Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    Användare
    • december 2012
    • 412

    Ursprungligen postat av Micke
    Det är detta glaset:
    Viticole vinprovningsglas är ett vinprovarglas som har tagits fram för att vinet ska ges bra möjlighet att utveckla smak och doft. Då det är diskret avsmalnande mot toppen koncentrerar detta glas smak och doft perfekt. Med en typisk provningsportion om 5 cl är glaset kvartsfullt.Tål maskindisk!6 st Viticole vinprovarglasMått (Bredd x Höjd mm): 65 x 155Tillverkare: Arcoroc


    eller med tryck här:
    A world of craft beers from Mikkeller and many other great breweries delivered to your doorstep. Browse through your favorite brews and beers you can get!


    Det är precis lagom storlek för provningar.
    Okej tack. Letat efter ett sådant då det verkar populärt bland öldrickarna, själv har jag vanliga ölglas ifrån ica maxi som är tulpan glas, utökade även med en konjakskupan ifrån ikea då denna ska vara utmärkt till stout och porter och det kan jag hålla med om.

    Det är kul med lite olika glas, att matcha med ett bra glas förhöjer också upplevelsen

    Kommentar

    • Getingen
      Användare
      • december 2012
      • 412

      Idag blev det Chimay Blå och La Trappe Triple. Belgisk öl får en allt större del av mitt intresse, som tidigare varit ganska USA-dominerat.

      La Trappe Triple är sjukt prisvärd. 19,90kr för 33cl, 8%. Riktigt god! Chimay var också långt över förväntan, har tidigare haft svårt för belgisk öl pga sötman, men det funkade bra i dessa öl.

      En Saison Dupont har också druckits. Riktigt bra den med.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Sv: Bästa ölen

        Någon som har förslag på pub i Stockholm med ipa fokus samt att de har Sierra Nevada grejor?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          Ursprungligen postat av DaRe
          Någon som har förslag på pub i Stockholm med ipa fokus samt att de har Sierra Nevada grejor?
          Jag har inte alls bra koll egentligen, men akkurat är en pub som många talar gott om, själv har jag aldrig besökt den och vet inte hur pass mkt SN-grejer dom har. Men dom har säkert en hel del ipor. Klistrar in ett inlägg ifrån ett ölforum jag är aktiv på.

          Akkurat- Bra ölutbud med bra priser, god mat och en gedigen cuveelista.
          Oliver Twist - Stockholms bästa "året-runt-utbud" av Amerikansk öl, väldigt bra mat och överlag humana priser. Krypavstånd till Akkurat
          Man in The Moon - En stor lista öl med ofta intressant fatölsutbud där man även har en imponerande cuveelista. Kanske något dyrare, vilket en välkomponerad matlista kompenserar för.
          Sorbon - Nackdelen är att det tar en 20 minuter med tunnelbana men väl där är det gemytlig stämning, Stockholms bästa priser och ibland exklusiva öl, både för stan och Sverige
          Bishops Arms Bellmangatan - Troligen det minsta av BA i Stockholm men även ett av de trevligaste, familjärt och med bra ölutbud.
          Bishops Arms Linnegatan - Det senaste bidraget till BA-familjen mitt i centrala Stockholm
          Bishops Arms Sundbyberg - En bit utanför stan finns detta trevliga ställe som visar att man kan dricka god öl även i Sundbyberg
          Bishops Arms Folkungagatan - Mysigt BA med bra utbud av öl och bra mat, har samlat på sig lite öl under åren
          Bishops Arms Vasagatan - Ett av gastroställena med dyrare och "bättre" mat, bra utbud av öl både på flaska och fat
          Bishops Arms St. Eriksgatan - Ett mindre, mysigare BA med bra personal
          Monks Cafe Sveavägen -
          Monks Porterhouse -
          Monks Cafe Wallingatan -
          Babajan - Otippat ölställe längst ut på söder med riktigt bra etnomat och bra ölpriser på väldigt bra öl
          Tegners Gömställe- Helsvenskt koncept med bra svensk mat och väldigt stort utbud av svensk öl
          Belgobaren - Stort utbud av Belgisk öl och bra mat
          Pressklubben - Likt Duvel Café men med mer uppstyrd matmeny och atmosfär, mycket belgoöl
          Duvel Cafe - Bra mat och liksom de båda ovanstående ett bra utbud av Belgisk öl
          Copperfields English Pub - Bra ölutbud i en rätt traditionell pub-miljö på St. Eriksgatan
          Mackinlays Inn - Förvånansvärt bra, men litet, ölutbud mellan Fridhemsplan och St Eriksplan, brukar ha ett par bra fat och Kaggen! finns för vettigt pris.
          Djuret / Pubologi / Svinet - Grym mat med trevligt ölutbud i de tre olika "delarna"

          Är du intresserad av Sierra Nevada så arrangerar Wicked Wine (importören av SN) provningar i sthlm och middagar med öl med jämna mellanrum. Håll utkik efter det. Vet inte om man kan anmäla sig till nyhetsbrev eller liknande kanske

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Stort tack. Jobbet ligger precis intill Bishops Arms St. Eriksgatan och det är väl standardhaket, men det kan ju vara kul att ta någon annan.

