultatet blir tyvärr inte så bra. Justerar dom receptet lite kan den däremot säkert bli jättebra.



                              Nästa på tur blev Anderson Valley Imperial IPA, ytterligare en öl som fick följa med hem ifrån Prag, däremot är denna amerikansk. Finns att beställa i Sverige men då med kollikrav på 24 och betydligt högre styckpris än vad jag fick betala. Denna var riktigt trevlig! Önskar att den fanns i bolagets fasta sortiment.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Sv: Bästa ölen

                                Toppenrecensioner! Tack.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...