Bästa ölen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Provsmakning av hembryggd Saison. Jag är helnöjd, en riktigt bra saison. Smaken är lätt och frisk med härligt blommigt saaz-humle. Det ska bryggas en ny batch efter samma recept till sommaren, det är en perfekt törstsläckare för varma sommardagar.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Coolt
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        1:a advent firas med test av hembryggt julöl.

        Ett djupt rödbrunt öl med normalhögt ljusbrunt skum.

        Mycket rostad malt och lite rök i doften tillsammans med blommigt humle.

        Smaken lätt med framträdande maltsötma och rostade toner. Stickig kolsyra med små bubblor. Lätta humletoner med en mjuk beska i eftersmaken.

        Ett bra julöl med bra maltbas utan att den tar överhanden, fräsch humle i avslutningen. Kanske något hög restsötma på grund av att det inte jäste ut fullt så långt som det var tänkt, men inte så att det är överdrivet för att vara ett julöl.

        Ett riktigt juligt öl!
        Senast redigerad av Micke; 03 december 2012, 17:57.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Lite annan test av julöl! Kanske inte samma smaklökar som Micke!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Lite annan test av julöl! Kanske inte samma smaklökar som Micke!
            Nej inte samma smaklökar, men vi är ganska överens om vilka julöl som är bra

            Men Wilhelm, varför inga tyska öl bland de högst betygsatta julölen?
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Getingen
              Användare
              • december 2012
              • 412

              Blev en Samuel Adams Winter Lager ikväll. Varnar er för denna. Absolut inte god, blaskig och smaklös, den lilla smak där fanns tror jag kan vara defekten som många beskriver som överkokta grönsaker. Fin färg och fint skum. Men att dricka den var ingen höjdare.

              Tråkigt då jag gillar deras Ale och Lager.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                Årets bästa julöl så här långt! Mikkeller Hoppy Lovin' Christmas, en IPA smaksatt med ingefära och tallbarr. Härligt juligt trots att det är en ljus IPA.
                85:- för en flaska på krogen.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Getingen
                  Användare
                  • december 2012
                  • 412

                  Mitt första köp ifrån beställningssortimentet idag



                  Gick smidigt och lätt

                  Tyvärr hade Ocean India Pale Ale utsuddad datummärkning, samma sak gällde Dugges Avenyn Pale Ale. Förhoppas att dom inte är förgamla.

                  NO Barley Wine var 1,5 år gammal så den är ju inte jättefärsk vilket verkar vara positivt i detta fallet.

                  Samma sak gäller NO Imperial Stout som är 2 år gammal.

                  Tok-Olle hade däremot bara 1 månad kvar av bästföre. Så den får väl drickas innan jul i alla fall.

                  Kommentar

                  • Getingen
                    Användare
                    • december 2012
                    • 412

                    Först ut att testas blev Freedom IPA, 6,5%, 500ml för 27kr i beställningssortimentet.
                    En experimentell IPA om jag uppfattat det rätt. Tropiska frukten och beskan finns där precis som den ska i en IPA, däremot är det väldigt mkt karamellsmak som får mig att istället tänka på en mörk lager, möjligtvis en oktoberöl. Avslutningsvis otroligt mkt smak av gräs, alldeles för mkt grässmak för att falla mig i smaken.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Ursprungligen postat av Getingen
                      Mitt första köp ifrån beställningssortimentet idag



                      Gick smidigt och lätt

                      Tyvärr hade Ocean India Pale Ale utsuddad datummärkning, samma sak gällde Dugges Avenyn Pale Ale. Förhoppas att dom inte är förgamla.

                      NO Barley Wine var 1,5 år gammal så den är ju inte jättefärsk vilket verkar vara positivt i detta fallet.

                      Samma sak gäller NO Imperial Stout som är 2 år gammal.

                      Tok-Olle hade däremot bara 1 månad kvar av bästföre. Så den får väl drickas innan jul i alla fall.
                      Ser ut som ett spännande gäng
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        Avslutningsvis otroligt mkt smak av gräs, alldeles för mkt grässmak för att falla mig i smaken.
                        Jag måste nog köpa en flaska för att få reda på hur gräs smakar! Du menar inte gräsligt?
                        Häller du i dig alla dessa öl en kväll, så blir du nog lite rund under fötterna!
                        Men gött är det säkert!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Getingen
                          Användare
                          • december 2012
                          • 412

                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Jag måste nog köpa en flaska för att få reda på hur gräs smakar! Du menar inte gräsligt?
                          Häller du i dig alla dessa öl en kväll, så blir du nog lite rund under fötterna!
                          Men gött är det säkert!
                          Nej det smakar gräs, haha, jag har inte ätit gräs men jag vet hur det luktar och smakar väl ungefär som det luktar. Jag beskriver det som gräs iaf

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            Decadent Imperial IPA från Ska Brewing. Välhumlat i bästa amerkanska stil och lättdrucket trots sina 10%.
                            83:- för 650ml i Systembolagets tillfälliga sortiment.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Jag har inte koll på vad som postats tidigare i tråden men fick en sådan här idag... Var först skeptisk till ett öl med whiskyvibbar men det smakade iaf bättre än jag förväntade mig.

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              • Getingen
                                Användare
                                • december 2012
                                • 412

                                Ursprungligen postat av A C-son
                                Jag har inte koll på vad som postats tidigare i tråden men fick en sådan här idag... Var först skeptisk till ett öl med whiskyvibbar men det smakade iaf bättre än jag förväntade mig.

                                Mvh/Andreas.
                                Har själv testat denna för ett tag sedan, inget för mig, främst pga toffé och vaniljsmaken. Men den är många som gillar Innis & Gunn.

                                Gillade du denna kan jag rekommendera Innis & Gunn Rum Finish, den tyckte jag var helt ok, ingen höjdare, men fallar den på bilden dig i smaken kanske du uppskattar Rum Finishen mer än vad jag gjorde.

                                Ikväll blev blev det en Oppigårds Winter Ale. Riktigt god precis som allt annat jag testat ifrån Oppigård. Blir att köpa denna igen.



                                Testade även Jólabjór som Micke skrivit om tidigare, väldigt speciell, helt ok men inte min stil.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...