            Oliver Twist verkar ju intressant.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • december 2012
              • 412

              Lägger in detta för din skulle DaRe

              Själv hoppas jag att ölen dyker på bolaget styckvis.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Tack, vad spännande. kul att se också vilka som ligger bakom ölen jag gillar så mycket.

                Är den planerad att tas in till Sverige?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Perfetto
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 124

                  Bästa ölen? Miller såklart : )

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Tack, vad spännande. kul att se också vilka som ligger bakom ölen jag gillar så mycket.

                    Är den planerad att tas in till Sverige?
                    Finns ingen info om det än, men tror vi kan räkna med det, jag håller tummarna iaf. Vi får ju en hel del ifrån Sierra Nevada i vanliga fall. Och när det gäller Thornbridge har vi tidigare haft deras Black IPA kallad Raven och den kommer tillbaka i april om jag minns rätt, Thornbridge får även in sin IPA Jaipur i fasta sortimentet på fredag. Den tänkte jag köpa. Förövrigt släpps det massvis av god öl på fredag. Både exkusiva nyheter med begränsad upplaga men även nya öl i fasta sortimentet där de flesta verkar hålla en riktigt hög kvalité med fokus på IPA.

                    Själv kom jag hem ifrån Tjeckien, Prag idag och har ägnat mig åt öldrickande i 3 dagar + lite annat såklart Köpte även med mig lite tjeckisk öl hem men även amerikansk och belgisk som vi inte har på bolaget. Prag rekommenderas som resemål om man är ute efter en storstad, tycker det ligger i samma klass som Paris och London faktiskt. Överraskande för min del!

                    Kommentar

                    • Getingen
                      Användare
                      • december 2012
                      • 412

                      Då var det nytt ölsläpp idag


                      Köpte:

                      Brooklyn Black Chocolate Stout
                      Oscar Blues Ten Fidy Imperial Stout
                      Omnipollo/ To Øl Brewmance
                      Nynäshamns Dragets Kanal Dubbel IPA
                      Stone Double Bastard Ale
                      Amager Sloth
                      Oscar Blues Deviant Dale's India Pale Ale

                      Det som släpptes i fasta sortimentet tar jag en annan gång då det är gott om tid.

                      Har än så länge testat Nynäshamns Dragets Kanal Dubbel IPA, som jag blev ganska besviken på. Verkligen ingen DIPA och knappt en IPA heller, kommer lämna tillbaka min andra flaska. Humlen var rejält frånvarande. Man kan få betydligt bättre öl för dom 27kr den kostade.

                      Sedan blev det Amager Sloth, en öl med en maltsort och en humlesort, ganska speciell, men god, kanske lite väl dyr men intressant att prova. Hade gjort sig som bäst en varm sommardag men det var inte helt fel nu heller.

                      Amager Sloth 6%, 500ml, 44,90kr

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Sv: Bästa ölen

                        Bra tips!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Fortsätter med öl ur exklusiva släppet för mars.

                          Nästa på tur var Oscar Blues Deviant Dale's India Pale Ale

                          Amerikansk IPA, tror det är första gången vi får möjligheten att köpa den i Sverige. Riktigt god var den, en klassisk amerikanska IPA, personligen hade jag föredragit lite mer beska. Väldigt god humlesmak i övrigt. Ganska lättdrucken och de 8% är väl dolda.

                          54,90kr för 47,3cl, 8%



                          Sen blev också att testa Nils Oscar Kalasöl ur beställningssortimentet, 19,30kr för 33cl.
                          En mörk lager, och detta är nog en av de godaste mörka lagerna jag nånsin druckit. Hade nog varit klockren till husmanskost men den funkade bra att dricka på egen hand också. Rekommenderas!

                          Kommentar

                          • Getingen
                            Användare
                            • december 2012
                            • 412

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Bra tips!
                            Läste om att en ny öl ifrån Sierra Nevada har nått Sverige och finns på vissa pubar. Narwhal heter den och är en imperial stout, inget jag själv testat, men tänkte att du kanske var intresserad, eller nån annan för den delen också.

                            Kommentar

                            • Getingen
                              Användare
                              • december 2012
                              • 412

                              Idag testade jag Brooklyn Black Chocolate Stout. En av tillfälliga nyheterna i mars (tror den går att få tag på i de flesta butiker fortfarande) Rekommenderas om man gillar stout. Otroligt prisvärd då den bara kostar 22,90kr för 35,5 cl (10%)


                              Har också testat Popplemans Nya Världens India Pale Ale, nyhet i beställningssortimentet för februari. Klassisk engelsk IPA,

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                Har Micke slutat upp med att dricka öl?
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...